اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دعوت دبیر ستاد سرمایه‌گذاری سراب از نخبگان برای اجرایی کردن پیشنهاد استاندار

کلید نفت آذربایجان زنگ زده است

نفلین سینیت 10 سال پیش با کلنگ اسحاق جهانگیری نفت آذربایجان لقب گرفت و مردم این خطه با بازگشت جهانگیری به دولت امید دارند فکری برای گشودن قفل زنگ‌زده نفلین بعد از 10 سال بکنند.

کلید نفت آذربایجان زنگ زده است

به گزارش خبرگزاری فارس از سراب، اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگاران سراب پیشنهاد کرد، صرف نظر از طرح‌ها و پروژه‌های تعریف شده دولتی اهل فن و دلسوزان سراب طرح توسعه شهرستان با محوریت مشارکت بخش غیردولتی را تهیه و در اختیار استانداری قرار دهند.

بلند پروازانه نبودن و محور بودن نگرش، سرمایه‌گذاری غیردولتی از جمله شروط استاندار برای این طرح اعلام شد و وی بر آمادگی مشاور اقتصادی خود برای کمک به تدوین چنین طرحی تاکید کرد.

*نفلین نخستین موضوع کاری استاندار در تهران

* تأسف از کندی کار در نفلین‌سینیت

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه آغاز طرح نفلین‌سینیت در سراب در سال 1382 بعد از انجام کارهای مطالعاتی صورت گرفت، اظهار کرد: آغاز این طرح بعد از موفقیت طرح پایلوت آذرشهر بوده و موضوع نداشتن توجیه اقتصادی عملاً منتفی است.

جبارزاده ادامه داد: متاسفم که در این چند سال پیشرفت چندانی در طرح حاصل نشده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اهمیت موضوع نفلین‌سینیت، از تشکیل جلسه مشترک استاندار با مدیران وزارت صنایع و نماینده سراب در محل وزارت صنایع خبر داد و تاکید کرد: در این نشست کاری که با هدف تسریع در این پروژه و بررسی راهکارها و موانع آن صورت گرفته، از آنها خواسته شد تا ظرف یک ماه گزارش کاملی از روند کار ارائه کنند.

وی افزود: حتی با سفیر روسیه نیز هماهنگی‌هایی برای حضور هیئت کارشناسی ایرانی در روسیه و بررسی فنی موضوع صورت گرفته است.

دانشگاهیان نسبت به اجرایی شدن پیشنهاد استاندار آذربایجان‌شرقی همت کنند

داود رفیقی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سراب گفت: اجرایی شدن پیشنهاد استاندار می‌تواند افق‌های روشنی برای توسعه و عمران شهرستان سراب در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه تدوین چنین برنامه‌ای باید از سوی دانشگاهیان و نخبگان و افراد خبره صورت گیرد، اظهار کرد: واقعیت این است که اگر تهیه چنین طرحی صرفا به مدیران واگذار شود کارساز نخواهد بود افزود: تدوین برنامه توسعه منطقه با محوریت بخش غیر دولتی باید به دور از کلیشه‌نویسی باشد.

دبیر ستاد سرمایه‌گذاری شهرستان سراب از نخبگان و دانشگاهیان خواست تا نسبت به اجرایی شدن پیشنهاد استاندار همت گمارند.

اهمیت طرح نفلین سینیت سراب

رفیقی بار دیگر بر اهمیت طرح نفلین سینیت تاکید کرد و ابراز داشت: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه صنایع مرتبط و تکمیلی با تولید آلومینا می‌تواند مدنظر قرار گیرد.

وی گفت: سرمایه‌گذار بخش خصوصی در صورت مناسب بودن شرایط از سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری استقبال خواهد کرد و اعطای مشوق‌های مالیاتی و کاستن از بروکراسی‌های اداری را برای سرمایه‌گذاران ضروری دانست.

توسعه هر منطقه منوط به مشارکت بخش غیردولتی است

مسعود سعادتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سراب با استقبال از پیشنهاد استاندار در مورد تدوین طرح توسعه سراب اظهار کرد: بدون توجه به مشارکت بخش خصوصی نمی‌توان از توسعه سخن گفت.

وی با اشاره به ظرفیت‌های توسعه‌ای شهرستان سراب افزود: با مدرنیزاسیون بخش کشاورزی و دامپروری و به طبع آن سرمایه‌گذاری در صنایع تکمیلی و مرتبط توسعه سراب شکل خواهد گرفت.

رئیس کارگروه سرمایه‌گذاری شهرستان سراب افزود: نگاه به بخش غیردولتی یک اصل بدیعی بوده و دولت فقط در بخش‌های استراتژیک باید سرمایه‌گذاری کند.

فرماندار سراب با تاکید بر اینکه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری از فعال‌ترین کارگروه‌های فرمانداری سراب است، اذعان کرد: دولت نمی‌تواند معجزه‌گر باشد و توسعه هر منطقه‌ای منوط به مشارکت سرمایه‌گذاران غیردولتی است.

بر اساس این گزارش، با راه‌اندازی کارخانه نفلین سینیت 70 هزار تن آلومینا به همراه محصولات جانبی مورد نیاز کشور تامین و در فازهای بعدی به ترتیب به 200 هزار تن و 500 هزار تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد.

با اجرای این طرح اشتغال مستقیم 2 هزار نفر و غیرمستقیم 10 هزار نفر پیش‌بینی می‌شود که با احداث کارخانه سیمان این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

بی‌شک با اجرای این طرح شاهد تحول چشمگیر اقتصادی در منطقه خواهیم بود و به نظر می‌رسد با توجه به نقش استراتژیک فلز آلومینیوم و تولید پودر آلومینا در آذربایجان که ماده اولیه آلومینیوم است، خودکفایی فلز استراتژیک آلومینیوم به زودی در کشور محقق شود و منطقه آذربایجان به عنوان قطب صنعت آلومینیوم کشور در آینده مطرح شود.

انتهای پیام/60002/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول