اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کمیته امداد کردستان خبر داد‌

رونمایی از نخستین سامانه زکات کشور در کردستان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کردستان از رونمایی سامانه زکات این استان تا یک ماه آینده خبر داد.

رونمایی از نخستین سامانه زکات کشور در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، قنبر موسی‌نژاد ظهر امروز در نشست شورای زکات قروه با اعلام این خبر گفت: این سامانه نخستین سامانه در سطح کشور است که با هدف اطلاع‌رسانی از عملکرد شورای زکات استان راه‌اندازی می‌شود و به عنوان پل ارتباطی بین کمیته امداد و مردم فعالیت خواهد کرد.

وی افزود: این سامانه در حال حاضر در مراحل پایانی طراحی قرار دارد.

موسی‌نژاد در ادامه با اشاره به جمع‌آوری 122 میلیارد ریال زکات در زمینه‌های مختلف، گفت: از این میزان 30  میلیارد ریال زکات غلات، 52 میلیارد ریال زکات مال‌التجاره، 18 میلیارد ریال زکات فطریه و 17 میلیارد ریال نیز به سایر اموال مشمول زکات اختصاص دارد.

به گفته موسی‌نژاد، 154 درصد زکات پیش‌بینی شده در استان محقق شده است که این مهم به واسطه تلاش مروجین و مبلغین زکات و برخورداری از مردمی متدین حاصل شده است.

وی با بیان اینکه این میزان زکات از 20 شهر و 700 روستای شهرستان جمع‌آوری شده است، گفت: دو هزار و 100 عامل افتخاری و 160 مبلغ دینی در راستای تبلیغات و فرهنگ‌سازی ادای زکات با کمیته امداد استان همکاری داشتند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی کردستان از برگزاری 480 جلسه زکات و 1400 عنوان جلسه چهره به چهره و گروهی با مزکیان در 9 ماه گذشته در این استان خبر داد و گفت: 390 دهیار، 16 بخشدار و هزار و 350 نفر از اعضای شورای اسلامی‌شهر ‌و رو‌ستا در این زمینه با کمیته امداد استان مشارکت داشته‌اند.

موسی‌نژاد در ادامه با اشاره به زمینه‌های هزینه زکات در استان، تصریح کرد: کل مبلغ هزینه شده در استان تاکنون 95 میلیارد و 616 میلیون ریال بوده است.

وی افزود: 51 میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های عمرانی و مابقی با نظارت معتمدین و عاملین برای مصرف فقرا صرف شده است.

به گفته وی، 4 میلیارد و 400 میلیون ریال از زکات جمع‌آوری شده در راستای اهدا به فقرا و 5 میلیارد و 100 میلیون تومان در زمینه طرح‌های عمرانی هزینه شده است.

موسی‌نژاد خاطرنشان کرد: اجرای بیش از 700 پروژه از محل زکات و معادل‌سازی تشویقی زکات از جمله اقدامات این نهاد در طول چند سال اخیر در سطح استان بوده و در سال‌جاری نیز از همین محل، احداث 20 واحد مسکن مددجویی، 100 فقره جهیزیه و کمک درمان 19 بیمار صعب‌العلاج و نیز کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان، دانش‌آموزان و طلاب علوم دینی پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز 270 پروژه عمرانی شامل مسجد، خانه عالم، حسینیه، مسکن ایتام و ... از محل تشویقی زکات در سطح استان در حال اجرا و یا طی سال‌جاری به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل کمیته امداد کردستان با تاکید بر اینکه در روند اجرای کارهای خیر، این نهاد به دنبال ارائه آمار و ارقام نیست گفت: اطلاع‌رسانی به مردم در زمینه خدمات کمیته امداد تکلیفی است که از سوی مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده است تا اعتمادسازی متقابل به عمل آید.

به گفته موسی‌نژاد، ادای زکات در کردستان طی چند سال اخیر روند رو به رشد قابل ملاحظه‌ای را به واسطه هدایت و حمایت علما و روحانیون داشته است، طوریکه این میزان از 30 میلیون ریال در سال اول هم‌اکنون به 122 میلیارد ریال رسیده است.

وی با تاکید بر هدایت زکات جمع‌آوری شده به سمت مصرف فقرا، گفت: معادل‌سازی زکات پرداخت شده به فقرا از سوی این نهاد انجام می‌گیرد.

موسی‌نژاد با بیان اینکه بیشتر گرایش در مصرف زکات در گذشته به سمت اجرای طرح‌های عمرانی بوده است، افزود: تغییر گرایش موارد مصرف این واجب الهی به سمت فقرا در حقیقت زمینه بهره‌مندی بیشتر فقرا و مساکین را فراهم خواهد کرد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی کردستان با اشاره به تامین 100 درصدی هزینه‌های اجرایی و تبلیغی زکات توسط کمیته امداد، خاطرنشان کرد: این امر به دلیل هزینه‌ شدن تمامی زکات جمع‌آوری شده در همان محل انجام می‌شود و از زکات جمع‌آوری شده در این راستا، مبلغی کسر نمی‌شود.

موسی‌نژاد با بیان اینکه فرهنگ‌سازی و عمل به وظیفه اداری باید به عنوان دو فعالیت همسو و همجوار مورد توجه قرار گیرد، گفت: عمل به قانون زکات در حقیقت عمل به وظیفه‌ای شرعی است که علاوه بر ترغیب و تشویق مردم نسبت به ادای زکات، موجب رشد اقتصادی جامعه نیز خواهد شد.

انتهای پیام/79009/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول