اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از ‌یادواره شهدای فرهنگی پیشمرگ کرد مسلمان

‌شهیدی که در راه نماز به بهشت رفت

فرزند شهید مسلم جلالی‌زاده و نوه شهید ملاعلی گفت: کردستان شهدای زیادی را تقدیم نظام اسلامی کرده است لذا خدمت به این مردم وظیفه مسئولان است و نباید در این مسیر کوتاهی کرد.

‌شهیدی که در راه نماز به بهشت رفت

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج آزاد جلالی‌زاده عصر امروز در نخستین یادواره شهدای فرهنگی پیشمرگ کرد مسلمان بخش ژاوه‌رود شهرستان سنندج که با حضور مسئولان استان در مسجد روستای گلین برگزار شد، اظهار کرد: تجلیل و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا بسیار مهم است اما جدا از تجلیل خدمات و ایثارگری شهیدان نیاز به بازنگری و تحلیل دارند.

وی افزود: باید ایثار و فداکاری کسانی که در راه دفاع از دین اسلام مظلومانه به شهادت رسیدند را تحلیل کنیم چراکه این افراد کسانی بودند که تمام هستی خود را در طبق اخلاص گذاشتند.

فرزند شهید جلالی‌زاده اضافه کرد: وجود شهیدانی چون ملاعلی جلالی‌زاده و ملامسلم جلالی‌زاده نماد فکر سیاسی و اجتماعی مردم کردستان هستند که توانستند با تمام هستی خود در مقابل رژیم ستم‌شاهی ایستادگی کنند برای اینکه ما آزادانه زندگی کنیم.

این فرزند شهید بیان کرد: شهیدان گرانقدر با خالق و معشوق خود معامله کردند و اگر امروز زنده بودند باز هم این حرکت را انجام می‌دادند و اگر افرادی چون جلالی‌زاده‌ها نبودند دنیا در تاریکی و ظلمت سیر می‌کرد.

وی در مورد شخصیت پدر شهیدش گفت: شهید ملامسلم جلالی‌زاده با وجود اینکه تحصیلات علوم انسانی و علوم تجربی داشت، اما در دانشگاه تهران در زمینه علوم قضایی و حتی علوم حوزوی به تحصیل پرداخت.

وی از عملکرد صدا و سیمای مرکز کردستان به خاطر در اختیار قرار ندادن نوارهای مربوط به مباحث شهید ملامسلم جلالی‌زاده انتقاد کرد و افزود: پدرم بارها در صدا و سیمای کردستان بحث‌های مذهبی داشته اما این رسانه حاضر نیست نوارهای آن را پخش کند و یا در اختیار خانواده‌اش قرار دهد.

جلالی‌زاده گفت: مسئولان صدا و سیما باید رویه خود را تغییر دهند چراکه مناجات پدرم قابلیت پخش در تمام دنیا را دارد اما این حاضر نیست مناجات وی را پخش کند.

وی اضافه کرد: پدر شهیدم به عنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی در تمام منطقه مطرح بود چراکه جان خود را به خاطر پیشرفت و آبادانی این منطقه تقدیم انقلاب اسلامی کرد..

خدمت مسئولان به گلین یک وظیفه‌  است

این فرزند شهید خدمت به منطقه ژاوه‌رود و به ویژه روستای گلین را از وظایف مسئولان دانست و تصریح کرد: این روستا 42 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده و هزینه‌های زیادی داده است لذا خدمت مسئولان به این منطقه وظیفه بوده و باید در این مسیر همت بگمارند.

وی توسعه و پیشرفت فیزیکی را نیاز منطقه ژاوه‌رود ذکر کرد و افزود: به عنوان فرزند شهید اقرار می‌کنم که شهیدان ملاعلی جلالی‌زاده و ملا مسلم جلالی‌زاده به عنوان سرمایه‌های اجتماعی برای توسعه منطقه به طور ناجوانمردانه و مظلومانه به شهادت رسیدند.

شهید ملا مسلم جلالی‌زاده، فرزند شهید ملاعلی جلالی‌زاده چهارم فروردین ماه 1334 در روستای گلین سنندج به دنیا آمد، علوم دینی را ابتدا نزد پدرش آموخت پس از آن به روستای آویهنگ رفت و از محضر ملاحیدر فهیم بهره برد، بعد از آن در روستای بالک از فضل ملاباقر بالک برخوردار شد.

در طلب علم به شهرهای عراق و حلبچه سفر کرد، سال 1350 به ایران باز گشت، در شهر پاوه ضمن تکمیل معلومات دینی‌اش در امتحانات آموزش و پرورش شرکت کرد و مدرک ششم ابتدای گرفت، سال 1352 به سنندج آمد و دوره مدرسه علوم دینی را تا سال 355 به پایان رساند.

همزمان در دبیرستان تحصیل می‌کرد از این روی سال 1356 موفق شد دیپلم بگیرد همان سال در آزمون ورودی دانشگاه تهران در رشته حقوق قضایی پذیرفته شد.

زندگینامه شهید ملامسلم جلالی زاده

شهید ملا مسلم جلالی‌زاده همگام با دانشجویان و قشرهای مختلف مردم به مبازره با حکومت فاسد پهلوی روی آورد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و انقلاب فرهنگی و تعطیلی موقت دانشگاه‌ها به همراه تعدادی از جوانان کمیته انقلاب اسلامی سنندج را پی‌ریزی کرد و بعد از آن ازدواج کرد و صاحب یک پسر شد.

این شهید گرانقدر در صدا و سیمای مرکز کردستان به تفسیر قرآن و ارشاد مسلمانان پرداخت، وقتی گروهک‌ها و افراد قبل انقلاب در منطقه کردستان دست به آشوب و فتنه‌گری زدند، مسلم جلالی‌زاده به مبارزه با آنان برخاست و دسیسه آنان را برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان و برهم زدن وحدت ملی کم‌رنگ کرد، منافقان تحمل سخنان منطقی و مستدل مسلم جلالی‌زاده و پدرش را نداشتند و نتوانستند آنان را وادار به تسلیم کنند بدین سبب بود که شب نوزدهم تیر ماه 1360 آن دو را جلو حیاط منزلش در محله قطارچیان سنندج به شهادت رساندند و این زمانی بود که آنان پس از برگزاری نماز از مسجد راهی خانه بودند به خانه نرسیدند به بهشت رفتند. پیکر آنان در بهشت محمدی مدفون است.

انتهای پیام/‌79005/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول