اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

سروش از خط امام می گوید

سروش در نقد آزادی رایج در میان فرهنگ سیاسی مسئولین گفت: برخلاف بعضی از مسئولان کشور که خیال می کنند آزادی یعنی دهنشان را باز کنند و هر چه دلشان می خواهد بگویند امام اینگونه نیستند ، برای آزادی ابتدا باید از درون آزاد شد.

سروش از خط امام می گوید

رخدادهای 16 آذر 1359

چکیده

  • نخستین محموله از 5 محموله بزرگ تجهیزات نظامی حاوی لوازم یدکی و مهماتی مورد نیاز فوری پادشاهی اردن برای این کشور ارسال شد.
  • آیت الله صادق خلخالی از سرپرسی مبارزه با مواد مخدر استعفا داد.
  • حافظ اسد رئیس جمهور سوریه:  عراق جنگی را علیه کشوری آغاز کرد که ما به هیچ وجه به آن با دید دشمن بالاخص پس از سقوط رژیم شاه نگاه نمی کنیم.
  • دادسرای انقلاب اسلامی مرکز با انتشار اطلاعیه ای 83 نفر از صاحبان شرکت هایی را که در دوران طاغوت از بانک های مختلف کشور مخصوصا از بانک ایران و ژاپن وام های کلان دریافت داشته اند به اتهام حیف و میل بیت المال احضار کرد.

آغاز تحویل مهمات و لوازم یدکی آمریکا به اردن

گزارش وزارت دفاع آمریکا حاکیست نخستین محموله از 5 محموله بزرگ تجهیزات نظامی حاوی لوازم یدکی و مهماتی مورد نیاز فوری پادشاهی اردن برای این کشور ارسال شد. شاه حسین از واشنگتن تقاضا کرده است که با توجه به اوضاع متشنج در مرز اردن و سوریه تحویل لوازم یدکی که قبلا سفارش آن داده شده است با سرعت بیشتری به عمل آید.(1) گفتنی است به موازات کمک های گسترده اردن به عراق در جنگ این کشور با ایران روابط اردن با سوریه نیز به شدت متشنج شده است . اردن از لحاظ مالی و نظامی به صدام کمک می کند.

 

حافظ اسد رئیس جمهور سوریه: عراق جنگی را علیه کشوری آغاز کرد که ما به هیچ وجه به آن با دید دشمن بالاخص پس از سقوط رژیم شاه نگاه نمی کنیم. وی ادامه داد : دشمن ما رژیم صهیونیستی اسرائیل است و اگر به علت اصلی این جنگ فکر کنیم می بینیم راهی را که رژیم عراق در پیش گرفته است جنگ علیه صرفا ایران نیست بلکه علیه سوریه و سایر کشورهای عربی نیز می باشد .

آیت الله خلخالی از سرپرستی مبارزه با مواد مخدر استعفا کرد

آیت الله صادق خلخالی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی نطقی از سرپرسی مبارزه با مواد مخدر استعفا داد. وی اظهار داشت : من از حالا استعفای خودم را اعلام میکنم و هیچگونه سمتی در سرپرستی مبارزه با مواد مخدر ندرام و از شورای عالی قضائی درخواست میکنم نمایندة خودشان را بفرستند هر وجوهی که گرفته شده است ولو یک دینارش در این دفتر ثبت است و کل جریمه هائی که گرفته شده است یکصد و هشت میلیون تومان است.(2)

حافظ اسد : جنگ عراق با ایران علیه سوریه و کشورهای عربی است

حافظ اسد رئیس جمهور سوریه طی یک مصاحبه مطبوعاتی با روزنامه الرای العام اظهار داشت : عراق جنگی را علیه کشوری آغاز کرد که ما به هیچ وجه به آن با دید دشمن بالاخص پس از سقوط رژیم شاه نگاه نمی کنیم. وی ادامه داد : دشمن ما رژیم صهیونیستی اسرائیل است و اگر به علت اصلی این جنگ فکر کنیم می بینیم راهی را که رژیم عراق در پیش گرفته است جنگ علیه صرفا ایران نیست بلکه علیه سوریه و سایر کشورهای عربی نیز می باشد . (3)

احضار 83 سرمایه دار به دادسرای انقلاب

دادسرای انقلاب اسلامی مرکز با انتشار اطلاعیه ای 83 نفر از صاحبان شرکت هایی را که در دوران طاغوت از بانک های مختلف کشور مخصوصا از بانک ایران و ژاپن وام های کلان دریافت داشته اند به اتهام حیف و میل بیت المال احضار کرد.(4)

 

ای کاش عبدالکریم سروش که امروز در آمریکا به سر می برد و هر چه می خواهد می گوید این برداشت به گفته خود عارفانه از خط امام را سرلوحه زندگی خود قرار می داد و پیش از آن که آزادی را به زبان باز کردن و هر آن چه دل خواست گفتن تفسیر و تاویل می کرد اندکی می اندیشید و به سخنان خود تامل می کرد .

عبدالکریم سروش از خط امام سخن می گوید

دکتر عبدالکریم سروش در پاسخ به سوالی در زمینه ویژگی های خط امام گفت : خط امام عبارت است از رفتار توام با تقوا و حرکت در جهت ضد قدرت طلبی و شکستن اسطوره قدرت به طور کلی و کشتن هوی در درون و در مبارزه با نفس و استقامت و پایداری در راه انجام وظیفه . وی ادامه داد : خط امام یعنی برای تکلیف عمل کردن نه به خاطر پیروزی و رسیدن به تمکین ، شخص باید به درجه ای از قدرت روحی برسد که به یک اقیانوس تبدیل شود که بادها و طوفانها کمترین موجی برنیانگیزد و مدح و ذم او را از جا در نبرد و فقط به خداوند اتکا کند.

وی همچنین در ادامه به نقد آزادی رایج در میان فرهنگ سیاسی مسئولان کشور پرداخته و گفت : برخلاف بعضی از مسئولان کشور که خیال می کنند آزادی یعنی دهنشان را باز کنند و هر چه دلشان می خواهد بگویند امام اینگونه نیستند ، برای آزادی ابتدا باید از درون آزاد شد.(5)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 16 آذر1359، صفحه 12

2- مشروح مذاکرات مجلس ، 16 آذر1359

3- اطلاعات ، 16 آذر1359، صفحه 11

4-  اطلاعات ، 16 آذر1359،صفحه 9

5-  کیهان ، 16 آذر1359، صفحه 4، ای کاش عبدالکریم سروش که امروز در آمریکا به سر می برد و هر چه می خواهد می گوید این برداشت به گفته خود عارفانه از خط امام را سرلوحه زندگی خود قرار می داد و پیش از آن که آزادی را به زبان باز کردن و هر آن چه دل خواست گفتن تفسیر و تاویل می کرد اندکی می اندیشید و به سخنان خود تامل می کرد . در این مجال قصد پرداختن به زندگی سیاسی و عقیدتی سروش را نداریم که خود مثنوی هفتاد من کاغذ می طلبد ولی سخن این جا است که آیا نوشته های او علیه دین مبین اسلام و زیر سوال بردن شریعت محمدی (ص) و وحی الهی از این برداشت سروش از خط امام ناشی می شود یا او حدیث نفس کرده و خط امام را گفته و خود خلاف آن را عمل کرده است ؟!

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول