اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نگاهی به وضعیت شهرک‌های صنعتی چالوس

از دلارهای بی‌قیمت تا ممنوعیت تردد در جاده کندوان

نگاهی به وضعیت شهرک‌های صنعتی چالوس به ویژه شهرک صنعتی مرزن‌آباد نشان می‌دهد این واحدها از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برند.

از دلارهای بی‌قیمت تا ممنوعیت تردد در جاده کندوان

به گزارش فارس از چالوس، شهرک صنعتی مرزن‌آباد در غرب مازندران در وسعتی بسیار بزرگ با هدف ایجاد بسترهای اشتغال و رونق بخشی به فضای کسب و کار و شکوفا کردن اقتصاد سال‌هاست در کش و قوس رونق یافتن است اما آنچه اکنون در این شهرک صنعتی دیده می‌شود تعطیلی برخی کارگاه‌ها و یا نیمه کاره ماندن روند تکمیلی احداث و خاک خوردن آنهاست که البته باید در این میان راکد ماندن سرمایه‌هایی که برای احداث این کارگاه‌های عظیم صرف شده را نیز در نظر گرفت.

اکنون در این شهرک صنعتی چند کارگاه بزرگ و کوچک و کارخانه به‌طور کم و بیش فعالیت دارند.

در این میان به سراغ " اکبر کریمی " مدیر کارخانه خزر فوم و عضو هیات امنای شهرک صنعتی مرزن‌آباد رفتیم.

وی درباره ایجاد و احداث کارخانه‌ها در این شهرک صنعتی گفت: در حدود 42 کارخانه بصورت فعال و یا نیمه تمام بصورت سوله در این شهرک وجود دارد و حتی ماشین‌آلات برخی از این کارخانه‌های نیمه تمام آماده است اما به دلایلی روند تکمیلی احداث آنها راکد ماند.

وی به موضوع شرکت‌های زود بازده اشاره کرد و افزود: در مجموع خوب بررسی و کارشناسی نشد و خیلی از افراد وام گرفتند اما در ادامه نتوانستند موفق شوند و به بن بست خوردند و برخی دیگر نیز در بازپرداخت وام‌ها دچار مشکل شدند و کارخانه‌ها را نتوانستند راه‌اندازی کنند.

مدیرکار خانه خزر‌فوم در شهرک صنعتی مرزن‌آباد همچنین درباره چگونگی تولید در این کارخانه اظهار داشت: تمامی مواد اولیه برای تولید یونولیت در این کارخانه وارداتی است و با توجه به نوسانات نرخ ارز در دو سال اخیر تهیه این مواد اولیه بسیار سخت است.

*فروشندگان مواد اولیه فاکتور نمی‌دهند

وی اضافه کرد: تجار فروشنده این مواد اولیه هر روز از ساعت 11 تا 13 قیمت را به ما می‌دهند و در غیر این ساعت از دادن قیمت خودداری می‌کنند و این قانونی است که بین  خودشان دارند و حتی مواد اولیه را به‌ ما می‌فروشند و اصلا فاکتور هم نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه تولیدکننده از دو جهت متضرر می‌شود، ابراز کرد: قیمت مواد اولیه از یک روز به روز دیگر متغیر است و حتی ارزان می‌شود و این باعث می‌شود که وقتی تولید کننده مواد اولیه را گران خرید و فردا بخواهد جنس تولید شده‌اش را به‌خاطر نوسانات بازار ارزان بفروشد موجب ضرر تولیدکننده می‌شود.

*متغیر بودن نرخ ارز مشکل تولیدکنندگان

کریمی گفت: متغیر بودن نرخ ارز و نوع و نحوه خرید مواد اولیه مشکل‌ساز شده است و این یکی از بزرگترین دردسرها برای تولیدکننده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از تولیدکنندگان در شهرک صنعتی مرزن‌آباد ورشکسته شدند، تاکید کرد: باید به صنعت کمک شود و دراین راه جز دولت هیچکس دیگری نمی‌تواند کمک کند.

مدیر کارخانه خزر فوم با تاکید بر اینکه هیچ‌کس از تولیدکننده حمایت نمی‌کند، عنوان کرد: گفته شد کارخانه‌هایی این چنینی تا ده سال معاف از مالیات هستند اما دارایی به این موضوع توجهی ندارد یا شرکت نفت در بحث دریافت سوخت با ما همکاری نمی‌کند و اداره آب و برق هم اگر فقط یک‌ روز از زمان مهلت قانونی پرداخت بهای قبض برق دیر شود بلافاصله اقدام به قطع این سرویس می‌کنند.

وی افزود: مدت پنج سال است که در این شهرک فعالیت دارم و این کارخانه را با هزینه خودم خریداری کردم اما در این‌مدت هیچ مدیری نیامد تا حداقل درد دل ما را بشنود.

وی با بیان اینکه توان تولید پنل دیواری در این کارخانه را نیز دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود نمی‌توانم تمام سرمایه را برای تولید این کالا از جیب خودم بگذارم چون هیچ تضمینی برای من وجود ندارد.

کریمی درباره روند میزان تولید کارخانه خزرفوم به نسبت گذشته و شرایط بازار فروش گفت: میزان تولید ما نسبت به گذشته با 70 درصد کاهش روبرو بود و در بازار فروش نیز به دلیل رقابت‌هایی که وجود دارد دچار مشکل هستیم و اصلا ثبات تولیدی وجود ندارد که ثبات فروش هم وجود داشته باشد.

*ممنوعیت تردد در کندوان به ضرر تولیدکننده‌ها است

مدیر کارخانه خزر فوم یکی دیگر از مشکلات صاحبان کارخانه این شهرک را ممنوعیت تردد کامیونها از جاده کندوان اعلام کردو گفت: در طول هفته پلیس کامیون‌هایی که قصد دارند به این شهرک مواد اولیه وارد کنند و یا تولیدات  کارخانه‌های این شهرک را از راه جاده کندوان عبور دهند طبق مصوبات با ممنوعیت تردد از سوی پلیس راهور مواجه می‌شوند و مجبورند از راه جاده رشت – قزوین و یا هراز تردد کنند که به‌علت بعد مسافت مشکلاتی را برای ما کارخانه‌داران این شهرک ایجاد می‌کند.

وی افزود: از مسئولین امر می‌خواهیم مجوز تردد کامیونهای کوچک و سبک و حتی 10 تنی را در ساعات غیر روز و حتی نیمه‌شب و در روزهای وسط هفته که جاده کندوان تردد آنچنانی ندارد بدهند تا اندکی از بار مشکلات ما کم شود.

وی با اشاره به وجود 42 کارخانه در این شهرک صنعتی اظهار داشت: مسئولین استان اگر کمک کنند و ظرف شش ماه بتوانند این کارخانه‌ها را راه‌اندازی کنند حداقل هزار و 500 نفر در ماه مشغول به‌کار می‌شوند و مشکل بیکاری در کلاردشت و مرزن آباد و حتی بخشی از چالوس حل می‌شود و این نیازمند عزم جدی مسئولان است.

مدیرکارخانه خزر فوم با تاکید بر اینکه با هدف ایجاد اشتغال برای مردم منطقه‌ام به این شهرک آمدم و این کارخانه را راه‌اندازی کردم، گفت: متولیان امر اعم از دولت یا وزارت صنعت و یا هر کسی که متولی امر است فکری به حال شهرک صنعتی مرزن آباد چالوس و تولیدکنندگان آن کند.

*تعطیلی برخی از واحدهای صنعتی به دلیل عدم تزریق نقدینگی است

رییس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان چالوس گفت: در سال‌های گذشته به‌دلیل عدم تزریق نقدینگی تعدادی از واحدهای شهرک صنعتی مرزن‌آباد تعطیل شد.

انصار ازوج افزود: با تدبیر دولت جدید و پیش‌بینی‌های صورت گرفته اگر چنانچه تزریق پول و اعتبار صورت بگیرد طرح‌های نیمه تمام و واحدهای متوقف شده راه‌اندازی می‌شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر حدود 10 واحد صنعتی در شهرک صنعتی مرزن‌آباد فعال است.

ازوج راه را شاهرگ اقتصادی نامید و افزود: اگر چه شرک صنعتی مرزن‌آباد جانمایی خوبی دارد اما در  زمینه راه و جاده مشکلاتی دارد که امیدواریم با حمایت‌های لازم این مشکل برطرف شود.

وی تصریح کرد: به‌ دلیل مشکل راه در این شهرک متاسفانه از طرفی واحدهای تولیدی نمی‌توانند مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود را به کارخانه‌ها بیاورند و از طرفی به دلیل مشکل تردد در جاده کندوان امکان خروج محصولات تولید شده به شهرهای دیگر وجود ندارد.

انتهای‌پیام/22296/ی40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول