اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول دفتر اعتیاد اداره کل بهزیستی استان قزوین خبر داد

اعطای یارانه 50 تا 100 درصدی اقامت در کمپ‌های ترک اعتیاد قزوین

مسئول دفتر اعتیاد اداره کل بهزیستی استان قزوین از اعطای یارانه 50 تا 100 درصدی به معتادانی که توانایی پرداخت هزینه اقامت دوره یک ماهه در کمپ‌ها را ندارند خبر داد.

اعطای یارانه 50 تا 100 درصدی اقامت در کمپ‌های ترک اعتیاد قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، اعتیاد به موادمخدر زمینه‌ساز سقوط بسیارى از ارزش‌‌های فرهنگى و اخلاقى است و عوارض ناشى از آن به شدت سلامت فرد و جامعه را به چالش می‌اندازد.

به همین دلیل یکى از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى جامعه است که همواره برای کنترل و انهدام آن برنامه‌های مختلفی اجرا می‌شود که اکنون تشکیل مراکز ترک اعتیاد وابسته به بهزیستی کشور یکی از برنامه‌های انجام شده در راستای کنترل این معضل اجتماعی است.

با توجه به آمارها تعداد مراجعان معتاد به این مراکز برای ترک اعتیاد بیشتر شده است و خوشبختانه آمار قابل توجهی از آنان موفق به گذراندن دوره سم‌زدایی می‌شوند که این آمار در استان قزوین 70 درصد از کل مراجعان به این مرکز است.

متاسفانه این معتادان که موفق به گذراندن دوره سم‌زدایی در مراکز ترک اعتیاد شدند بعد از بازگشت به جامعه به مرور زمان دوباره به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.

در این راستا با حسن نادری مسئول دفتر اعتیاد اداره کل بهزیستی استان قزوین پیرامون عوامل موثر بازگشت مجدد معتادان به مواد مخدر بعد از گذراندن موفق دوره سم‌زدایی در مراکز ترک اعتیاد و همچنین آگاه شدن از خدمات این مراکز به گفت‌وگو نشستیم که حاصل آن از نظرتان می‌گذرد.

گروه‌های معتادان گمنام چگونه گروه‌هایی است؟

زیربنای گروه‌های معتادان گمنام یا همتا و طرز برخورد اصولی و اساسی آنان با مسئله بهبودی برپایه ارزش درمانی استوار است و اعضای این گروه با در میان گذاشتن تجربیات و نحوه بهبودی خود از اعتیاد فعالانه در این جلسات شرکت می‌کنند.

هدف از تشکیل جلسات در گروه‌های معتادان گمنام چیست؟

هدف از تشکیل جلسات معتادان گمنام همیشه یکی است و آن به وجود آوردن یک محیط مطمئن و مناسب برای بهبودی فردی که با موفقیت مرحله سم‌زدایی را انجام داده، هست.

در این گروه‌ها اعضا یکدیگر را به صورت منظم ملاقات می‌کنند تا به همدیگر برای پاک ماندن کمک کنند. و این پاک بودن به معنی پرهیز شخص از مصرف هرگونه موادی که حالت جسمی و ذهنی انسان را دگرگون می‌کند، هست.

جلسات برپا شده در گروه‌های معتادان گمنام را چه کسی تشکیل می‌دهد و آیا این جلسات حالت رسمی دارد؟

معتادان بهبودیافته خودشان به صورت مستقل و عدم وابسته به دولت و نهادی جلسه تشکیل می‌دهند و به صورت رایگان تجربه‌های ترک اعتیاد خود را در اختیار معتادان موفق به دوره سم‌زدایی قرار می‌دهند تا آنان نیز همانند آنها بهبودی کامل از ترک اعتیاد یابند. خیر، این جلسات به صورت غیررسمی برپا می‌شود.

عضویت در این گروه‌ها به چه صورت است؟

عضویت در گروه‌های معتادان گمنام رایگان است و افراد بهبودیافته باید خودشان را به جلسات این گروه متصل کنند و به طور مداوم در این جلسات شرکت کنند تا دوره پاکی آنان به پایان برسد.

جلسات معتادان گمنام در قزوین کجا برگزار می‌شود؟

در قزوین جلسات معتادان گمنام در 14 منطقه برگزار می‌شود که آدرس آنها نیز موجود است این جلسات در هفته هر روز یا سه روز برگزار می‌شود و معتادان بهبودیافته میتوانند رایگان از این خدمات استفاده کنند.

این جلسات در کمپ‌ها برگزار می‌شود؟

بله. در کمپ‌ها نیز جلساتی برای معتادان موفق به دوره سم‌زدایی برپا می‌شود و این افراد می‌توانند با مراجعه به این مراکز با پرسیدن زمان تشکیل این جلسات در آن شرکت کنند.

همچنین معتادان بهبود یافته به صورت مهمان با مراجعه به کمپ‌ها که در هفته یک یا دو روز برگزار می‌شود، شرکت کنند تا با پیگیری مراحل درمان بعد از سم زدایی بهبود یابند.

بر این اساس با ارائه این خدمات مشاهده می‌کنید خدمات درمان بعد از سم زدایی براحتی در اختیار معتادان بهبود یافته است و آنان می‌توانند بهینه از آن تا پایان کامل پاکی استفاده کنند.

مهم‌ترین علت بازگشت دوباره معتادان موفق به دوره سم‌زدایی در کمپ‌ها به مواد مخدر چیست؟

عدم استفاده معتادان بهبود یافته از خدمات مشاوره‌ای و عدم پی‌گیری آنان در جلسات معتادان گمنام مهم‌ترین علت بازگشت دوباره آنها به مصرف موادمخدر است.

معتادان بهبود یافته از مواد مخدر بعد از سم‌زدایی فکر می‌کنند که بعد از 20 روز موفق به ترک اعتیاد شدند که متاسفانه آنان و خانواده آنها از این موضوع غافلند که تحقق این مهم تازه آغاز ترک اعتیاد است.

چراکه درمان سم‌زدایی اولیه برای این معتادان در مراکز ترک اعتیاد تمام شده و آنان وارد پروسه جدید دیگری از درمان می‌شوند که اگر این دوره را با موفقیت نگذرانند دوباره به مصرف موادمخدر گرایش پیدا می‌کنند.

چه عواملی موجب موفقیت معتادان در پاک بودن از مواد مخدر می‌کند؟

حمایت و کنترل کردن خانواده از فرد بهبودیافته و پیگیری جلسات معتادان گمنام و استفاده از مشاوره می تواند آنان را موفق کند.

خانواده چه نقشی در ترک اعتیاد فرزندان خود دارند؟

خوب است بدانید انگیزه فرد معتاد برای ترک کردن در کمپ‌های ترک اعتیاد و تلاش مسئولان و بخش درمان در این کمپ‌ها بخشی از اقدامات موثر در زمینه ترک اعتیاد است و بخشی دیگر اعضای خانواده با حمایت‌های خود می‌توانند انگیزه آنان را در ادامه ترک اعتیاد مصمم کنند تا بهبودی به طور کامل با موفقیت طی شود.

خانواده با حمایت‌ها و فراهم کردن امنیت در درون خانواده می‌توانند اعتماد به نفس آنان را ارتقا دهند تا او مراحل ترک اعتیاد را یکی پس از دیگری با موفقیت طی کند.

امسال تعرفه‌های درمانی اعتیاد در مراکز ترک اعتیاد افزایش داشته است؟

بله. امسال 20 تا 30 درصدی تعرفه‌های درمان اعتیاد نسبت به سال گذشته در قزوین افزایش داشته است. به طوری که سال گذشته تعرفه درمانی اعتیاد در کمپ‌های ترک اعتیاد 190 هزار تومان بوده که امسال این تعرفه با بیش از 20 درصد افزایش به 230 هزار تومان رسیده است.

همچنین سال گذشته تعرفه مراکز درمان اعتیاد با متادون 86 هزار تومان بوده که امسال این تعرفه با افزایش 30 درصدی نسبت به سال گذشته به 116 هزار تومان رسیده است.

معتادانی که هزینه پرداخت ترک اعتیاد در مراکز را ندارند، بهزیستی چه حمایتی از آنان می‌کند؟

معتادانی که توانایی پرداخت هزینه اقامت دوره یک ماهه در کمپ‌ها را ندارند اداره کل بهزیستی استان قزوین با معرفی این معتادان نیازمند به مراکز ترک اعتیاد از آنان حمایت‌های درمانی می‌کند.

در این راستا این اداره کل 50 درصد از هزینه‌های اقامتی دوره درمان ترک اعتیاد در کمپ‌ها را به صورت یارانه‌ای به این معتادان پرداخت می‌کند تا آنان بتوانند خودشان را درمان کنند و از معضل اعتیاد نجات یابند.

تعداد کمی از معتادان نیازمندتری در استان قزوین وجود دارد که انگیزه ترک اعتیاد را دارند ولی پرداخت هزینه درمان را به هیچ وجه ندارند در این صورت اداره کل یاد شده با شناسایی این معتادان هزینه 100 درصد درمان آنان را با توجه به اعتبار مربوطه به صورت موردی به آنان پرداخت می‌کند.

ولی در هر صورت اولویت حمایت درمانی اداره کل بهزیستی استان قزوین به معتادان نیازمند همان پرداخت 50 درصدی کمک هزینه درمان اعتیاد به صورت یارانه‌ای به آنان است تا این درمان برای این معتادان ارزش بیشتری پیدا کند.

در پایان مطلبی است برای یادآوری بیان کنید؟

بله. سند جامع پیشگیری از اعتیاد از دو سال گذشته در استان قزوین اجرا شده که اداره کل بهزیستی این استان با اجرای برنامه‌های اجتماع‌محور و استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها موضوع پیشگیری از مصرف مواد مخدر را در جلسات کمیته فرهنگی و پیشگیری پیگیری می‌کند تا بتواند با اجرای اقدامات مطلوبتر، اعتیاد را در جامعه کنترل و منهدم کند.

انتهای پیام/77009/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول