اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط استاندار مرکزی ارائه شد

گزارش فعالیت 100 روزه دولت یازدهم در استان مرکزی

استاندار مرکزی، گزارش خود را در خصوص فعالیت 100 روزه دولت یازدهم در استان مرکزی به مردم ارائه کرد.

گزارش فعالیت 100 روزه دولت یازدهم در استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک محمد حسین مقیمی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری گفت: دولت تدبیر و امید در شرایطی که مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم مشخص بود مهمترین کار خود را سامان دادن به بهبود معیشت مردم دانست.

محمد حسین مقیمی افزود: در دولت تدبیر و امید ، اولین مسئله رسیدگی به مسائل اقتصادی و مشکلات اقتصادی جامعه بود که تلاش کرد در این مدت 100 روز تورم را کنترل و مهار کند و با اتخاذ سیاست‌هایی توانست تا حدودی جلوی رشد تورم را بگیرد.

وی تصریح کرد: دولت یازدهم در رابطه با سیاست‌های خارجی نیز قول‌هایی به مردم داده بود و با نگاه و توجه ویژه به وزارت خارجه این مهم را دنبال کرد و مردم توانستند نتیجه آن را در جلسات مذاکرات 1+5 ببینند.

استاندار مرکزی با بیان اینکه دولت وظیفه ساماندهی، سیاست‌گذاری، هماهنگی و نظارت بر کارها را بر عهده دارد، اظهار داشت: در استان مرکزی در رابطه با عمده‌ترین مسائل اقتصادی و عمرانی استان بحث‌ها و جلسات زیادی برگزار شده است.

مقیمی ادامه داد: در استان مرکزی برای اولین بار شورای گفت‌وگو بین بخش خصوصی و بخش دولتی با حضور بیش از 140 تشکل تولیدی و صنعتی برگزار شد و مسائل و مشکلات در حوزه صنعت، تولید و گردشگری توسط نمایندگان بخش‌ها مطرح شد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه اقتصاد به سمت خصوصی و خصوصی سازی پیش می رود ساز و کار لازم برای اداره این اقتصاد باید انجام شود.

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه گفت‌وگو بین نهادهای خصوصی و دولت کمک می‌کند تا بخش خصوصی جایگاه خود را پیدا کند، افزود: ادبیات حاکم بر کسب و کار ما گفتمان و ادبیات دولتی است و با واگذاری امور به بخش خصوصی باید ادبیات دولتی نیز به گفتمان و ادبیات خصوصی تبدیل شود.

مقیمی خاطر نشان کرد: شورای گفت‌وگو کمک می‌کند نظرات بخش خصوصی برای اداره کردن اقتصاد مطرح و شرایط برای حضور بخش خصوصی هم‌تراز و هم‌پای دولت در تصمیم گیری‌ها فراهم شود.

وی برگزاری 3 جلسه ستاد سرمایه گذاری با دستور کار رسیدگی به شکایات سرمایه گذاران از دستگاه‌های اجرایی و پیگیری موضوعات، برگزاری جلسات ستاد سرمایه گذاری، برگزاری 10 جلسه کمیته ستاد تسهیل امور پشتیبانی واحدهای تولیدی و رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و برگزاری دو جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری و تصویب طرحهای متقاضی بنگاه‌های زود بازده را از دیگر اقدامات انجام شده در 100 روز عنوان کرد.

استاندار مرکزی یکی دیگر از برنامه‌های انجام شده در استان را حضور کارگروه توسعه و برنامه‌ریزی استان مرکزی در شهرستان‌ها عنوان کرد و ابراز داشت: این کارگروه هر هفته با حضور اعضای کمیته برنامه‌ریزی شهرستانی تشکیل می‌شود و تصمیم سازی در خصوص طرح‌های نیمه تمام، نقاط ضعف و قوت و نیازهای ضروری هر بخش با توجه به بودجه تخصیصی و امکانات استان ارزیابی و تعریف می‌شود.

مقیمی یکی دیگر از برنامه‌های اصولی بدنه اجرایی استان مرکزی را سفر به شهرستان‌ها و کسب اطلاعات از شهرستان‌ها عنوان کرد و گفت: در شهرستان‌ها کارگروه‌های کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، کارگروه آب شرب، کارگروه عمران شهری، راه و ترابری، بهداشت و درمان، فرهنگ و آموزش و پرورش برگزار می‌شود و در هر کارگروه مشکلات شهرستان با توجه به برنامه‌ها و طرح‌ها مطرح و کمبودها و پیشنهادها برای رسیدن به نتیجه اجرایی و مصوبه بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه در 11 بازدید شهرستانی صورت گرفته تصمیمات خوبی با توجه به تخصیص اعتبارات عمرانی و اولویت بندی طرح‌ها مصوب شده است. اظهار داشت: مهمترین اقدام انجام شده در کارنامه یکصد روزه مصوبات و پیگیری مصوبات در جلسات شهرستان‌ها بوده است.

استاندار مرکزی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان مرکزی استانی صنعتی است در کارگروه صنعت که کارگروهی فعال است در شهرستان‌ها علاوه بر کارگروه ، جلسه‌ای با صنعتگران نیز برگزار ‌شد و مدیران واحدهای صنعتی مشکلات را مطرح کردند که این مسائل و مشکلات پس از دسته‌بندی در صورت لزوم در ستاد تسهیل و یا صیانت از تولید مطرح شود.

مقیمی اضافه کرد: در این سفرها در حوزه کشاورزی نیز با توجه به اینکه همه شهرستان‌ها با مشکل خشکسالی و خشک شدن قنوات مواجه بودند تامین اعتبار لایروبی 275 قنات تا پایان سال انجام شد.

وی بیان کرد: همچنین مصوب شد تامین اعتبار لازم به منظور لایروبی دو برابر این میزان قنوات تا تابستان سال آتی انجام شود.

استاندار مرکزی خاطر نشان کرد: همچنین مصوب شد تامین اعتبار بازسازی و بهسازی 400 کیلومتر کانال کشاورزی تا پایان سال صورت گیرد و تامین اعتبار دو برابر این میزان کانال تا تابستان سال آتی انجام شود.

وی در مورد اقدامات صورت گرفته در بخش آلودگی هوای اراک گفت: در هفته اول کاری اینجانب در استان مرکزی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست کشور با حضور در اراک و تشکیل کارگروه‌های ملی آلودگی هوا و تالاب میقان اراک برای گره‌های آلایندگی منابع پایه این شهر تصمیم سازی کرد و قرار است این معضلات با کمیته کشوری و نظارت‌های کلان دنبال شود.

وی گفت: کارگروه ملی جامع کاهش آلودگی هوای اراک مصوباتی داشت که با پیگیری دستگاه‌های استان دو مورد مهم آن شامل تعطیلی 70 دیگ از سه خط کارخانه قدیم ایرالکو و نظارت برای تعطیلی کامل آن تا پایان سال آینده و گاز رسانی به 20 کوره آجرپزی منطقه مرزیجران اراک محقق شده است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه اقداماتی با همکاری دستگاه‌های ذیربط برای کاهش آلودگی هوای اراک اعم از پیگیری احداث زیرگذرها و روگذرها، مکاتبات جهت گازسوز شدن نیروگاه با توجه به کمبود گاز، خروج پایانه باربری به خارج از شهر، تسریع در انتقال آندسازی ایرالکو به شهرک خیرآباد و تاکید بر نهایی کردن طرح زمان‌بندی اقدامات کاهش آلایندگی و ساخت آندسازی ایرالکو و نظارت جدی بر آن آغاز شده است افزود: آندسازی باید از شهر خارج شود و زمینی به این منظور به شرکت ایرالکو در خیرآباد واگذار شده است که کارهای مطالعاتی آن در حال انجام است.

مقیمی با تاکید بر اینکه تلاش می‌شود در جلسات تصمیمات اجرایی اخذ شود، گفت: در مورد بحث کاهش آلودگی هوای اراک در جلسه‌ای با مسئولین کارخانه  صحبت خواهیم کرد و اگر مسئولان ایرالکو نمی‌توانند کارخانه را انتقال دهند حتماً تصمیم دیگری خواهیم گرفت و وقتی می‌گوییم باید این واحد انتقال یابد پیگیری‌های لازم برای انتقال آن را نیز انجام می‌دهیم و ساز و کارها و منابع و پیش نیازهای آن را تامین می کنیم تا تصمیمی که می‌گیریم فقط جمله‌ای بر روی کاغذ نباشد.

وی در ادامه از پرداخت 143 میلیارد تومان عوارض آلایندگی به سه شهرستان اراک، شازند و خنداب از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد و گفت: بنا به مقررات و قوانین سالانه باید یک درصد از مبلغ فروش صنایع آلاینده از محل عوارض آلایندگی به شهرستان‌های استان اختصاص یابد.

استاندار مرکزی ادامه داد: این مبلغ بنا به معیارها و آزمایش‌های کارشناسان سازمان محیط زیست و اداره کل هواشناسی که میزان آلایندگی بر روی هر شهرستان را گزارش می‌دهند و به نسبت جمعیت و آلایندگی 70 درصد به شهرستان شازند و 20 درصد به اراک و 10 درصد به شهرستان خنداب پرداخت شده است.

مقیمی افزود: این مبلغ جهت اجرای طرح‌های کاهش آلودگی هوا، ایجاد فضای سبز و پارک‌ها، احداث زیرگذرها و روگذرها و روان سازی حمل و نقل و ترافیک ، در اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان‌های مذکور قرار گرفته است.

وی میزان بودجه عمرانی استان مرکزی را 160 میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار داشت: تنها 20 درصد از این میزان معادل 32 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه استان مرکزی نیز همانند دیگر استان‌ها مصوبات و طرح‌های نیمه تمام و شروع نشده بسیاری دارد تصریح کرد: در استان 532 پروژه عمرانی نیمه تمام وجود دارد و در صورتی که طرح‌ها فاقد توجیه مناسب باشند، با تصویب کمیته‌ها طرح اصلاح یا حذف خواهد شد.

استاندار مرکزی گفت: بیش از 2 هزار طرح نیمه تمام نیز در بخش کشاورزی و صنعتی در استان وجود دارد که به دلیل نبود منابع مالی و تسهیلات متوقف هستند که امیدواریم با تدابیر ویژه بتوان آنها را فعال کرد.

مقیمی با تاکید بر اهمیت و ضرورت اشتغال و سرمایه گذاری در استان توصیه کرد: همانطور که بر روی مباحث آلایندگی حساسیت نشان می‌دهیم بر روی مباحث اشتغال نیز حساس باشیم.

وی خاطر نشان کرد: مباحث آلودگی و اشتغال را به موازات هم پیگیری کنیم و در کنار اینکه برای رساندن آلودگی به شرایط استاندارد تلاش می‌کنیم زمینه را برای جذب سرمایه گذاران در استان و ایجاد اشتغال فراهم سازیم.

استاندار مرکزی موقعیت استان مرکزی را از لحاظ راه‌های ارتباطی، حمل و نقل زمینی و ریلی و نزدیکی به پایتخت موقعیتی استثنایی برای سرمایه گذاران دانست و اظهار داشت: استان مرکزی با توجه به وجود کارخانه‌ها و کارشناسان خبره از سرمایه‌های زیادی در بحث اقتصادی برخوردار است که این سرمایه‌ها نیازمند حفظ و فعال شدن هستند.

مقیمی بر ضرورت توسعه یکپارچه استان تاکید کرد و بیان داشت: برخی از شهرهای استان اعم از اراک، ساوه، زرندیه و دلیجان در امر سرمایه گذاری پیشتاز هستند و سرمایه گذاری‌های خوبی در این شهرها شده است، اما در برخی از شهرهای استان اعم از کمیجان، خنداب، تفرش، آشتیان، خمین و محلات سرعت سرمایه گذاری کم است و باید تلاش کنیم همه شهرهای استان در راستای یک توسعه همگون حرکت رو به جلو داشته و فعال شوند.

وی در تشریح فعالیت‌های سیاسی این 100 روز نیز گفت: در این مدت با تمام گروه‌های سیاسی و فعالان سیاسی استان نشست‌ها و جلساتی برگزار شده و از این نظر نشاط عمومی و خوبی در استان بوده که تشکل‌های سیاسی به این امر اذعان دارند.

استاندار مرکزی گفت: در تمام جلسات برگزار شده تمام گروه‌های سیاسی نظرشان بر این است که از نیروهای بومی کارآمد و شایسته استفاده کنیم و جالب است که تمام گروه‌های سیاسی در این موضوع هم‌فکر و هم‌نظر بودند.

استاندار مرکزی خاطر نشان کرد: استفاده از نیروهای بومی هزینه‌بر است چرا که نیروهای بومی وقتی برای اولین بار به کار گمارده می‌شوند تجربه کاری لازم را ندارند و نیازمند فرصت هستند و با گذشت مدت زمانی انگیزه‌هایشان بیشتر می‌شود و می توانند فراتر از مدیران غیر بومی فعالیت انجام دهند.

مقیمی با تاکید براینکه با توجه به شرایط استان تلاش می‌کنیم مدیران بومی به کار بگیریم و تا کنون نیز موفق شده‌ایم و افرادی که منصوب شده‌اند بومی هستند اظهار داشت: تلاش دوم بر این است که مدیران و کارمندان هر سازمان را در خود سازمان ارتقاء دهیم تا انگیزه و امید به آینده در بین کارکنان سازمان تقویت شود.

وی در تشریح چالش‌های اساسی استان نیز بیان کرد: کمبود آب مهمترین چالش استان مرکزی در بخش کشاورزی، صنعت و شرب است.

استاندار مرکزی گفت: در استان مرکزی به دلیل استفاده بی‌رویه، سطح آب استان پایین رفته و خشکسالی سال‌های اخیر به این موضوع کمک کرده است و در شهرهای خمین، خنداب، محلات و اراک خشکسالی و کم آبی مشکلات جدی ایجاد کرده است.

مقیمی افزود: با توجه به اینکه اعتبارات خشکسالی به استان‌ها بر اساس میانگین بارندگی اختصاص می‌یابد متاسفانه استان مرکزی جز استان‌های دارای خشکسالی مطرح نمی‌شود و از اعتبارات بهره نمی‌گیرد.

وی گفت: برای این مهم پیشنهادهایی برای محاسبه میانگین بارندگی به صورت منطقه‌ای و یا انتقال آب از حوزه‌هایی اعم از پسماند آب تهران یا تونل زدن به مناطق آبی برای افزایش منابع آبی استان صورت گرفته است.

استاندار مرکزی بر انجام مدیریت آب و استفاده بهینه از منابع آبی تاکید کرد و افزود: یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و آبیاری تحت فشار که 85 درصد هزینه آن را دولت می‌پردازد می‌تواند راندمان آبی را در استان افزایش دهد.

مقیمی تشویق به کشت‌های گلخانه‌ای و تغییر نوع کشت ، متناسب با اقلیم و کشت محصولاتی که نیاز به آب کمتری دارد را از دیگر راهکارهای اجرایی عنوان کرد.

وی مباحث فرهنگی استان را نیز از دیگر چالش‌های استان مرکزی عنوان کرد و اظهار داشت: استان مرکزی با سابقه بلند آوازه در تاریخ نیازمند فعالیت‌های فرهنگی بیشتر است.

استاندار مرکزی امکانات فرهنگی هنری استان را نصف استان‌های دیگر عنوان کرد و گفت: استان مرکزی از لحاظ امکانات مذهبی و مساجد نیز با کمبودهایی مواجه است.

مقیمی با اشاره به وجود یک‌ هزار و 100 چهره شاخص و نخبه نمونه کشوری در استان مرکزی ادامه داد: در سال‌های آتی تلاش می‌شود در بودجه استان نسبت به ایجاد مراکز فرهنگی و کارگاه‌های هنری توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

وی بر ضرورت بالا بردن کیفیت دانشگاه‌های استان، تحصیلات تکمیلی و افزایش رابطه صنعت با دانشگاه در استان تاکید کرد.

انتهای پیام/87001/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول