اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کمیته امداد کردستان:

کمیته امداد بستر رفع محرومیت در کردستان است

مدیرکل کمیته امداد کردستان با اشاره به خدمات این نهاد در سرفصل‌های مختلف گفت: کمیته امداد در زمینه اشتغال و دیگر وظایف خود از دستگاه‌های برتر استان است و این مهم منجر به رفع محرومیت در استان خواهد شد.

کمیته امداد بستر رفع محرومیت در کردستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سابقه شکل‌گیری و پی‌ریزی تشکیلات کمیته امداد امام خمینی(ره) به سال‌های قبل از پیروزی انقلاب و حدوداً سال 1342 بر می‌گردد که تعدادی از انقلابیون اول نهضت اسلامی که در زمره ‌همراهان و همرزمان حـضرت امام خمینی(ره‌) قرار داشتند و بعضاً مـسئولین فعلی این نهـاد هستند، از طرف ایشان مـأموریت رسیدگی به‌ خـانواده زندانیـان سیاسی، نیازمندان و مبارزین را به عهده داشتند.

اقدامات حمایتی و امدادی این بزرگان خصوصاً در زمان اوج‌گیری انقلاب اسلامی یعنی سال‌های 56 و 57 که مبارزات امت مسلمان به اوج خود رسید و اعتصاب و تحصن همه جا را فرا گرفت‌، با حمایت گسترده و فراگیر از اعتصابیون و خانواده زندانیان سیاسی و نیازمندان جامعه سیر صعودی یافت.

کمیته امداد تنها نهادی است که نام بنیان‌گذار انقلاب را بر پیشانیش به یادگار دارد، نهادی که با اهدافی مشخص 22 روز بعد از آری 99 درصدی ملت ایران به نظام مقدس جمهوری اسلامی با صدور حکم پرخیر و برکت و تاریخی حضرت امام خمینی‌(ره‌) برای مدت نامحدود، به منظور تحقق بخشیدن به اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه در حمایت و امداد محرومان و مستضعفان و خودکفا کردن آنان‌، شکل گرفت تا با نفس مسیحایی امام راحل در مسیر رفع مشکلات محرومین و نیازمندان گام‌های راسخ و بلندی بردارد.

اکنون حدود یک میلیون و 700 هزار خانوار با جمعیت بیش از 4 میلیون نفر در سراسر کشور مددجوی دائم و مستمری‌بگیر این نهاد هستند و علاوه بر این تعداد تا سقف 500 هزار نفر نیز به صورت تک یا چند خدمتی و زمان‌دار از خدمات امداد بهره‌مند شده‌اند.

جمعیتی حدود 3 میلیون نفر نیز به صورت غیرمستمر و موردی بر حسب نیاز خدمات درخواستی خود را از این نهاد دریافت می‌کنند.

آمار مددجویان در کردستان نیز با توجه به میزان محرومیت این استان به دلایل مختلف همچون مرزی بودن و درگیری مستقیم آن با جنگ در سال‌های دفاع مقدس و حتی بعد از آن تلاش‌های ضد انقلابیون در سال‌های نخست پیروزی انقلاب آماری چشمگیر و بالغ بر 200 هزار نفر است.

خبرگزاری فارس به منظور برای آشنایی بیش از پیش مردم به ویژه مخاطبین با خدمات و برنامه‌های این نهاد با قنبر موسی‌نژاد مدیرکل کمیته امداد کردستان گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌آید.

فارس: آقای موسی‌نژاد برای سوال نخست تاریخ تاسیس کمیته امداد در استان را بیان کنید؟

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و آغاز فعالیت مجدد بخش‌های اداری، اقتصادی و فرهنگی کشور، لزوم حمایت از نیازمندان در صدر برنامه‌های نظام قرار گرفت و 22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ 14 اسفند ماه 1357 هجری شمسی، به عنوان دومین نهاد انقلابی، با صدور حکم پرخیر و برکت و تاریخی امام خمینی (ره) این نهاد تأسیس شد.

کمیته امداد در استان کردستان همزمان با سراسر کشور در استان نیز کار خود را آغاز کرد و خوشبختانه توانسته در راستای توانمندسازی و رفع مشکلات نیازمندان تا حدود زیادی موفق عمل کند.

فارس: هدف از تشکیل کمیته امداد چه بود؟

رسیدگی به امور مناطق محروم و دور افتاده در سراسر کشور از مهم‌ترین اهداف شکل‌گیری این نهاد مقدس بود چراکه با نگاه بلندی که امام راحل در ابتدای انقلاب در زمینه تشکیل حکومت اسلامی داشتند توجه به قشر نیازمند را فراموش نکرد و بر همین اساس بود که این نهاد مقدس شکل و فعالیت خود را آغاز کرد.

فارس: در حال حاضر کمیته امداد از چه تعداد مددجو در سطح استان حمایت می‌کند؟

کمیته امداد امام خمینی در کردستان بیش از 54 هزار خانوار نیازمند را زیر چتر حمایت‌های خود قرار داده است و به صورت مستمر و ماهیانه در سرفصل‌های مختلف به آنها خدمات ارائه می‌کند.

کمیته امداد کردستان از 5 هزار خانوار نیز به صورت تک خدمتی و چند خدمتی در سطح استان حمایت می‌کند که به احتساب کمک‌های موردی این نهاد به افراد نیازمند در مجموع بیش از 200 هزار نیازمند در استان از خدمات این نهاد بهره‌مند هستند.

بیش از 32 هزار و 500 خانواده از جمعیت زیرپوشش کمیته امداد کردستان را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند و 6 هزار و 500 نفر از آنها نیز ایتام زیر 15 سال هستند.

لازم به ذکر است به احتساب کمک‌های موردی این نهاد به افراد نیازمند در مجموع بیش از 200 هزار نیازمند در استان از خدمات کمیته امداد بهره‌مند هستند.

فارس: به ارائه خدمات در سرفصل‌های مختلف به مددجویان اشاره کردید لطفا بیشتر توضیح دهید...

خدمات امداد از زمان آغاز تاکنون در دهه‌های مختلف رنگ و بوی خاص خود را داشته و براساس نیاز مددجویان تغییر شکل داده است به گونه‌ای که امداد در دهه نخست فعالیت خود بیشتر در زمینه پرداخت مستمری و در راستای رفع نیاز اولیه خانواده‌ها حرکت می‌کرد اما در دهه دوم توسعه مشارکت‌های مردمی برای رفع مشکلات نیازمندان مهم‌ترین اولویت کمیته امداد بوده است.

دهه سوم فعالیت‌های امداد بیشتر به سمت توسعه اشتغال مددجویان، رفع مشکلات مسکن و توسعه و تقویت برنامه‌های فرهنگی به منظور توانمندسازی جامعه هدفش حرکت کرده و در دهه چهارم نیز با توجه به فرامین مقام معظم رهبری برنامه‌های کمیته امداد بر دو محور پیشرفت و عدالت تعریف شده و اسناد بالادستی این نهاد نیز متناسب با همین مهم برنامه‌ریزی شده است.

فارس: آیا به نیاز و میزان محرومیت استان‌ها در تحقق این اهداف توجه شده است؟

بله. بدون شک توجه به میزان و عمق محرومیت در هر استانی یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در رفع مشکلات و توسعه خواهد بود بر همین اساس تدوین برش استانی برنامه توسعه پنجم متناسب با برنامه‌های پنجم توسعه و برنامه‌های چشم‌انداز 20 ساله از جمله اقدامات کمیته امداد استان به منظور تحقق اهداف بود که می‌تواند نقش مهمی در رسیدن به اهداف این نهاد در بخش‌های مختلف باشد.

البته باید این نکته را متذکر شوم که، این نهاد تنها به دنبال پرداخت نقدی مستمری به جامعه زیرپوشش نیست، بلکه در خدمتی فراتر به دنبال هدفمندسازی خدمات در راستای توانمندسازی مددجویان است.

فارس: از ایجاد اشتغال برای مددجویان به عنوان یکی از اولویت‌های این نهاد نام بردید اقدامات کمیته امداد استان کردستان در این حوزه را شرح دهید.

ترویج و تقویت فرهنگ کار و تلاش در بین مددجویان اقدام ارزشمندی در راستای توانمندسازی و خروج آنان از زیر چتر حمایت‌های این نهاد خواهد بود از این رو ایجاد بسترهای مناسب برای ایجاد اشتغال‌های پایدار برای مددجویان به صورت ویژه از سال 90 در سطح استان آغاز و بخش قابل توجهی از برنامه‌های امداد به این مهم اختصاص یافت این حرکت در سال 91 نیز استمرار پیدا کرد تا جایی که اقدامات کمیته امداد در زمینه اشتغال‌زایی در این دو سال برابر با 15 سال پیش از آن بود و این نهاد در طول دو سال گذشته موفق به کسب مقام نخست استانی در زمینه ایجاد اشتغال شد.

فارس: شغل‌های ایجاد شده کمیته امداد تا چه میزان پایدار بوده و آیا حمایت از مددجویان بعد از ایجاد شغل نیز ادامه می‌یابد یا خیر؟

خوشبختانه اشتغال‌های ایجاد شده توسط این نهاد از پایداری بالایی برخوردار است چراکه اقدامات کمیته امداد در زمینه ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قبل و حین ایجاد شغل در کنار انجام نظارت‌های مختلف به صورت ماهیانه و سالیانه موجب پایداری شغل‌های ایجاد شده است.

کمیته امداد قبل از پرداخت هر وامی به مددجو با ارائه آموزش‌های کارآفرینی آنان را برای ورود به عرصه کار آماده می‌کند و بعد از ایجاد شغل‌ نیز به منظور جلوگیری از هر مشکلی ناظران این نهاد ضمن نظارت بر نحوه پرداخت اقساط وام‌های خوداشتغالی مددجویان در بحث‌های فنی و مشکلات به عنوان مشاور در کنار مددجویان هستند.

فارس:‌ میزان استقبال مددجویان از برنامه‌های اشتغال کمیته امداد تا چه حد است؟

با توجه به اعتقادات مردم استان برخی از مددجویان زیرپوشش این نهاد حتی گرفتن وام را حرام می‌دانستند و در مرحله نخست حاضر به دریافت وام نبودن ولی خوشبختانه با تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته توانستیم این مشکل را حل کنیم تا جایی که هر ساله شاهد ایجاد اشتغال برای بخش زیادی از مددجویان زیرپوشش این نهاد در سطح استان و برگزاری جشن خودکفایی برای آنان هستیم.

فارس: تعداد شغل‌های ایجاد شده در سال‌جاری برای مددجویان زیرپوشش چند مورد بوده است؟

از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از 3 هزار و 500 شغل برای مددجویان ایجاد شده که این مهم برابر با بیش از 150 درصد تعهد کمیته امداد در زمینه ایجاد شغل در استان است.

فارس: از توسعه مشارکت‌های مردمی به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های کمیته امداد نام بردید آیا در این راستا برنامه خاصی دارید؟

تعداد پرسنل این نهاد در استان 340 نفر است اما از آنجا که مردم به عنوان ستون و پایه اصلی این نهاد به شمار می‌روند، بخش عمده‌ای از برنامه‌های کمیته امداد امام خمینی با اتکا به مردم انجام می‌پذیرد.

کمیته امداد استان 2 هزار همکار افتخاری دارد که این امر حاکی از مشارکت مردم در پیشبرد اهداف امداد است.

خوشبختانه در زمینه توسعه مشارکت‌های مردمی نیز از جایگاه خوبی برخوردار هستیم و توانسته‌ایم به صورت 67 درصد تعهدات را عملی کنیم.

فارس: مشارکت‌های مردمی در چه برنامه‌هایی بیشتر نمود پیدا کرده است؟

صدقات، زکات، جشن‌ عاطفه‌ها، جشن نیکوکاری، حمایت از ایتام، طرح محسنین و غیره از جمله سرفصل‌هایی است که مشارکت‌های مردمی در آن به‌خوبی مشهود است.

فارس: از زکات گفتید، استان در زمینه پرداخت زکات در چه رتبه‌ای قرار دارد؟

خوشبختانه در زمینه پرداخت و مدیریت زکات جزو استان‌های برتر کشور هستیم و طی چند سال اخیر با سیر صعودی که داشته‌ایم رتبه‌ دوم جمع‌آوری زکات را بدست آورده‌ایم.

فارس: میزان زکات جمع‌آوری شده در سال‌جاری...

امسال با تلاش عاملین و فعالین موفق به جمع‌آوری بیش از 122 میلیارد ریال شامل 30 میلیارد ریال زکات غلات، 52 میلیارد ریال زکات مال‌التجاره، 18 میلیارد ریال زکات فطریه و 17 میلیارد ریال سایر اموال مشمول زکات در استان شدیم که با جمع‌آوری این میزان زکات در مجموع 154 درصد زکات پیش‌بینی شده در استان محقق شده که این مهم به واسطه تلاش مروجین و مبلغین زکات و برخورداری از مردمی متدین حاصل شده است.

فارس: چند نفر در زمینه جمع‌آوری و فرهنگ‌سازی زکات با کمیته امداد همکاری دارند؟

دو هزار و 100 عامل افتخاری و 160 مبلغ دینی در راستای تبلیغات و فرهنگ‌سازی ادای زکات با کمیته امداد استان همکاری دارند و خوشبختانه با تلاش این عزیزان در این حوزه موفق عمل کرده‌ایم.

390 دهیار، 16 بخشدار و یک‌هزار و 350 نفر از اعضای شورای اسلامی‌شهر ‌و رو‌ستا در این زمینه با کمیته امداد همکاری دارند.

فارس: این میزان زکات از سطح چه تعداد شهر و روستای استان جمع‌آوری شده است؟

در حال حاضر زکات از 20 شهر و 700 روستای استان جمع‌آوری شده است.

فارس: زکات جمع‌آوری شده در چه سرفصل‌هایی هزینه می‌شود؟

زکات جمع‌آوری شده در هر شهر و روستایی در همان محل هزینه می‌شود، به طوری که مبالغ جمع‌آوری شده در هر منطقه با نظارت کمیته امداد در دو سر فصل اجرای پروژه‌های عمرانی و رفع مشکلات نیازمندان هزینه می‌شود.

اجرای پروژه‌های عمرانی و رفع مشکلات اقتصادی نیازمندان از اولویت‌های هزینه‌کرد زکات در استان است.

از محل هزینه‌کرد و معادل‌سازی زکات هر ساله پروژه‌های عمرانی قابل توجهی شامل ساخت و بازسازی مساجد، خانه‌های عالم، مسکن نیازمندان و محرومین به ویژه ایتام اجرا می‌شود.

فارس: آیا برنامه خاصی در مورد ترویج و تبلیغ بیش از پیش زکات در استان دارید؟

بله. رونمایی از نخستین سامانه زکات کشور در استان در دست انجام است. این سامانه نخستین سامانه در سطح کشور است که با هدف اطلاع‌رسانی از عملکرد شورای زکات استان راه‌اندازی می‌شود و به عنوان پل ارتباطی بین کمیته امداد و مردم فعالیت خواهد کرد.

این سامانه در حال حاضر در مراحل پایانی طراحی قرار دارد که امیدواریم هرچه زودتر شاهد بهره‌برداری و آغاز فعالیت‌ آن در استان باشیم.

فارس: بیمه‌های درمانی از دیگر اقدامات کمیته امداد است، اقدامات امداد استان در این حوزه را بیان کنید.

در حال حاضر 47 هزار و 569 مددجوی زیرپوشش این نهاد از بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند هستند که بیش از 41 هزار و 740 نفر آنان طی 6 ماهه نخست سال‌جاری به مراکز درمانی طرف قرارداد، معرفی شده‌اند.

فارس: چند مرکز بهداشتی درمانی در استان طرف قرارداد امداد هستند؟

هم‌اکنون 270 مرکز درمانی در سراسر استان با کمیته امداد امام‌خمینی طرف قرارداد هستند، که 53 هزار و 473 رکورد اسناد ثبت شده در رایانه از ابتدای سال‌جاری تاکنون انجام شده است.

43 نفر از این تعداد در طول سال گذشته با صرف اعتباری بالغ بر 805 میلیون به منظور دریافت خدمات درمانی به استان‌های دیگر ارجاع داده شده‌اند.

فارس: میزان هزینه‌کرد کمیته امداد در این حوزه از ابتدای سال‌جاری تاکنون چقدر بوده است؟

در طول 6 ماهه نخست سال‌جاری در راستای ارزیابی سلامت زنان سرپرست خانوار، ارجاع بیماران به سایر استا‌ن‌ها، بهداشت دهان و دندان، اهدای کالای بهداشتی به مددجویان، سوء تغذیه کودکان، ارزیابی سلامت دانش‌آموزان اعزامی به اردو و خدمات بهداشتی خوابگاهی، برگزاری کلاس‌های آموزش بهداشت برای پرسنل امداد شاخه، احداث سرویس بهداشتی روستایی، بهسازی محیط قالیبافی و غیره  بیش از از 55 میلیارد و 61 میلیون ریال خدمات ارائه شده است.

فارس: در زمینه بیمه‌های اجتماعی در راستای توانمندسازی مددجویان چه اقداماتی انجام شده است؟

6 هزار و 200 خانوار زیرپوشش امداد از خدمات بیمه‌های اجتماعی در این استان در سال گذشته بهره‌مند شده‌اند که 2 هزار و 700 نفر آنها را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهد.

فارس: برای سوال پایانی اقدامات کمیته امداد در زمینه حمایت از بیماران خاص و کودکان دچار سوء تغذیه را بیان کنید؟

کمیته امداد استان از 157 بیمار خاص و یک‌هزار و 537 کودک دچار سوء تغذیه حمایت می‌کند که از ابتدای سال‌جاری تا پایان شهریور ماه بیش از 7 میلیارد و 350 میلیون ریال برای آنان هزینه نموده است.

==============

گفت‌و‌گو از شیرین مرادی

==============

انتهای پیام/79002/س40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول