اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین:

داوری‌ها در اعطای نشان مرغوبیت صنایع دستی همگون باشد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین بر لزوم توجه به همگونی داوری‌ها در اعطای نشان مرغوبیت صنایع دستی در مسابقات ملی تأکید کرد.

داوری‌ها در اعطای نشان مرغوبیت صنایع دستی همگون باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حمیدرضا قاسمی ظهر امروز در دومین مراسم داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی منطقه شمال کشور که در سالن باغستان برگزار شد، اظهار کرد: این مسابقه هر سال در مقیاس ملی برگزار و آثار صنایع دستی که دارای مؤلفه‌های خاصی هستند، انتخاب می‌شود.

وی افزود: آثار منتخب به دبیرخانه مسابقات واقع در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال می‌شود تا در مسابقه اصلی که در سطح بین‌المللی به اجرا در می‌آید شرکت داده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با بیان اینکه مسابقات مهر اصالت و نشان مرغوبیت کالا هر دو سال یک بار به میزبانی یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود، ادامه داد: مسابقات ملی نیز به منظور شرکت کردن آثار استان‌های مختلف در سطح مناطق پنجگانه کشور به اجرا در می‌آید تا انتخاب‌ها در سطح ملی صورت پذیرد تا آثار جمع‌آوری شده برای شرکت در مراسم اصلی و بین‌المللی آماده شود.

قاسمی با تأکید بر لزوم همگونی داوری‌ها در اعطای نشان مرغوبیت صنایع دستی اضافه کرد: ملاک‌ها و عوامل تعیین‌کننده در داوری آثار در مسابقات ملی باید در مناطق مختلف کشور یکسان و از همگونی برخوردار باشد تا عدالت در اختصاص این نشان به افراد مختلف رعایت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین بیان کرد: انطباق استانداردهای آثار و انتخاب ملاک‌های داوری در سطح ملی حتی اگر با ملاک‌های بین‌المللی نیز فاصله داشته باشد، به بیراهه نرفته‌ایم؛ چراکه ملاک‌های سطح بین‌المللی محدود است.

این مسئول یادآور شد: به عنوان نمونه در سطح بین‌المللی اصالت فقط به معنای اصیل بودن یا دیگر معانی این واژه مورد توجه قرار می‌گیرد؛ در حالی که باید آثار شرکت‌کنندگان بومی نیز باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین پیشنهاد کرد: به منظور ارتقای بازدهی این مسابقات، این مسابقات به تنهایی ملاک انتخاب آثار برای حضور و راهیابی در مراسم بین‌المللی نباشد.

وی تصریح کرد: همچنین مطلوب است دبیرخانه مسابقات با عضویت و فعالیت کمیته خاصی به صورت دائمی تشکیل شود تا آثار هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی در چند مرحله مورد رقابت و گزینش قرار گیرد و این مراسم به صورت نقطه‌ای و با زمانبندی محدود برگزار نشود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین خاطرنشان کرد: علت این پیشنهاد آن است که بسیاری از افراد به دلیل وجود معذوریت‌ها و محدودیت‌های مختلف نمی‌توانند آثار خود را در محدوده زمانی تعیین شده برای شرکت در مسابقات آماده کنند.

قاسمی اضافه کرد: در این صورت علاوه بر سلب فرصت از هنرمندان و صنعتگران برای شرکت در مسابقات، تعداد آثاری که در کشور می‌توانند مهر اصالت و مرغوبیت را دریافت کنند، کاهش می‌یابد.

این مسئول با بیان اینکه تعدادی از ملاک‌های داوری و انتخاب آثار مورد پذیرش صنعتگران و هنرمندان نیست، اذعان کرد: بسیاری از هنرمندان کشور می‌توانند از انتخاب آثار برای دریافت نشان مرغوبیت کالا دست کم در سطح ملی برای بازاریابی و به عنوان یک استاندارد برای عرضه آثار خود به بازار استفاده کنند؛ ضمن اینکه داشتن این نشان می‌تواند کابردهای مثبت دیگری نیز برای آنان به همراه آورد.

انتهای پیام/77011/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول