اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

برکناری استاد دانشگاه اردن به دلیل حمایت از ایران

دولت پادشاهی اردن دکتر عبدالله عظام استاد دانشکده الشریعه این کشور را به جرم حمایت از ایران از کار منفصل کرد . دکتر عظام همواره در سخنرانی های خود از انقلاب اسلامی ایران تجلیل کرده است .

برکناری استاد دانشگاه اردن به دلیل حمایت از ایران

رخدادهای 18 آذر1359

چکیده

  • طه عبدالکریم وزیر نفت عراق : مسئله آزادی تندگویان که یک اسیر جنگی است  به هیچ وجه مطرح نبوده و در کنفرانس کشورهای عضو اوپک در جزیره بالی نیز مطرح نخواهد شد.
  • دولت فرانسه تصمیم دارد برای کمک به دولت عراق در جنگ با ایران 60 جنگنده میراژبه عراق صادر کند.
  • رژیم اشغالگر قدس قسمتی از مناطق واقع در نوار مرزی جنوب لبنان را به خاک خود ضمیمه کرد.
  • دولت پادشاهی اردن دکتر عبدالله عظام استاد دانشکده الشریعه این کشور را به جرم حمایت از ایران از کار منفصل کرد .
  • محمد علی رجایی نخست وزیر طی حکمی دکتر عبدالله جاسبی را به سمت معاونت نخست وزیر در امور طرح ها و برنامه ها منصوب کرد .
  • پیش از ظهر دیروز قریب به 200 الی 300 نفر از نقاط مختلف شهر اصفهان به پشتیبانی از احمد سلامتیان در مدرسه علمیه صدربازار گرد آمدند.
  • آیت الله صادق خلخالی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی و سرپرست دادگاه مبارزه با مواد مخدر دلایل استعفای خود را تشریح کرد.
  • حقیقت مطلب این است که از طرف شورای عالی قضایی دفتر رئیس جمهور و دفتر امام و نخست وزیری هیچ کدام در مخالفت با استعفای من حرفی نزده اند پس این ها موافق کنار رفتن من هستند.
وزیر نفت عراق : تندگویان اسیر جنگی است و آزاد نخواهد شد

طه عبدالکریم وزیر نفت عراق که برای شرکت در کنفرانس کشورهای عربی صادر کننده نفت وارد کویت شده است در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت عراق آماده است با وجود ادامه جنگ با ایران روزانه دو میلیون بشکه نفت به خارج صادر کند. وزیر نفت عراق در پاسخ به سوالی در زمینه آزادی تندگویان گفت : مسئله آزادی تندگویان که یک اسیر جنگی است  به هیچ وجه مطرح نبوده و در کنفرانس کشورهای عضو اوپک در جزیره بالی نیز مطرح نخواهد شد.(1)

آغاز تحویل هواپیماهای میراژ به عراق از سوی فرانسه

دولت فرانسه تصمیم دارد برای کمک به دولت عراق در جنگ با ایران 60 جنگنده میراژبه عراق صادر کند. در این راستا فرانسه در طول این ماه 4 میراژ  به عراق تحویل می دهد و  56 میراژ دیگر را نیز در طول 6 ماه آینده به عراق صادر خواهد شد . (2)

اشغال بخشی از جنوب لبنان توسط اسرائیل

رژیم اشغالگر قدس قسمتی از مناطق واقع در نوار مرزی جنوب لبنان را به خاک خود ضمیمه کرد. گزارش های رسیده حاکیست مناطق واقع بین دهکده هولا و مرز لبنان که حدود 2 کیلومتر مربع وسعت دارد توسط نیروهای رژیم صهیونیستی تصرف و مقدمات الحاق این بخش از خاک لبنان از دو ماه پیش آغاز شده است . بر اساس این گزارش اسرائیل در خطوط مرزی خود با لبنان به ویژه در مناطقی که تحت کنترل نیروهای نظامی سرگرد حداد است به طور یکجانبه تغییراتی داده است . (3)

 

خلخالی‌ در مورد علت استعفای خود گفت: خدا می داند نمی خواهم امام ناراحت شود بنی صدر مصاحبه می کند علیه من ایشان اصلا درس قضاوت نخوانده اند. خلخالی با اشاره به یک قاچاقچی که آنجا نشسته بود گفت : ما از این آقا یک کیسه هروئین گرفته ایم با این ها چه کار باید کرد؟
برکناری یک استاد دانشگاه به دلیل حمایت از ایران در اردن

دولت پادشاهی اردن دکتر عبدالله عظام استاد دانشکده الشریعه این کشور را به جرم حمایت از ایران از کار منفصل کرد . دکتر عظام همواره در سخنرانی های خود از انقلاب اسلامی ایران تجلیل کرده است . نامبرده سال گذشته نیز برای شرکت در جشن های پیروزی انقلاب به ایران سفر کرده بود . مخالفت با نظام پادشاهی در اردن از دیگر جرایم این استاد اردنی است . (4)

جاسبی معاون نخست وزیر در امور طرح ها و برنامه ها شد

محمد علی رجایی نخست وزیر طی حکمی دکتر عبدالله جاسبی را به سمت معاونت نخست وزیر در امور طرح ها و برنامه ها منصوب کرد . (5)

تظاهرات 300 نفر در حمایت از سلامتیان در اصفهان

پیش از ظهر دیروز قریب به 200 الی 300 نفر از نقاط مختلف شهر اصفهان به پشتیبانی از احمد سلامتیان در مدرسه علمیه صدربازار گرد آمدند. در ابتدا که تظاهر کنندگان می خواستند وارد مدرسه شوند با اعتراض شدید طلاب مدرسه مواجه شدند ولی طلاب به خاطر جلوگیری از درگیری احتمالی صحن مدرسه را ترک کرده و میدان را برای تظاهرکنندگان خالی گذاشتند. این گروه در ادامه ضمن حمایت از سلامتیان نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی از امام امت خواستند آنان را راهنمایی کنند !(6)

خلخالی دلایل استعفای خود را تشریح کرد

آیت الله صادق خلخالی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی و سرپرست دادگاه مبارزه با مواد مخدر که چند روز پیش از این سمت استعفا داد طی مصاحبه ای مطبوعاتی دلایل استعفای خود را تشریح کرد.

وی اظهار داشت : بعد از آنکه از من خواستند سرپرستی دادگاه مبارزه با مواد مخدر را به عهده بگیرم با وجود کار زیاد وارد عمل شدم و از ارومیه گرفته تا مشهد ، از زاهدان تا اصفهان و از شیراز تا قوچان را از وجود عناصر سرکرده  در امر مبادله مواد مخدر پاکسازی کردیم و بعضی را به زندان انداختیم و برخی را مطابق موازین اسلامی اعدام کردیم به طوریکه الان شاید برای نمونه کم پیدا کنید کسانی را که حتی معتاد باشند.

وی سپس به علت استعفای خود اشاره کرد و گفت : خدا می داند نمی خواهم امام ناراحت شود بنی صدر مصاحبه می کند علیه من ایشان اصلا درس قضاوت نخوانده اند. خلخالی با اشاره به یک قاچاقچی که آنجا نشسته بود گفت : ما از این آقا یک کیسه هروئین گرفته ایم با این ها چه کار باید کرد؟ وی در مورد شایعه دریافت رشوه از چند تاجر گفت : اصلا چنین مسئله ای صحت نداشته این افراد محکوم به اعدام بودند ولی تصمیم گرفته شد که آنها را با یک درجه تخفیف اعدام نکنیم و به جای آن اموالشان را مصادره کنیم .

خلخالی همچنین در مورد زندگی شخصی خود گفت : من از نه از مجلس و نه از قضاوت کردن هیچ گونه حقوقی دریافت نکرده ام و از طریق همان شهریه طلاب زندگی می کنم. وی در پایان گفت : حقیقت مطلب این است که از طرف شورای عالی قضایی دفتر رئیس جمهور و دفتر امام و نخست وزیری هیچ کدام در مخالفت با استعفای من حرفی نزده اند پس این ها موافق کنار رفتن من هستند.(7)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 18 آذر1359، صفحه 12

2-  اطلاعات ، 18 آذر1359، صفحه 12

3- اطلاعات ، 18 آذر1359، صفحه 12

4- اطلاعات ، 18 آذر1359، صفحه 12

5-  اطلاعات ، 18 آذر1359، صفحه 11

6- جمهوری اسلامی ، 18 آذر1359، صفحه 5

7- کیهان ، 18 آذر1359، صفحه 11

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول