اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با آغاز فصل بارش برف

هیئت کوهنوردی همدان رعایت نکات ایمنی را در صعود هشدار داد

سخنگوی هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان رعایت نکات ایمنی کوهنوردان در صعود را هشدار داد.

هیئت کوهنوردی همدان رعایت نکات ایمنی را در صعود هشدار داد

عباس چشمه قصابانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: کارگروه آموزش و ایمنی هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان با صدور اطلاعیه‌ای با توجه به شروع فصل سرما و افت شدید دمای هوا در چند روزه اخیر و با در نظر گرفتن نوع و میزان بارش‌ها در ارتفاعات استان همدان از عموم علاقمندان و کوهنوردانی که در طی فصل زمستان علی‌الخصوص چند روز آینده قصد دارند برای صعود و یا تفریح به ارتفاعات استان همدان عزیمت کنند، رعایت نکات ایمنی را خواستار شد.

وی تصریح کرد: کوهنوردان توجه داشته باشند که در سال جاری و در اوایل آذرماه بارش‌هایی به صورت برف در منطقه الوند نازل شد و برودت هوا در ارتفاعات و در شب‌ها باعث شد تا سطح رویی این پوشش برف که طی روزهای پس از بارش نور آفتاب آن را ذوب کرده، یخ زده و بستر مناسبی برای بروز دو خطر فراهم شود.

سخنگوی هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان یادآور شد: احتمال لیز خوردن و در رفتن در ارتفاعات و شیب‌ها افزایش یافته و بارش برفی که طی دیشب و امروز در این ارتفاعات صورت گرفت، بر بستری لغزان نشسته و همواره در نقاط بحرانی و شیب‌های تند امکان ریزش بهمن بوجود آمده که کوهنوردان با رعایت کامل اصول ایمنی اقدام به صعود کنند.

وی یادآور شد: برای صعود در چنین شرایطی بهتر است ضمن اینکه نباید تنها به کوه رفت، بلکه باید از مسیرهای نرمال، قابل دسترس، دارای شیب‌های خفته و با اطلاع کامل اطرافیان و خانواده صعود صورت پذیرد.

چشمه‌قصابانی اذعان کرد: کوهنوردان در شرایط زمستانی هرگز به آفتابی بودن هوا در مقطعی خاص اکتفا نکرده و همیشه لباس‌های گرم، کفش مناسب، کلاه، عینک و خوراکی به مقدار کافی همراه داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه کوهنوردان در صورت بروز حادثه برای خود و یا هریک از همنوردان خونسردی خود را حفظ کنند، افزود: در این مواقع از هرگونه اقدام احساسی پرهیز کرده و مراتب را سریعاً به ارگان‌ها و مراکز ذیربط از قبیل هلال احمر، هیئت کوهنوردی، آتش‌نشانی، اورژانس و یا پلیس 110 اطلاع دهند.

سخنگوی هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان اذعان کرد: در صورت وخامت اوضاع تا حصول نتیجه و رسیدن نیروهای امدادی ضمن برقراری ارتباط مستمر منتظر بمانند.

وی اذعان کرد: کوهنوردان حتی‌الامکان مسیرها و ارتفاعاتی را برای صعود انتخاب کنند که در طول مسیر دارای جان‌پناه بوده و یا در حین صعود ارتباط تلفن همراه در مسیرها برقرار باشد.

چشمه‌قصابانی خاطرنشان کرد: از راهنمایی‌ها، مسیریابی و یا پیشنهاد مسیر توسط افراد غریبه و یا غیرحرفه‌ای در تصمیم‌گیری استفاده نکنند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به خطر حملات قلبی و عروقی در چنین شرایطی افراد دارای بیماری‌های مزمن قلبی، عروقی و تنفسی از صعود خودداری کنند، اذعان کرد: تقاضا می‌شود با رعایت کامل همه اصول ایمنی  و مشورت با پزشک مبادرت به کوهپیمایی کنند.

سخنگوی هیئت کوهنوردی و صعود های ورزشی استان همدان اضافه کرد: در روزهای برفی و شرایط سفیدپوش شدن کوه‌ها ترجیحاً از لباس‌هایی با رنگ متمایز با برف نظیر قرمز، سبز فسفری، نارنجی و... استفاده شود.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های به عمل آمده تحلیل انرژی و کمبود شدید آن در شرایط برودت جوی در کوه عامل بروز حوادث زیادی بوده است، ابراز داشت: تقاضا می‌شود قبل از صعود، غذاهای مقوی و پرکالری مصرف کرده و طی صعود نیز با رعایت اصول تغذیه در کوهپیمایی از مایعات گرم دارای مواد رقیق قندی استفاده شود و نیز آب، غذا و چراغ مناسب سوختی به همراه داشته باشند.

چشمه‌قصابانی با تأکید بر اینکه کوهنوردان لباس گرم و مناسب شرایط مختلف را همراه داشته و قبل از صعود اصول استفاده و زمان‌های کم کردن و یا اضافه کردن لباس را مرور کنند، گفت: نداشتن برنامه برای این امر به راحتی می‌تواند شرایط مساعد بروز سرمازدگی را فراهم کند، به همین علت تعرق پس از پوشیدن لباس‌های پوششی و گرم حتما لحاظ شود و لباس‌های خیس از تعرق را به سرعت پس از رسیدن به جان‌پناه‌ها یا پناهگاه‌ها تعویض کنند.

وی در پایان اضافه کرد: تمام علاقمندان و طبیعت‌دوستان ضمن رعایت نکات ایمنی و پرهیز از هرگونه رفتار مخاطره‌آمیز، نهایت بهره و لذت را از این موهبت الهی تجربه کنند و خاطرات خوشی را برای خود و اطرافیان به جا بگذارند.

انتهای پیام/89003/ب30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول