اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

گزیده سرمقاله‎های امروز روزنامه‎های چاپ کابل

روزنامه‎های امروز چاپ کابل سرمقاله‎های خود را به بررسی اهداف سفرهای منطقه‎ای کرزی، حکم دادگاهی در آلمان مبنی بر عدم پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حملات هوایی ناتو و بحث امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن اختصاص دادند.

گزیده سرمقاله‎های امروز روزنامه‎های چاپ کابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، روزنامه‎های امروز چاپ کابل سرمقاله‎های خود را به بررسی اهداف سفرهای منطقه‎ای کرزی، حکم دادگاهی در آلمان مبنی بر عدم پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حملات هوایی ناتو و بحث امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن اختصاص دادند.

همچنین مباحث تأخیر احتمالی در زمان برگزاری انتخابات آینده افغانستان و وضعیت دشوار کودکان افغان از موضوعات مهم دیگر سرمقاله‎های روزنامه‎های کابل هستند.

روزنامه «اطلاعات روز» در سرمقاله خود به واکاوی سفرهای رئیس‎جمهور افغانستان به ایران و هند پرداخته و نوشته است: سفر منطقه‌‌ای رئیس‎جمهور افغانستان به تهران و دهلی‎نو، حاصل سرخوردگی وی از آمریکا و بن‌بست سیاسی اخیر بین کابل و واشنگتن است.

اطلاعات روز در ادامه نوشته است: سفر به تهران در شرایط کنونی پیام‌های روشن و مشخصی را به آمریکا مخابره می‌کند، از جمله این که در صورت تداوم بن‌بست و عدم تمکین آمریکا به خواسته‌های کرزی، پیوستن به ایران، روسیه، چین و دیگر رقیبان منطقه‌ای آمریکا، امکان‌پذیر خواهد بود. سفر به هند نیز ممکن است در راستای همان درخواست قبلی دولت افغانستان مبنی بر فهرست نیازمندی‌های نظامی و تسلیحاتی افغانستان به دهلی صورت گرفته باشد.

روزنامه «انصاف» در یادداشت روز خود با اشاره به سخنان معاون سخنگوی کاخ‎سفید که گفته است ضرب‎الاجل تعیین شده برای امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن ممکن است به ماه ژانویه موکول شود، نوشته است: از نظر آمریکایی‎ها مخالفت کرزی با امضای پیمان امنیتی، قطعاً آخر خط نیست و هنوز آغاز راه بوده و آنان غیر از گزینه خروج، بسیاری از روش‎های مؤثر دیگر را در اختیار دارند که در زمان مناسب به آن‎ها متوسل خواهند شد.

به اعتقاد انصاف، یکی از آن روش‎ها استفاده از اهرم‎های فشار است، اهرم‎هایی که به واقع در اختیار آمریکایی‎ها و شرکای غربی آنان قرار داشته و هر زمان که بخواهند می‎توانند علیه دولت و ملت افغانستان از آن‎ها سود ببرند.

این روزنامه در ادامه نگاشته است: اهرم‎هایی چون قطع کامل کمک‎ها، وقوع درگیری‎های داخلی، از میان رفتن دستاوردهای چندین ساله در بسیاری از عرصه‎ها و ... از مواردی هستند که این شب و روزها، ورد زبان مقامات آمریکایی بوده و هر از گاه و بیگاه، دولت و ملت افغانستان را به وسیله آن‎ها تهدید می‎کنند.

روزنامه «افغانستان»، دیدگاه اصلی خود را به سفر رئیس‎جمهور افغانستان به کشورهای همسایه و منطقه اختصاص داده و بر ضرورت ایجاد موازنه در سیاست‎های استراتژیک بین‎المللی افغانستان تأکید کرده است.

نویسنده سرمقاله افغانستان در بخش دیگری از این نوشته، به روابط کابل-دهلی‎نو اشاره کرده است: سفر رئیس‎جمهور پیش از آن که هدفش تقویت و گسترش مناسبات میان افغانستان و هند باشد و چشم‎انداز جدیدی را در روابط افغانستان و کشورهای منطقه ایجاد کند، واکنشی در برابر فشارهای آمریکا در رابطه با امضای پیمان امنیتی تلقی می‎شود.

به اعتقاد نویسنده، افغانستان در شرایط فعلی ظرفیت تحمل تنش‎های سیاسی با کشورها را ندارد، پس باید روابط نیک و دوستانه با کشورهای خارجی را چه در سطح منطقه و چه در سطح جهان معیار و ملاک قرار داده و رویکردهای دوستانه با کشورها، الزامات ویژه‎ای را می‎طلبد که در تدوین سیاست خارجی افغانستان باید مورد توجه واقع شود.

روزنامه «8صبح»، در سرمقاله خود به پافشاری کرزی روی پیش‌شرط‎های خود برای امضای پیمان امنیتی با آمریکا اشاره کرده و نوشته است: رئیس‌جمهور افغانستان می‌گوید او اطلاعات و دلایل بسیاری دارد که نشان می‌دهد جنگ افغانستان مرموز است و اگر واشنگتن و متحدانش اراده کنند، می‌توانند به این نبرد پایان دهند اما آمریکا تاکنون به‌ صورت واضح در مورد این‌ که چرا می‌خواهد پیمان امنیتی دوجانبه به‌زودی امضا شود سخنی نگفته است.

به نوشته سردبیر 8 صبح، آمریکایی‌ها باید سخنان رئیس‌جمهور افغانستان را به دقت بشنوند و کرزی هم باید در مورد ملاحظات آنان فکر کند و هم‌چنین آمریکا، کابل و جامعه جهانی نباید انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده افغانستان را فراموش کنند.

اگر از اعمال فشار و جنگ رسانه‌ای کاسته شود و به‌ جای آن روی انتخابات آینده تمرکز شود، اوضاع به‌ سامان می‌شود.

روزنامه «سخن جدید»، سرمقاله خود را به صدور حکم دادگاه آلمانی مبنی بر عدم پرداخت غرامت توسط آلمان به خانواده‎های قربانیان عملیات هوایی ناتو در ولایت «قندوز» واقع در شمال افغانستان اختصاص داده و نوشته است: عدم رعایت انصاف و عدالت از سوی دادگاه آلمانی در حق غیرنظامیان قندوزی یا آنچه در خصوص سرباز آمریکایی معروف به «قصاب قندهار» رخ داد، ثابت می‌کند که نگرانی‎ها در خصوص ادامه خودسری‎های سربازان غربی در افغانستان وجود دارد.

این روزنامه در ادامه نوشته است: اصل مصونیت قضایی نیازمند تأمل بیش‎تری بوده و می‎طلبد تا در صورت امضای هرگونه موافقت‎نامه‎ای که منجر به حضور مستمر سربازان غربی در افغانستان شود، موارد مشابه آنچه در دادگاه آلمانی رخ داد فراموش نشده و از یاد مسئولان دسته اول کشوری خارج نشود زیرا در غیر آن صورت، عواقب هرگونه واکنش مردم در صورت وقوع چنین قضایایی، متوجه مسئولان مرتبط خواهد بود.

روزنامه «ماندگار»، دیدگاه رسمی خود را به زمزمه‎های عقب افتادن زمان برگزاری انتخابات ریاست‎جمهوری افغانستان اختصاص داده و از امضا نشدن پیمان امنیتی با آمریکا و تهدید واشنگتن مبنی بر تعلیق کامل کمک‎ها به افغانستان یادآوری کرده است.

به اعتقاد این روزنامه افغان، اگر چنین اتفاقی افتد، شکی نیست که برگزاری انتخابات با یک مانع و مشکل بزرگ مواجه می‌شود و کمیسیون انتخابات و دولت به بهانه نداشتن منابع مالی و حمایتی برای برگزاری انتخابات شفاف، از برگزاری انتخابات خودداری می‌کنند.

این روزنامه در ادامه نوشته است: ممکن است در نتیجه چنین وضعیتی، انتخابات به درستی برگزار نشود و مشروعیت رئیس‌جمهور آینده زیر سؤال برود.

ماندگار خاطرنشان کرد: اگر نهادهای سیاسی و نامزدهای انتخاباتی و شخصیت‌های مستقل سیاسی بتوانند با حمایت نهادهای مدنی و رسانه‌ها، یک بستر سالم سیاسی را در محور دستور کار ملی شکل دهند، بدون شک می‌توانند با معضلات و چالش‌هایی که احتمالاً فراراه برگزاری انتخابات قرار می‌گیرند، مبارزه کنند.

روزنامه «آرمان ملی»، در سرمقاله خود به سخنرانی رادیویی رئیس‎جمهور افغانستان مبنی بر وضعیت نگران‎کننده کودکان یتیم و بی‎سرپرست افغان اشاره کرده و نوشته است: امروز کودکان افغان به آموزش نیاز دارند و ‎هم‎اکنون بیش‎تر پرورشگاه‎هایی که در چارچوب وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان فعالیت می‌کنند هزینه لازم برای اداره خود را ندارد.

این روزنامه تأکید کرده است: رئیس‎جمهور افغانستان باید کمیسیونی که ریاستش بر عهده معاون دوم ریاست‎جمهوری است را مورد پرسش قرار دهد که در این 10 سالی که به این امر موظف شده‎اند چه تعداد از کودکان یتیم و بی‌بضاعت را جمع‎آوری کرده و تحت پوشش قرار داده‎اند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول