اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کم‌آبی تهدیدی برای روستائیان بویین زهرا

روستائیان بویین زهرا با مشکلی به نام کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند که این موضوع تهدیدی برای روستائیان محسوب می‌شود.

کم‌آبی تهدیدی برای روستائیان بویین زهرا

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا، مشکل تأمین آب بخشی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان بویین زهرا از مدت‌های طولانی بدون راه حل باقی مانده است.

با وجود انجام مکرر پیگیری‌های مسئولان به ویژه از سوی نماینده مردم بویین زهرا و آوج در مجلس برای رفع کم آبی و یا شوری آب متأسفانه به علل مختلف تا به امروز مانع آب شرب روستایی بخش مرکزی شهرستان بویین زهرا با مشکل روبرو بوده است.

در حال حاضر حجم گسترده‌ای از منازل روستایی بخش‌های مختلف شهرستان بویین زهرا از جمله بخش مرکزی این شهرستان به زیر پوشش شبکه آبرسانی روستایی قرار گرفته و روزانه تغذیه روستائیان برای مصارف خانگی از این طریق صورت می‌گیرد.

اما متأسفانه ضعف در برخی از خدمات و بروز برخی از مشکلات سبب نارضایتی در تعدادی از روستاهای این شهرستان در حوزه تأمین آب شرب و بهداشتی برای استفاده شده است.

به همین منظور مجموعه مدیریت‌های آبی شهرستان بویین زهرا برای رفع معضل فوق دست به اقدامات متعدد برای رضایت‌مندی روستائیان زده و متمرکز بر حل این مشکلات شده‌اند.

جلال مهدوی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا با اشاره به وجود متعدد مشکل کم آبی در بخش خانگی بخش مرکزی بویین زهرا اظهار داشت: عدم رسیدگی و تأمین آب شرب روستاهای شهرستان بویین زهرا سبب نارضایتی شده است.

بخشدار مرکزی شهرستان بویین زهرا افزود: توجه به مشکل آب در روستاهای بخش مرکزی شهرستان بویین زهرا باید در اولویت مسئولان آب و فاضلاب قرار گرفته و دنبال شود.

این مسئول با اشاره به جایگاه خدمات‌رسانی بین روستائیان شهرستان بویین زهرا ابراز داشت: آب‌رسانی توسط مسئولان با روستاها نیاز مبرم روستائیان است که روزانه شمار قابل توجهی از روستائیان از این مشکل انتقاد می‌کنند.

بخشدار مرکزی شهرستان بویین زهرا ادامه داد: متأسفانه برداشت‌های بی رویه از منابع آبی تأمین آب شرب برای خورد و خوراک روستاهای بخش مرکزی این شهرستان را با مشکل جدی روبرو کرده است.

مهدوی با اشاره به اینکه سازوکارها برای تقویت لوله کشی آب به روستاها باید افزایش یابد، ابراز داشت، به همین منظور از مسئولان استان انتظار داریم تا ضمن رسیدگی به موانع توسعه آبرسانی تعدادی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان بویین زهرا زمینه بهبود رضایت‌مندی اقشار روستائیان این شهرستان را مهیا کنند.

بخشدار مرکزی شهرستان بویین زهرا ادامه داد: روستائیان نیز باید تلاش کنند تا با کمک و مشارکت دهیاران برای رفع مشکل آبرسانی روستایی گام بردارند.

مهدوی ادامه داد: در حال حاضر طی سال‌های گذشته حجم انبوهی از روستاهای شهرستان بویین زهرا زیر پوشش آبرسانی قرار گرفته و این مهم مورد توجه قرار گرفته است.

مهدوی تأکید کرد: برگزاری نشست‌ها و جلسات تخصصی با مسئولان اداره کل آب و فاضلاب روستایی، حضور و بازدید از روستاهای دارای مشکل و تأمین منابع مالی برای گسترش پروژه‌های آبرسانی روستایی جزو اولویت‌ها در حوزه شهرستان بویین زهرا بوده است.

بخشدار مرکزی شهرستان بویین زهرا بیان کرد: ارتقای سطح رفاه و آرامش روستائیان بی‌تردید اولویت و سرلوحه تمام دست اندرکاران و متولیان در شهرستان بویین زهرا است.

مهدوی متذکر شد: به همین منظور تلاش می‌شود تا ضمن افزایش حجم خدمات نسبت به رفع مشکل آبرسانی برخی از روستاهای شهرستان بویین زهرا اقدامات لازم را به انجام رساند.

در حال حاضر نبود برخی از کارشناسی‌ها برای بررسی مشکلات اصلی آبرسانی روستایی به گره نارسایی در تأمین آب شرب روستایی شهرستان بویین زهرا دامن زده است.

مصطفی شاه محمدی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرستان بویین زهرا طی سال‌های اخیر با کمبود بارندگی و خشکسالی و به تبع آن ایجاد مشکلات در تأمین آب شرب روستاها روبرو بوده است، ضرورت توجه به تأمین آب شرب در این شهرستان نیز مهم شمرده می‌شود.

معاون فرماندار شهرستان بویین زهرا با بیان اینکه احداث و بهره‌برداری از سد بالاخانلو بخشی از مشکل تأمین آب شرب روستاهای بخش مرکزی شهرستان بویین زهرا را به طور اساسی و زیربنایی رفع می‌کند، افزود: در حال حاضر بخش آب شرب روستاهای شهرستان بویین زهرا از طریق حفره‌های زیرزمینی تأمین شده که البته کاهش بارندگی سالیانه مشکلاتی را در زمینه تأمین آب شرب در روستاها ایجاد می‌کند.

وی تأمین آب شرب شهرها و بخشی از روستاهای شهرستان بویین زهرا را جزو اهداف احداث و بهره‌برداری سد بالاخانلو در شهرستان بویین زهرا دانست و تصریح کرد: مشکل تأمین آب شرب روستاهای بخش مرکزی با بهره‌برداری از سد بالاخانلو به طور اساسی و زیربنایی رفع شده و بهبود می‌یابد.

معاون فرماندار بویین زهرا به تغییر اقلیم کشور و کاهش بارندگی به عنوان مشکلات اصلی اشاره کرد و افزود: رویکرد عدالت محورانه مسئولان در توجه به مناطق محروم با وجود کاهش بارندگی‌ها سبب تقویت مشارکت روستائیان شده و توسعه را در سطح گسترده نهادینه می‌سازد.

احد احمدی نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا با اشاره به ضرورت مصرف بهینه منابع آبی شهرستان بویین زهرا اظهار داشت: با توجه به کمبود میزان بارندگی شهرستان بویین زهرا اتخاذ راهکارهای ویژه برای این منظور از سال‌های گذشته در دستور کار جلسات و ستادها قرار داشته است و گام‌هایی نیز تاکنون با حمایت مسئولان استانی برداشته شده است.

فرماندار بویین زهرا ابراز داشت: با توجه به اهمیت تامین آب شرب در روستاهای بخش‌های مرکزی، رامند و شال شهرستان بویین زهرا بررسی مشکلات آبی این شهرستان با حضور مدیرکل آبفای استان قزوین صورت گرفته است.

احمدی با تشریح وضعیت آب شرب روستایی شهرستان بویین زهرا ابراز داشت: در حال حاضر روستاهای ابراهیم‌آباد، سلیمان‌آباد، دیزان، احمدآباد، شهرک مدرس، جنت‌آباد، یریجان، فتح‌آباد، رودک، تفک و امیرآباد از لحاظ وضعیت آب شرب باید مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و تمهیداتی برای حل سریع مشکل آب در روستاهای این شهرستان صورت پذیرد.

احمدی از نگاه حمایتی و اعتباری مسئولان استانی در تهیه بسترهای مناسب برای رفع معضلات روستایی شهرستان بویین زهرا تقدیر و بر استمرار خدمات دولتمردان در روستاهای این شهرستان تأکید کرد.

انتظار این است تا با توجه به کمبود شدید آب و به تبع نیاز روستائیان بخش مرکزی شهرستان بویین زهرا مسئولان برای پیگیری جدی‌تر کم‌آبی و شور آبی اقدامات کرده و با اتخاذ تصمیم‌ها در کارگروه‌های اختصاصی‌تر و بازدیدهای بیشتر درد دل روستائیان برای تأمین آبرسانی را گوش کرده و برای این منظور برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام/77005/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول