اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پژوهش راهبردی‌ترین پایه آموزش

پژوهش یکی از ارکان اصلی پیشرفت و توسعه هر جامعه است که در هر زمان و مقطعی از تاریخ، باید به آن توجه ویژه داشت.

پژوهش راهبردی‌ترین پایه آموزش

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، با پیشرفت علم و تکنولوژی علایق انسان‌ها و صاحبان علم به پژوهش و تحقیق و تفحص هر روز بیشتر می‌شود اما در کنار این تحقیق و پژوهش باید لوازم و امکاناتی نیز در اختیار افراد باشد تا بتوانند به بهترین شکل و با آسودگی خاطر به پژوهش بپردازند.

در همین راستا آموزش و پرورش یکی از نهادهای اصلی در زمینه پژوهش است چرا که با اجرای برنامه‌های مطلوب در مدارس می‌تواند دانش‌آموزان را بیشتر به سوی تحقیق و تفحص هدایت کند.

با توجه به برنامه‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، پژوهش یکی از ارکان اصلی در سیستم آموزشی است که باید بیش از پیش به آن توجه شود در این خصوص با معاون پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان همدان به گفت‌وگو نشستیم:

*پشتوانه آموزش و پرورش تحقیق و تفحص است

عباس بهرامی مشعوف در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: آموزش و پرورش، در هفته پژوهش برنامه‌های مختلفی را برای تقدیر از فرهنگیان و دانش‌آموزان پژوهنده برگزار می‌کند.

وی با بیان اینکه پژوهش یکی از ارکان مهم و پایه و اساس آموزش و پرورش است عنوان کرد: هر قدمی که در آموزش و پرورش برداریم پشتوانه آن تحقیق و پژوهش است.

معاون پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان همدان ادامه داد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز پژوهش به عنوان یکی از اصول اساسی سند تحول مطرح شده که در واقع آموزش و پرورش پسوندی به نام آموزش و پرورش پژوهش‌مدار پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: معلم پژوهنده یکی از طرح‌هایی است که فرهنگیان را نسبت به مشارکت در امر پژوهش ترغیب می‌کند به طوری که در حال حاضر 10 درصد از معلمان استان همدان در طرح معلم پژوهنده شرکت کردند.

بهرامی مشعوف ابراز داشت: طرح معلم پژوهنده امسال برای شانزدهمین سال در کشور اجرا می‌شود امسال نیز در سطح کشوری نفر برگزیده و در سطح استانی 13 نفر و در سطح منطقه نیز 15 معلم پژوهنده برتر را داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در عرصه تحقیق و پژوهش علاقه‌مندی و توانمندی پیش‌نیاز حرکت است اما آموزش و پرورش نیز به دنبال ایجاد زمینه و امکاناتی است تا بتواند عرصه تحقیق و پژوهش را در سطح مدارس پیاده کند.

معاون پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان همدان ادامه داد: در همین راستا هر ساله دوره‌های خاصی در زمینه اقدام پژوهی انجام می‌پذیرد که به صورت دوره‌های ضمن خدمت خواهد بود.

وی گفت: پیش‌نیاز چرخش کار در حوزه پژوهش و تحقیق و تفحص تلنگر به نیاز معلمان است که این نیاز در دل کارشان وجود دارد و بعد آموزش و کار عملی انجام می‌گیرد.

هدف آموزش و پرورش حرکت به سمت تفکرمحوری است

معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان نیز در این زمینه اظهار داشت: بر اساس آنچه که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده حرکت دادن دانش‌آموزان از حافظه‌محوری به سمت تفکرمحوری است.

حسن مظاهری تصریح کرد: ما به دنبال ایجاد زمینه‌های تحقیق و پژوهش در مدارس هستیم تا بتوانیم دانش‌آموزان و معلمان را به سمت کار‌های پژوهشی هدایت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر سیستم آموزش ما به دنبال فضای یادگیری عملی دانش‌آموزان است اما فراهم‌سازی زمینه تحقیق و تفحص در سیستم آموزش کشور نیاز به زمان دارد.

معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش همدان یادآور شد: در حال حاضر برای دانش‌آموزان پایه هفتم نیز کتابی به نام «تفکر و سبک زندگی» گنجانده شده که دانش‌آموز با اندیشه کردن در مباحث به دنبال تحقیق و پژوهش رود.

وی گفت: امیدواریم آموزش و پرورش در سطح دانش‌آموزی و دانشگاه‌ها نیز به صورت یک کار ادامه‌دار تحقیق و پژوهش را در بین دانش‌آموزان و دانشجویان نهادینه کنند.

========

فاطمه جانی

========

انتهای پیام/89007/ح40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول