اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد

تکمیل زیرساخت‌ها اولویت‌ اقدامات شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی گفت: امسال تکمیل زیرساخت شهرک‌ها و نواحی صنعتی آذربایجان غربی از اولویت‌ها و برنامه‌های کاری شرکت محسوب می‌شود.

تکمیل زیرساخت‌ها اولویت‌ اقدامات شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، شناسایی مشکلات و عارضه‌یابی در زمینه تامین زیرساخت‌های لازم و حیاتی برای شهرک‌های صنعتی باید در اولویت قرار گیرد و مشکلات تامین زیرساخت‌های حیاتی واحدهای صنعتی همچون برق، آب، فاضلاب، معارضین و اسناد حل شود.

باید فضای کسب و کار توسعه یابد و واحدهای صنعتی مورد نیاز راه‌اندازی شود و از واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی حمایت‌های لازم توسط مسئولان صورت گیرد.

پایین بودن سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، نبود نقدینگی، بالا بودن هزینه‌های انرژی و مواد اولیه، مشکلات بیمه و دارایی از جمله مشکلات و دغدغه‌های صاحبان واحدهای تولیدی بوده و باید برای حل این مشکلات تمهیدات جدی اندیشیده شود.

عمده مشکلات شهرک‌های صنعتی در زمینه زیرساخت‌ها، مسایل بانکی، تسهیلات و... بوده و حل مشکلات این واحدهای تولیدی در گرو مساعدت و همراهی مسئولان و بانک‌ها باید زیرساخت‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران در آذربایجان غربی فراهم شود تا شاهد رشد و شکوفایی صنعت در این استان باشیم.

در ادامه، مشروح گفتگوی ما را با صابر پرنیان، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی را در این زمینه می‌خوانید.

* اهدافی که شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی دارد

نخستین هدفی که از بدو تأسیس شرکت شهرک‌های صنعتی وجود داشته تأمین و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم به منظور استقرار واحدهای تولیدی و صنعتی بوده و رسالت دوم که اخیراً در اولویت شرکت قرار گرفته حمایت‌های نرم‌افزاری از واحدهای صنعتی با ایجاد و توسعه فعالیت‌های معاونت صنایع کوچک در مجموعه شرکت‌های استانی است.

امسال تکمیل زیرساخت شهرک‌ها و نواحی صنعتی از اولویت‌ها و برنامه‌های کاری شرکت محسوب می‌شود و هدف اصلی شرکت توانمندسازی واحدهای تولیدی فعلی بوده که در این زمینه از هیچ کوششی برای تحقق این هدف دریغ نخواهیم کرد.

در همین راستا جلسات متعددی با سازمان‌ها و ارگان‌های خدمات‌رسان صنعت، فرمانداران، نمایندگان استانداری و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برگزار شده و سعی در استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود برای حمایت از بخش تولیدی داریم.

سیاست کاری شرکت در سال جاری، سیاست توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی و راه‌اندازی شهرک‌ها و نواحی صنعتی جدید است و شرکت شهرک‌های صنعتی در کنار شهرک‌سازی و ایجاد زیرساخت‌ها برای استقرار واحدهای تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی وظیفه حمایت از صنایع کوچک را نیز بر عهده دارد.

عمده فعالیت شرکت شهرک‌های صنعتی در دو حوزه ایجاد زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و حمایت‌های نرم‌افزاری از واحدهای تولیدی است و تکریم ارباب رجوع هدف اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی است.

* اهمیت شهرک‌های صنعتی در توسعه اقتصادی استان

شهرک‌های صنعتی می‌توانند نقش ممتاز و بارزی در راستای رشد و پیشرفت اقتصادی داشته باشد باید با تلاش‌ها و پیگیری‌های ویژه سعی کنیم تا استان را به شأن و منزلت واقعی خود از لحاظ صنعتی سازی برسانیم.

نام‌گذاری‌های پنج سال اخیر مقام معظم رهبری بر حول مسائل اقتصادی بوده است عزت و پیشرفت کشور در گرو رشد اقتصادی است و تولید و صنعت عامل اصلی و موتور محرکه رشد اقتصادی هستند و بنابراین در راستای تحقق حماسه اقتصادی باید حمایت‌های لازم از صنعت و تولید کنندگان انجام پذیرد.

مشاغلی که در شهرک‌های صنعتی ایجاد می‌شود به لحاظ ماهیت زود بازده بوده و جزو مشاغل پایدار محسوب می‌شوند به طوری که در زنجیره ارزش اقتصادی نقش بسیار موثر دارند.

با توجه به زیرساخت‌های موجود و ظرفیت‌‌های استان آذربایجان غربی مخصوصا ظرفیت‌های معدنی، کشاورزی و هم‌جواری با چند کشور به جایگاه واقعی اقتصادی، تولیدی و صنعتی خود نرسیده و نیازمند جهش بزرگی بوده که با همکاری بخش خصوصی و دولتی با همدیگر استان آذربایجان غربی را به جایگاه واقعی خود و ظرفیت موردنظر برساند.

شهرک‌های صنعتی از لحاظ جایگاه و ساختار در تولید و اشتغال نقش ویژه‌ای دارند و نیز نقش اساسی در ایجاد زیرساخت‌های لازم برای صنایع ایفا می‌کنند.

کار و انجام وظیفه در مجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی به دلیل حمایت از تولید و اشتغال یک نعمت و موهبت الهی است.

یکی از راه‌های مقابله با تحریم‌ها استفاده از محصولات تولیدی داخلی است و صنعتگران باید با تولید کالاهای استاندارد و با کیفیت زمینه‌ساز تشویق مصرف کنندگان داخلی و خارجی برای استفاده از محصولات تولیدی خود باشند.

*مشکلات پیش روی شهرک های صنعتی آذربایجان غربی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی آمادگی کامل برای همکاری ویژه با تمامی ادارات مرتبط با امر صنعت برای حل مشکلات واحدهای تولیدی و پیشرفت صنعتی آذربایجان غربی را دارد و اقدامات لازم در راستای رفع مشکلات واحدهای تولیدی و کاهش بروکراسی‌های اداری انجام می‌شود.

در حال حاضر تولید در شرایط سخت خود قرار دارد عدم ثبات قیمت‌ها، افزایش نرخ ارز، عدم ثبات قیمت مواد اولیه و نبود نقدینگی از عمده مشکلات پیش‌روی صنعتگران است.

واحدهای تولیدی در شرایط فعلی دارای مشکلاتی هستند که برای رفع این مشکلات باید تدابیر لازم اندیشیده و بکار گرفته شود.

عمده مشکلات شرکت در حوزه قضایی، تملک زمین، مشکل معارضین و تأمین زمین صنعتی به دلیل کشاورزی بودن منطقه بوده که عمده پرونده‌های شکایت نیز شامل فسخ قراردادهای راکد است.

تعداد زیاد پرونده‌های راکد وجود دارد که از این به بعد جلسات هیئت به صورت ماهانه برگزار و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ خواهد شود.

بخشی‌نگری و تناقض در قوانین می‌تواند از عمده مشکلات پیشروی صنعت باشد وظیفه دولت باید حمایت از تولید و اعمال نظارت بر این حوزه باشد و نباید به رقابت با بخش خصوصی وارد شود.

شرکت خدماتی دارای قدرت قانونی برای مطالبه‌گری خواسته‌های صنعتگران است صنعتگران باید با روحیه مطالبه‌گری درصدد پیگیری رفع مشکلات خود از مسئولان برآیند.

با رفع مسائل حاشیه‌ای باید به تولیدکنندگان کمک شود تا تمرکز و انرژی خود را صرف تولید و توسعه و بروز رسانی تکنولوژی و محصولات خود نمایند.

از تلاش‌های نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از واحدهای تولیدی تقدیر و قدردانی می‌کنیم باید از توان و ظرفیت‌های نمایندگان برای برون رفت از برخی از مشکلات پیشرو استفاده شود.

* اقدامات انجام شده در راستای تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی؟

نخستین هدفی که از بدو تأسیس شرکت شهرک‌های صنعتی وجود داشته تأمین و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم به منظور استقرار واحدهای تولیدی و صنعتی است و عمده فعالیت شرکت شهرک‌های صنعتی در دو حوزه ایجاد زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و حمایت‌های نرم‌افزاری از واحدهای تولیدی است.

باید با ایجاد زیرساخت‌های نرم افزاری و ایجاد دفاتر فنی، مهندسی و مشاوره‌ای، خوشه‌سازی، توسعه R&D ها و آزمایشگاه‌های مرجع زمینه تولید محصولات دانش محور و با قابلیت بالای صادراتی را فراهم کرد.

برای تأمین ایمنی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی ارومیه 2 در نظر داریم نسبت به تهیه و استقرار خودروی آتش‌نشانی در ساختمان آتش‌نشانی احداث شده اقدام کرده و در اختیار شرکت خدماتی قرار دهیم.

* از 21 شهرک و ناحیه صنعتی در حال واگذاری، چه میزان از آن‌ها از امکاناتی از قبیل آب، برق، تلفن و گاز برخوردارند؟

در کل در سطح استان 34 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب وجود دارد که از این بین 21 شهرک و ناحیه صنعتی در حال واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است که از این میان تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حال واگذاری دارای آب و برق بوده و 18 شهرک نیز دارای شبکه تلفن ثابت هستند و در 17 شهرک و ناحیه صنعتی نیز گاز تأمین شده است.

* اقدامات انجام شده در زمینه تصفیه‌خانه شهرک‌های صنعتی در استان

پیگیری‌های صورت گرفته توسط امور برنامه‌ریزی شرکت منجر به استقرار سیستم مدیریت زیست محیطی و اخذ گواهینامه ISO14001-2004 برای تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی خوی شده است.

در حال حاضر تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهرک‌های صنعتی شماره دو ارومیه و خوی با ظرفیت‌های تصفیه 900 و 450 مترمکعب فاضلاب صنعتی در روز به بهره‌برداری رسیده‌اند.

تصفیه‌خانه شماره یک ارومیه آماده بهره‌برداری بوده و  استقرار سیستم مدیریت زیست محیطی در تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی شماره دو ارومیه با موفقیت به اتمام رسیده است.

استقرار سیستم مدیریت زیست محیطی در تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی شماره دو ارومیه با موفقیت به اتمام رسیده و ممیزی نهایی سیستم استقرار یافته انجام شده و در مرحله تاییدیه و ثبت و صدور گواهینامه ISO14001-2004 است.

تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک‌های صنعتی ماکو، سلماس، بوکان، میاندوآب، مهاباد و ارومیه 3 در حال ساخت و تصفیه‌خانه شهرک‌های صنعتی پیرانشهر و سردشت در حال طراحی است.

با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در حال احداث، تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در حال بهره‌برداری در شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی امسال به 9 تصفیه‌خانه فاضلاب می‌رسد.

برای توسعه شهرک صنعتی نقده رایزنی‌های مختلفی با فرمانداری، منابع طبیعی و محیط زیست انجام شده و در صورت توسعه آن این شهرک حائز شرایط ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب خواهد شد.

* سیاست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران

سیاست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران حمایت از ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی توسط بخش خصوصی بوده و اعطای تسهیلات، معرفی به صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری، ارائه آموزش‌های مهارتی و مدیریتی و برپایی نمایشگاه‌ها و همایش‌های مختلف از جمله حمایت‌های صورت گرفته توسط معاونت صنایع است.

نقش صنایع کوچک در توانمندسازی صنعتی و اقتصادی امری غیر قابل اجتناب است و باید حمایت‌های لازم برای فعال‌‌‌تر شدن این واحدهای تولیدی انجام پذیرد.

شرکت شهرک‌های صنعتی در کنار شهرک‌سازی و ایجاد زیرساخت‌ها برای استقرار واحدهای تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی وظیفه حمایت از صنایع کوچک را نیز بر عهده دارد.

*اهمیت همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان

همکاری و ارتباط تنگاتنگ بین ادارات و دستگاه‌های خدمات‌رسان صنعت در راستای استفاده و بهره‌گیری از ظرفیت‌های صنعتی آذربایجان غربی وجود دارد و همکاری دستگاه‌های خدمات‌‌رسان صنعت عاملی موثر در راستای رشد صنعت در آذربایجان غربی است.

با حمایت و همراهی تمامی ادارات و ارگان‌های خدمات‌رسان صنعت می‌توان شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر تولید و صنعت در منطقه و ایجاد اشتغال برای جوانان باشیم.

*در راستای اجرای اصل 44 و خصوصی‌سازی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

با توجه به ابلاغ سازمان متبوع و در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی مقرر شده اداره امور شهرک‌ها و نواحی صنعتی برعهده صنعتگران واگذار شود که برنامه عملیاتی شرکت در این خصوص نیز شامل واگذاری 13 شهرک و دو ناحیه صنعتی در مجموع 15 شهرک و ناحیه صنعتی به شرکت‌های خدمات‌رسان شهرک است که با توجه به جلسات و پیگیری‌های انجام شده اعضای هیئت مدیره و بازرسان 14 شهرک و ناحیه صنعتی مشخص شده است و از این بین نیز شهرک‌های صنعتی ارومیه 2، ماکو و شاهین‌دژ به شرکت‌های خدماتی واگذار شده و تا پایان سال تمامی 15 شهرک و ناحیه صنعتی به شرکت‌های خدماتی و صاحبان صنایع واگذار می‌شوند.

* اقدامات انجام شده در حوزه سرمایه‌گذاری به چه صورت است؟

اقدامات انجام شده در خصوص سرمایه‌گذاری‌های صنعتی رضایت‌بخش بوده و با توجه به حجم انبوه سرمایه‌گذاری در صنعت در آینده نزدیک شاهد رشد صنعت و تولید خواهیم بود در این راستا باید با ایجاد برنامه‌های خاص حمایتی سبب رونق تولید و صنعت که در واقع موتور محرکه اقتصاد هستند، شد.

باید سرمایه‌ها به سمت تولید و صنعت سوق پیدا کند اگر از سرمایه‌های موجود در جامعه به شکل مناسبی بهره‌برداری نشود این سرمایه‌ها بجای ورود به بخش تولید به سمت واسطه‌گری و دلالی خواهد رفت.

با کوتاه کردن دست واسطه‌گران از شهرک‌ها و نواحی صنعتی و واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران واقعی شاهد رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال پایدار و تولید ثروت در آذربایجان غربی خواهیم بود.

با حجم سرمایه‌گذاری‌ها در بخش تولید و فضای امید جدیدی که در کشور ایجاد شده انتظار می‌رود که سال‌های آینده سال‌های طلایی تولید باشد.

کسانی که در بخش صنعت و تولید سرمایه‌گذاری می‌کنند در حال جهاد هستند در شرایط فعلی که کشورهای غربی سعی دارند با اعمال تحریم‌ها بر نظام فشار آورند تولید و خودکفایی صنعتی را می‌توان اهرم مقاومتی به حساب آورد و باید حمایت‌های لازم در این راستا صورت گیرد.

* اقدامات انجام شده به منظور آشنایی نمایندگان واحدهای تولیدی با دانش‌های روز دنیا؟

تورهای صنعتی داخلی و خارجی توسط شرکت شهرک‌های صنعتی به منظور آشنایی نمایندگان واحدهای تولیدی با دانش‌های روز دنیا و ایجاد بازار در سطح داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

ایجاد مثلث ارتباط صنعت، دانشگاه و دولت از اهمیت خاصی برخوردار است و در نظر داریم با ایجاد کلینیک ارتباط صنعت و دانشگاه در شهرک فناوری الکترونیک و صنایع غذایی ارومیه از تجارب هیئت علمی و اساتید دانشگاهی برای برون رفت واحدهای تولیدی از مسائل و مشکلات تخصصی اقدام کنیم.

*مواردی که باید واحدهای تولیدی به آن توجه کنند

شرکت شهرک‌های صنعتی در راستای حمایت از توسعه متوازن صنعت در استان و ایجاد فرصت‌های شغلی در تمام نقاط کشور آمادگی ایجاد و بهره‌برداری از شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب را دارد.

واحدهای تولیدی باید توجه بیشتری به نهضت کاهش قیمت‌ها داشته باشند و تولید محصولات صادرات‌گرا و دانش‌محور و با کیفیت باید اولویت کاری صنعتگران قرار گیرد تا بتوانند در عرصه جهانی و داخلی به رقابت بپردازند.

صحبت پایانی

سال‌های آینده عرصه پیشرفت، شکوفایی و تولید بوده و واحدهای تولیدی باید به تولید دانش محور، با رویکرد صادرات‌گرا و ایجاد برندسازی و نهضت کاهش قیمت تمام شده توجه بیشتری کنند.

موج جدیدی از تلاش و امیدواری در مجموعه شرکت بوجود آمده است حفظ احترام و تکریم ارباب رجوع و رسیدگی سریع به امور اولویت اصلی کارکنان شرکت است و با همکاری تک تک واحدهای تولیدی و دستگاه‌های خدمات‌رسان صنعت می‌توان گام‌های مثبتی در راستای رشد و پیشرفت صنعتی آذربایجان غربی برداشت.

انتهای پیام/61005/صا40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول