اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهادکشاورزی کرمان عنوان کرد

پایین بودن کیفیت سموم کشاورزی

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کرمان گفت: سموم کشاورزی موجود در بازار از کیفیت پایینی برخوردار است.

پایین بودن کیفیت سموم کشاورزی

بیژن افضلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به تداوم خشکسالی در کرمان و تاثیر آن بر مزارع و باغ‌ها اظهار داشت: مشکل اصلی باغ‌های پسته و بخش کشاورزی شهرستان کرمان کاهش آب‌های زیرزمینی و کیفیت است به طوری که آب در بخش راین به سمت اسیدی شدن پیش رفته است.

وی خاطر نشان کرد: آب مناطق زنگی‌آباد، چترود، کاظم‌آباد، رحیم‌آباد و برخی نقاط دیگر هم کیفیت مطلوبی ندارد و از کیفیت آب در این مناطق کاسته شده است و 400 هکتار باغ پسته نیز در حجت‌آباد، کریم‌آباد و چترود طی سال گذشته به دلیل خشک شدن منابع آبی خشک شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان با بیان اینکه 49 هزار و 252 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کرمان زیر کشت پسته قرار دارد، تصریح کرد: 3 هزار و 756 هکتار از این اراضی به صورت نهال و غیربارور و 45 هزار و 496 هکتار نیز بارور هستند.

افزایش تولید پسته کرمان

وی افزود: 27 هزار و 613 هکتار از اراضی پسته شهرستان کرمان در بخش مرکزی شامل باغین، اختیارآباد، زنگی‌آباد، کوهپایه، سرآسیاب و حومه شهر قرار دارند و 16 هزار و 780 هکتار از اراضی پسته‌کاری این شهرستان در بخش چترود، 2 هزار و 100 هکتار در بخش ماهان، 2 هزار و 693 هکتار در راین و 66 هکتار در شهداد و گلباف واقع شده است.

افضلی بیان داشت: حدود 30 هزار و 606 هکتار از اراضی پسته‌کاری شهرستان کرمان زیر کشت رقم فدقی یا اوحدی، 2 هزار و 612 هکتار زیر کشت رقم احمدآقایی، 2 هزار و 607 هکتار اکبری، 10 هزار و 450 هکتار کله قوچی و 2 هزار و 977 هکتار نیز زیر کشت سایر ارقام پسته قرار گرفته است.

وی تولید سال گذشته پسته شهرستان کرمان را 15 هزار تن عنوان کرد و ابراز داشت: این میزان در سال جاری به 22 هزار تن رسیده است.

افضلی خاطر نشان کرد: تسهیلات کشاورزی در سال‌های گذشته به منظور بهبود باغ‌های پسته و اصلاح باغ‌ها در سطح 5 هزار هکتار و برای هر هکتار 2 میلیون تومان با کارمزد هفت درصد پرداخت شده است.

پرداخت کمک بلاعوض به پسته‌کاران

وی اذعان داشت: برای هر هکتار از باغ‌های پسته شهرستان کرمان به منظور اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار 35 میلیون ریال اعتبار بلاعوض پرداخت و تاکنون 6 هزار و 500 هکتار از این اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کرمان عنوان کرد: خطوط انتقال آب توسط لوله در بیش از 80 درصد باغ‌های پسته این شهرستان انجام و همچنین دو طرح تحقیقاتی و اجرایی برای بهبود کیفیت پسته تولیدی عاری از هرگونه آلودگی در 250 هکتار و طرح بهبود وضعیت باغ‌ها در 300 هکتار از اراضی پسته شهرستان کرمان طی سال‌های گذشته اجرا شده است.

وی با اشاره به اجرای سیستم‌های آبیاری قطره‌ای، زیرسطحی و بابلر در اراضی پسته‌کاری این شهرستان افزود: برای کاهش مصرف کود و سم در باغ‌های پسته هر سال با تعدادی ناظر گیاه‌پزشکی برای نظارت بر باغ‌ها و ردیابی آفات به منظور کاهش مصرف سم قرارداد منعقد می‌شود.

پایین بودن کیفیت سموم کشاورزی

افضلی پایین بودن کیفیت سموم کشاورزی را دیگر مشکل بخش کشاورزی و پسته‌کاران عنوان کرد و گفت: واردات سم و فورمولاسیون سم به دست بخش خصوصی است و به همین دلیل کیفیت سم پایین است.

وی با بیان اینکه برخی آفات نسبت به ارقام سموم موجود در بازار مقاوم شده‌اند، اظهار داشت: کارشناسان کشاورزی درصدد کاهش و مصرف نکردن سموم و جایگزینی روش‌های تلفیقی مبارزه با آفات هستند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کرمان از بلایای طبیعی مانند سرمازدگی، گرمازدگی، سیل، باد و توفان به عنوان دیگر مشکل کشاورزان پسته‌کار کرمانی نام برد.

خسارت 46 میلیاردی سیل و توفان به محصول پسته کرمان

افضلی تصریح کرد: هر سال یک یا چند عامل موجب وارد آمدن خسارت به محصول پسته شهرستان کرمان می‌شود که به همین منظور درصدد همه‌گیر شدن بیمه محصولات کشاورزی هستیم.

وی افزود: سرمازدگی، گرمازدگی، توفان و سیل در سال‌جاری 46 میلیارد و 994 میلیون و 200 هزار تومان به محصول پسته شهرستان کرمان خسارت وارد کرده است.

انتهای پیام/2446/ر40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول