اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مشکلات بخش صنعت و اقدام‌های سازمان صنعت برای رفع موانع موجود

صنعت کرمانشاه این روزها نیازمند توجه جدی مسئولان است و سازمان متولی این امر در استان برای رفع مشکلات موجود اقدام‌هایی را انجام داده تا با صیانت از واحدهای فعال کنونی، رونق اقتصادی واحدهای تولیدی و صنعتی را محقق کند.

مشکلات بخش صنعت و اقدام‌های سازمان صنعت برای رفع موانع موجود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، صنعت کرمانشاه این روزها نیازمند توجه جدی مسئولان امر است و آمارهای غیررسمی در میان افراد صاحب‌نظر از تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی در استان کرمانشاه حکایت دارد.

واحدهای صنعتی به تعبیری قلب تپنده تولید هر کشور هستند و غفلت یا سهل‌انگاری در مورد وضعیت این واحدها می‌تواند عواقب زیان‌باری را متوجه کشور سازد.

مدت‌ زیادی است واحدهای صنعتی استان کرمانشاه که چرخه تولید استان را به چرخش درمی‌آورند، وضعیت ناخوشایندی را تجربه می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد کمبود نقدینگی بزرگ‌ترین چالش فراروی واحدهای صنعتی کرمانشاه است که موجب تعطیلی این واحدها همچون بسیاری از واحدهای صنعتی در شهرهای دیگر شده است.

با توجه به اثرهای مخرب مسئله کمبود نقدینگی یا همان سرمایه در گردش بر روی واحدهای تولیدی، سرعت بخشیدن تامین نقدینگی مورد نیاز این بخش‌ها از طریق سیستم بانکی می‌تواند مشکلات فراروی این واحدها را تا حدودی حل کند.

بروکراسی شدید حاکم بر سیستم بانکی در تامین نشدن نقدینگی این واحدها و نبود دسترسی به‌موقع آن‌ها به اعتبارات و منابع موجود مشکلات فراوانی را برای صنعتگران به‌همراه داشته است.

هم اکنون بالا بودن سود تسهیلات بانکی اختصاص داده شده به این واحدها یکی از دیگر معضلات این واحدها است و انتظار می‌رود با پرداخت تسهیلات با بهره پایین به سرمایه‌گذاران و حمایت از آن‌ها، موجبات رونق کسب و کار و به‌تبع آن افزایش اشتغال را فراهم کرد.

در این راستا هدایت نقدینگی سرگردان در بازار که به‌شدت تورم‌زاست، به ‌سمت تولید نیز می‌تواند بسیار موثر باشد و در سال‌های گذشته نوسانات نرخ ارز منجر به‌ نوعی نااطمینانی در فضای تصمیم‌گیری صاحبان واحدهای صنعتی شده که این امر مشکلات آن‌ها را دوچندان کرده است.

به‌نظر می‌رسد تامین ارز مورد نیاز این واحدها به‌منظور ورود مواد اولیه و ماشین‌آلات به داخل کشور توسط دولت می‌تواند در باقی ماندن این واحدها در بازار و رقابت آن‌ها نقش بسزایی داشته باشد.

در این بین نمی‌توان از نقش ویژه بازاریابی در واحدهای صنعتی غافل ماند، چراکه در دنیای مدرن برای باقی ماندن در بین برندهای گوناگون و متنوع باید از یک سیستم بازاریابی قوی استفاده کرد، اما اینکه فعالیت‌های بازاریابی در این واحدها تا چه حد جدی گرفته و به آن بها داده می‌شود، قابل تامل است.

استفاده از نیروی‌های متخصص و تحصیل‌کرده و نیز ارائه آموزش‌های ضمن خدمت به کارگران غیرماهر در ارتقای مهارت‌ها و تبدیل آن‌ها به نیروی کار ماهر در رفع مشکلات این واحدها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

در روند اجرای طرح هدف‌مندی یارانه‎ها نیز مقرر شده بود که 30 درصد یارانه به بخش صنعت تعلق بگیرد، اما این اتفاق رخ نداد و باعث بروز مشکلات زیادی برای صنعتگران شد. 

صیانت و حفظ واحدهای موجود از مهمترین اقدامات سازمان است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: تمام پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی بالغ بر 840 پروانه است که حدود 516 واحد فعال و 339 واحد نیز بنا به‌دلایل متعددی غیرفعال هستند.

جهانگیر شاهمرادی خاطرنشان کرد: با تشکیل کارگروه‌های ویژه‌ای به‌طور موردی واحدهای راکد را بررسی می‌کنیم و فعال‌سازی این واحدها با جدیت در دستور کار قرار دارد.

شاهمرادی با اشاره به اینکه بعضی از واحدها امکان فعا‌ل‌سازی ندارند، بیان داشت: این واحدها به ‌دلایلی از جمله از رده خارج شدن ماشین آلات و یا ضعف مدیریتی توان ادامه فعالیت را از دست داده‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه تصریح کرد: برای واحدهایی که به حمایت دولت نیاز دارند، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

وی مهم‌ترین اقدامات سازمان در یک‌سال گذشته را صیانت و حفظ واحدهای موجود دانست و گفت: به‌طور مستمر فعالیت واحدها رصد شده و مشکلات مواد اولیه و تامین نقدینگی را در روال اداری و در کارگروه‌های ویژه بررسی کرده و 200 مصوبه حمایتی در خصوص این واحدها داشته‌ایم.

این مسئول پیگیری جوازهای تاسیس مهم و طرح‌های صنعتی اثرگذار در استان کرمانشاه را از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه عنوان کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه تصریح کرد: مصوبات سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به استان پیگیری شده و مجموع تسهیلات و اعتبارات صندوق توسعه ملی 538 میلیون دلار برای طرح‌های مهم بوده و کرمانشاه در کشور رتبه نهم را به‌خود اختصاص داده است.

به گفته وی، طرح‌های صندوق توسعه ملی در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی هستند و برخی از آن‌ها مشکلات گشایش اعتبار دارند که این موضوع از طریق مسئولان مربوطه پیگیری می‌شود.

شاهمرادی با بیان اینکه واحدهای صنعتی در کشور با مشکلاتی مواجه هستند، اذعان داشت: این مشکلات در واحدهای صنعتی استان کرمانشاه نیز وجود دارد، البته بسیاری از آمارها در مورد تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی هیچ پایه کارشناسی ندارد.

این مسئول ثبات قوانین در حوزه صنعت را مهم‌ترین موضوع برای رونق اقتصادی در این بخش دانست و یادآور شد: استان کرمانشاه موقعیت خوبی برای صادرات دارد و مسئولان نیز به توسعه صادرات دید خوبی دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه ایجاد واحدهای جدید را مبتنی بر کار کارشناسی و بررسی دقیق سودده بودن واحدهای صنعتی دانست.

وی با اشاره به اینکه بازسازی و به‌روز رسانی واحدها باید مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: باید تولید را بر اساس نیاز مشتری تغییر داد.

شاهمرادی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان باید در پی ایجاد بازارهای جدید باشند و قیمت تمام شده کالاهای خود را با استفاده از تکنولوژی روز کاهش دهند.

وی سود بالای تسهیلات را موجب سخت شدن فعالیت واحدهای صنعتی دانست و بیان داشت: در این زمینه تثبیت قوانین کارساز است و صیانت از تولید واحدهای موجود در اولویت کار قرار دارد.

شاهمرادی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه، ایجاد واحدهای صنعتی است که واحدهای دیگر را به‌ حرکت درمی‌آورند.

وی تاکید کرد: صنایع تبدیلی، مادر، پتروشیمی، تکمیل زنجیره‌های تولید و حلقه‌های مفقوده و ایجاد واحدهای صنعتی مبتنی بر مزیت و قابلیت، به‌ویژه توجه به بازارهای بین‌المللی و تولید صادرات‌محور در سرلوحه کار قرار دارد.

شاهمرادی با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در تنظیم بازار به‌طور جدی بازار را پایش می‌کند، گفت: باید برای کاهش چالش‌های بازار برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی تعداد کل پروانه‌های بهره‌برداری معدنی را 243 پروانه اعلام کرد و افزود: حدود 300 گواهی کشف، پروانه اکتشاف و مجوز برداشت معدن نیز وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه تعداد شاغلان در بخش معدن استان را 2 هزار و 594 نفر و در بخش صنعت 26 هزار و 500 نفر عنوان کرد.

شایسته است، مسئولان برای کمک به صنعت کرمانشاه از وضعیت موجود و رونق اقتصادی فکری داشته باشند و با تدبیر و دوراندیشی درصدد حل مشکلات آن‌ها برآیند.

انتهای پیام/2700/ت40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول