یحیی رحمتی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: لزوماً صادرات چمدانی به معنی صادرات غیرمجاز نیست.
وی با اشاره به اینکه با توجه به مشخصههایی که صنایعدستی دارد در اغلب کشورها صادرات به صورت چمدانی اتفاق میافتد، خاطرنشان کرد: اما این صادرات، صادرات شناسنامهداری نیست که بتوان میزان محصول صادر شده، قیمت آن و وزن را رصد، ارزیابی و در این زمینه سرمایهگذاری کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه همچنین صادرات چمدانی محصولات صنایعدستی به این معنی نیست که فرد به قصد فروش این محصولات را با خود از کشور خارج میکند، تصریح کرد: از آنجایی که مسافران و گردشگران این محصولات را به همراه خود میبرند، این امر سبب ارزآوری به کشور میشود.
رحمتی با تاکید بر اینکه صادرات چمدانی یکی از ابزارهای توسعه صادرات در بخش صنایعدستی محسوب میشود، ادامه داد: باید به دنبال ابزارهای این نوع صادرات بود تا علاوه بر مستندنگاری، صادرات محصولات نیز قابل رصد و بررسی باشد.
این مسئول با بیان اینکه مستندنگاری صادرات صنایعدستی به صورت چمدانی و رصد آنها با هدف کسر مالیات صورت نمیگیرد، اضافه کرد: هدف از مستندنگاری شناسایی محصولاتی است که بیشتر مورد اقبال خریداران قرار میگیرد تا در این راستا برنامهریزیهای لازم و سرمایهگذاریهای مورد نظر صورت گیرد.
وی در زمینه برند محصولات صنایعدستی از جمله چاقو با تاکید بر اینکه برند یکی از راههای توسعه و شناسنامهدار کردن تولید در حوزه چاقو است، یادآور شد: امروزه بیشتر خریداران در خرید محصولات به برند آنها توجه میکنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه امضای یک استادکار پای یک محصول چاقو ممکن است به معنی برند آن محصول به شمار رود، اذعان داشت: از جمله آن میتوان به امضای استاد فرجیان در چاقوهای تولیدی وی اشاره کرد که کارکرد برند را داشته است.
رحمتی با اشاره به اینکه باید به منظور جلب اعتماد مشتریان در زمینه برندها و استانداردهای آن اقداماتی صورت گیرد، گفت: این موضوع در حال حاضر در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان زنجان قرار دارد ولی اجرای آن زمانبر خواهد بود.
انتهای پیام/73006/ن30/ف4004