اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس افغان در گفت‎وگو با فارس:

کشورهای همسایه نقش کلیدی در روند صلح افغانستان دارند

کارشناس افغان با بیان اینکه کشورهای همسایه در روند صلح افغانستان نقش مهمی دارند، گفت که سفر رئیس‌جمهور کشورش به هند در گسترش روابط بین 2 کشور موثر بوده و به نفع منافع افغانستان است.

کشورهای همسایه نقش کلیدی در روند صلح افغانستان دارند

«احمد سعیدی» کارشناس افغان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، سفر رئیس جمهور افغانستان به هند را در راستای گسترش روابط 2 کشور مؤثر دانست و گفت که کشور هند از نظر اقتصادی، دموکراسی و قدرت یکی از کشورهای مهم در جهان است و هرگونه گسترش روابط با این کشور، به نفع افغانستان است.

وی افزود: افغانستان در شرایطی قرار دارد که با در نظر داشت آن بایستی با کشورهای منطقه روابط خود را گسترش دهد.

این در حالی است که هند تاکنون به افغانستان کمک‎های زیادی کرده و حضور و همکاری دوامدار این کشور در افغانستان شاید موجب ناراحتی برخی از همسایه‎ها به خصوص پاکستان نیز شود اما به نفع منافع افغانستان و باعث پیشرفت این کشور خواهد بود.

سعیدی ادامه داد که هدف کرزی از این سفر نظرخواهی از هند در مورد امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن است و به این کشور اطمینان می‌هد که حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان منافع هند را تهدید نخواهد کرد، در عین حال افغانستان با کشورهای دیگر نیز مشورت می‌کند اما برای امضای پیمان امنیتی نیاز به اجازه کشور خاصی ندارد.

افغانستان؛ مرکز رقابت هند و پاکستان

کارشناس افغان با اشاره به اینکه افغانستان در سال‌های گذشته مرکزی برای رقابت هند و پاکستان بوده، اظهار داشت که رقابت هند و پاکستان در افغانستان به نفع این کشور نیست و این 2 کشور بایستی به جای تبدیل افغانستان به مرکز رقابت، به صلح و ثبات در این کشور کمک کنند.

به گفته سعیدی افغانستان نیز باید سیاستی را در پیش گیرد تا از مرکزی برای رقابت خارج شود و کشورها برای بهبود وضعیت و نه رقابت با افغانستان همکاری کنند.

وی تاکید کرد که افغانستان کشوری مستقل و دارای حاکمیت ملی است و در عین حال این کشور به منافع ملی دیگر کشورها احترام می‌گذارد و بایستی این احترام متقابل باشد در این صورت افغانستان نیز به عنوان کشوری در منطقه ظاهر خواهد شد که مشکل آفرین نیست بلکه مشکلات موجود را در حد توان نیز رفع خواهد کرد.

سفر کرزی به هند؛ واکنش‎های پاکستان

سعیدی با مثبت ارزیابی کردن سفر کرزی به هند، اظهار داشت که ممکن است این سفر، پاکستان را ناراحت کند اما سیاست افغانستان و سفرهای رئیس جمهور حامد کرزی بایستی با هدف رشد و در راستای منافع ملی افغانستان باشد نه برای خوشحالی و ناراحتی کشورهای دیگر.

همکاری کشورهای همسایه؛ آورنده صلح

به باور این کارشناس افغان، کشورهای همسایه در روند صلح افغانستان نقش کلیدی و مهمی دارند، در عین حال بهبود روابط افغانستان با کشورهای همسایه بر پایه حفظ منافع متقابل، در روند صلح تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

این در حالی است که چنانچه کشورهای همسایه در روند صلح افغانستان همکاری کنند، با توافق بین الافغانی این روند به راحتی پیشرفت خواهد کرد.

حامد کرزی قرار است پس از بازگشت از مراسم یادبود ماندلا در آفریقای جنوبی، به هند سفر کند و با مقامات این کشور بحث و گفت‎وگو کند.

این در حالی است که تنش‎ها بین کابل و واشنگتن بر سر امضای پیمان امنیتی بیشتر شده و افغانستان همچنان حاضر به امضای این پیمان نیست و در عین حال حامد کرزی سفر به کشورهای منطقه را در پیش گرفته است.

2 روز پیش نیز رئیس جمهور افغانستان با سفر به جمهوری اسلامی ایران با مقامات کشورمان توافق کرد تا به زودی پیمان همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی را امضا کند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول