اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نابودی ارگانیزم‌های طبیعی در مازندران/ مصرف 20 درصد سموم کشاورزی کشور در مازندران

بهره‌کشی سودجویانه و خودخواهانه از طبیعت امروزه به جایی رسید که نتیجه‌ای جز نابودی ارگانیزم‌های بسیار کوچک تا مجموعه زیستی صدها هکتار از بهترین اراضی کشور را در مازندران شاهد هستیم.

نابودی ارگانیزم‌های طبیعی در مازندران/ مصرف 20 درصد سموم کشاورزی کشور در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، مازندران به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی مناسب از جمله استان‌هایی است که از نظر تنوع زیستی در محصولات زراعی و باغی در کشور منحصربه‌فرد است.

*ورود سموم کشاورزی با مارک‌های دست‌ چند چینی

به دلیل حاصلخیزی خاک و آب و هوای بسیار مساعد مازندران انگار همواره در این آب و خاک بهار است و سردی و زمستانش سست و بی‌مایه است البته نه به قولی که محرومیتش را پشت سرسبزی و شکوفه درختانش پنهان کنیم و از یاد ببریم.

حتی در مواردی که گونه‌های غیربومی با شرایط زیستی پرتوقع در فواصل بین دریا تا نزدیکی ارتفاعات به راحتی با درجه بالایی از تولیدات گیاهی به بار می‌نشینند.

بهره‌کشی سودجویانه و خودخواهانه امروزه به جایی رسید که نتیجه‌ای جز نابودی ارگانیزم‌های بسیار کوچک تا مجموعه زیست‌مندان در سطح یک سانتی‌متر تا صدها هکتار از بهترین اراضی کشور را در استان در تأثیر قرار داده است.

ورود و خروج انواع سموم و کودهای شیمیایی با انواع مارک‌های دست پنجم چینی گرفته تا تولیدات کارخانه‌ای دارای گواهی لازم تا بدون مجوز از یک طرف و از طرفی به وادی فراموشی سپردن و جدی نگرفتن مبارزه غیرشیمیایی و بیولوژیک تا کاربرد کودهای کمتر تخریب‌کننده بافت فیزیکی،شیمیایی خاک از طریق دلالان و سودجویان که نتیجه‌ای تأسف بار طی ایام و سالیان بر حیات کشاورزی این استان می‌گذارد.

*وجود انواع بیماری‌های سرطانی و گوارشی در مازندران

انواع بیماری‌های پوستی،گوارشی و سرطان‌ها با وجود تأثیرات سوء روانی، بالا بردن هزینه درمان و معالجه را نیز به همراه دارد که با نگاهی به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها این مطلب به راحتی قابل مشاهده است.

*تولید 72 نوع محصول زراعی و باغی در مازندران

شرایط مناسب آب و هوایی و تنوع بسیار زیاد محصولات زراعی و باغی موجب شد تا افزون بر 72 نوع محصول زراعی و باغی در استان تولید شود و این موضوع سبب شد تا تنوع و تراکم عوامل خسارت‌زا زنده در مازندران بیش از سایر مناطق کشور باشد.

کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری با اشاره به اینکه میزان مصرف سموم کشاورزی در مازندران بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: این مقدار افزون بر 5 هزار تن برآورد شده است.

سینا معماری با اعلام اینکه این میزان چهار برابر سرانه کشوری است، خاطرنشان کرد: این میزان در دو دهه گذشته بیش از 10 هزار تن بوده است.

وی افزود: بر این ‌اساس برای کاهش خسارت آنها نیز بخش زیادی از سموم کشور حدود 20 درصد که سالانه بین 3 هزار و 500 تا 4 هزار و 500 تن است در مازندران مصرف می‌شود.

*مبارزه بیولوژیکی برای 10 درصد اراضی کشاورزی مازندران

این کارشناس اضافه کرد: پوشش مبارزه بیولوژیک در مازندران حدود 10 درصد از اراضی کشاورزی استان است که زیرپوشش مبارزه غیرشیمیایی قرار دارد.

معماری درباره تعداد انواع سموم مصرفی در استان گفت: هم‌اکنون 13 نوع سم در مرکبات، 10 نوع سم در گوجه فرنگی، 9 نوع سم در برنج و ده‌ها نوع سم در سایر محصولات کشاورزی استان مصرف می‌شود.

*پرهیز از مصرف خودسرانه سموم کشاورزی

وی از کشاورزان و باغداران خواست که از مصرف خودسرانه سموم شیمیایی پرهیز کنند و  در صورت لزوم رعایت بین سم‌پاشی و زمان برداشت را مورد توجه قرار داده و در مورد کنترل آفات و بیماری‌ها با کارشناسان متخصص کشاورزی مرتبط مشورت کنند.

معماری افزود: عوامل خسارت‌زای متعددی نظیر آفات یا بیماری‌ها و علف‌های هرز گیاهی در منطقه شیوع داشته که باید با رعایت تمامی الزامات اعم از دستورالعمل‌ها و توصیه‌‌های فنی کارشناسان ذیربط آن را تا حد آستانه زیان اقتصادی کنترل کنند.

این کارشناس محیط زیست مازندران گفت: به دلیل اجرایی نشدن طرح بزرگ زهکشی اراضی استان مازندران آب ماندگی اراضی یکی از محدودیت‌های اصلی عدم ارتقای ضریب کشت در این استان است که علاوه بر کاهش عملکرد سبب طغیان آفات و بیماری‌ها نیز می‌شود.

--------------------------------

گزارش: عبدالرحیم دیوسالار

--------------------------------

انتهای پیام/2296/ح40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول