اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس:

بانک‌های اردبیل با سختگیری اعتبارات را برگشت ندهند

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس گفت: مدیران بانک‌‌های عامل استان با سختگیری در پرداخت تسهیلات گناهی را مرتکب نشوند تا تسهیلات برگشت بخورد.

بانک‌های اردبیل با سختگیری اعتبارات را برگشت ندهند

جلیل جعفری‌بنه خلخال امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار داشت: جایگاه خلخال و کوثر در برخورداری از تسهیلات بانکی اشتغالزا و کارآفرین در سال‌های گذشته عادلانه نبوده است.

دبیر و سخنگوی مجمع نمایندگان استان تصریح کرد: آیین‌نامه اجرایی گسترش بنگاه‌های کوچک اقتصادی زودبازده و کارآفرین که با هدف توزیع عادلانه منابع بین اقشار مختلف به ویژه در مناطق محروم و در راستای افزایش تولید و صادرات غیر نفتی و تقویت تحرک اقتصادی و افزایش کارایی تسهیلات بانکی و تقویت کارآفرینی تدوین شده و به استناد همین آیین‌نامه در حدود 828 میلیارد ریال نیز مابین سال‌های 84 تا 91 به استان ابلاغ شده و جایگاه شهرستان خلخال در برخورداری از این اعتبارات در بین شهرستان‌های استان ششم و شهرستان کوثر در انتها است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نوع دیدگاه و نگرش به توسعه جنوب استان حداقل در این امر می‌توان ملاحظه کرد که راحتی در ارائه تسهیلات کارآفرین هم عدالت ملاحظه نمی‌شود.

جعفری‌بنه خلخال اضافه کرد: هر چند در سال‌جاری جایگاه خلخال در بین شهرستان‌های استان در رتبه سوم است اما از سال 84 تا 91 برخی شهرستان‌های استان بیش از دو برابر خلخال از اعتبارات مربوط به بنگاه‌های زودبازده و کارآفرین برخوردار بوده‌اند.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در کنار کم توجهی هم از طرف مسئولان استان و عدم پیگیری متولیان وقت خلخال و کوثر نمی‌توان از سختگیری‌های بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات چشم پوشید، بانک‌ها می‌توانند در توسعه استان نقش مهمی ایفا کنند و از بازگشت اعتباراتی که شاه کلید توسعه استان است، خودداری کنند.

رئیس فراکسیون سرمایه‌گذاری مجلس در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: آنچه مسلم است امر تولید و ایجاد فرصت‌های اشتغال در استان ما در قیاس با سایر استان‌ها مشکلات فراوانی دارد و برخی از موانع ریشه در نوع دیدگاه‌های سیستم اداری استان به این امر دارد که واحدها را به سمت ورشکستگی و تعطیلی کشانده است.

وی ادامه داد: لازم است از سختگیری‌های نابجا و بروکراسی‌های خسته‌کننده و طولانی اداری پرهیز شود و با افزایش قدرت ریسک‌پذیری و نیز ارائه مشوق‌های ترغیبی هم در جذب و افزایش تسهیلات از منابع ملی و هم جذب سرمایه بخش خصوصی و اعتماد به آنان در فرآیند تولید و اشتغال تلاش کرد.

این نماینده مجلس گفت: برای نمونه تنها به نوع برخورد با کارآفرینان در استان اصفهان از طرف سیستم بانکی اشاره می‌کنیم که باید در استان ما نیز این‌گونه باشد یکی از تولید‌کنندگان معتبر مواد غذایی حال کشور که در خانه اجاره‌ای خود در شهر اصفهان و با همکاری اعضای خانواده‌اش به تولید انواع مربا و ترشی‌جات می‌پرداخت با حمایت یکی از بانک‌ها یک کارگاه کوچک تولیدی دایر می‌کند که در این امر با ورشکستگی و کمبود نقدینگی مواجه می‌شود و بانک مزبور نه تنها دست به اقدامات لازم جهت دریافت مطالبات خود از نامبرده نمی‌کند بلکه با اعطای تسهیلاتی دیگر مانع ورشکستگی آن واحد می‌شود که یکی از واحدهای بسیار معتبر صنایع غذایی حال حاضر کشور است و این در حالی است که برخی واحدهای کارگاهی و تولیدی تنها به دلیل نیاز به چند میلیون تومان اعتبار تعطیل هستند.

رئیس فراکسیون رفاه و تأمین اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد شده در بازه زمانی 84 تا 91 از محل اعتبارات فوق در خلخال دو هزار و 407 نفر و در کوثر 663 نفر بوده که جایگاه خلخال هفتم و کوثر رتبه آخر استان است که در این زمینه هم وضعیت نامناسبی ملاحظه می‌شود و مسئولان هم باید نسبت به کم توجهی‌های قبلی پاسخگو باشند و هم نسبت به جبران کم کاری‌ها اقدام کنند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در بخش عملکرد طرح توسعه کشاورزی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال‌های 90 و 91 عملکرد استان در ارائه طرح‌های معرفی شده به تعداد 560 طرح بوده که منجر به اشتغال هفت هزار و 850 نفر شده که با توجه به اینکه در حدود چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور در استان به دست می‌آید و توانایی تبدیل شدن به قطب مهمی در این زمینه را دارد، تلاش‌ها باید جهت جذب اعتبارات اشتغالزا افزایش یابد و در توزیع آن نیز با لحاظ عدالت لازم از هرگونه منطقه‌گرایی در تخصیص اعتبارات پرهیز کنند.

جعفری‌بنه خلخال خاطرنشان کرد: براساس شواهد و اسناد موجود نوع دیدگاه‌ها در تخصیص اعتبارات مبین این مسئله است و نمی‌توان در کنار این همه ظرفیت در حوزه کشاورزی، دامپروری و باغداری سیستم‌های کشاورزی و دامی ما سنتی باشد.

انتهای پیام/62001/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول