اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شن‌های روان نخل‌های ریگان را بلعیدند+ تصاویر

سیل شن و ماسه در روستا‌های ریگان نخل‌های 20 ساله روستائیان را به کام خود فرو برده است.

شن‌های روان نخل‌های ریگان را بلعیدند+ تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، سیل روان شن و ماسه در روستای‌های ریگان نخل‌های 20 ساله روستائیان را به کام خود فرو برده است به طوری که بیش از 10 متر از تنه درختان در زیر شن‌های روان مدفون شده و این درختان در حال خشک شدن هستند.

روستاییان رنج‌کشیده ریگان چشم انتظار اقدام مسئولان

کشاورزان بسیاری در دل کویر سوزان و تف‌دیده ریگان سال‌ها زحماتی را متحمل شدند تا نخل‌ها به ثمر بنشینند، اما خشکسالی‌های پیاپی و خشک شدن جنگل‌های کهور منحصر به فرد سبب شده که شن‌های روان به این باغ‌های هجوم آورند و این درختان در زیر شن‌های روان مدفون شوند.

شهرستان ریگان با قرار گرفتن بر روی کمربند خشک جهان با بارش نزولات آسمانی به میزان کمتر از یک چهارم متوسط جهانی مواجه است به همین دلیل خشکسالی‌های 14 ساله اخیر در این شهرستان جنگل‌ها و پوشش گیاهی را در معرض تخریب قرار داده است به طوری که در این شهرستان 473 هزار و 284 هکتار بیابان وجود دارد که از این میزان 109 هزار و 895 هکتار جزو کانون‌های بحرانی با اولویت یک محسوب می‌شود.

اما خشکسالی‌های پی‌در‌پی موجب شده که جنگل بالادست روستاها خشکیده و شن‌های روان همانند سیلی به سمت روستاها و نخلستان‌ها هجوم آورند که این امر سبب خشک شدن باغ‌ها و مهاجرت نیمی از روستائیان شده است.

شن‌های روان بچه‌هایمان را از ما دور کردند

رضا شهیکی یکی از ساکنان روستایی در ریگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: توفان و شن‌های روان همه دارایی ما را گرفته است و از مسئولان می‌خواهیم که در این رابطه چاره‌‌اندیشی کنند.

وی افزود: روستاهای ما در ریگان در حال از بین رفتن است و با از بین رفتن روستاها ما حیران و سرگردان می‌شویم، این شن‌های روان و توفان‌های شدید نخلستان‌ها ما را از دستمان گرفته است.

محمد نیک‌اندام یکی دیگر از ساکنان روستاهای ریگان به خبرنگار فارس گفت: توفان‌های شدید شن و شن گرفتگی روستا موجب شده که بچه‌های ما از این روستا مهاجرت کنند، زیرا اقتصاد ما از طریق این نخل‌ها تامین می‌شود و در صورت خشک شدن نخل‌ها دیگر کار و شغلی نداریم.

وی ادامه داد: این شن‌های روان آسایش ما را گرفتند، بنده که 50 سال است در این روستا ساکن هستم و درآمد و امرار و معاشم از این نخلستان‌ها است، اکنون نمی‌توانم به روستاهای همجوار بروم.

حسین روان یکی از کشاورزان روستایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تمام درختانم که بیش از 20 یا 30 سال عمر داشتند در حال فرو رفتن زیر شن‌های روان هستند و تمام زحمت چند ساله‌ام در حال از بین رفتن است، من به غیر از این درختان هیچ درآمد دیگری ندارم، مسئولان چاره‌اندیشی کنند.

روستاهای ریگان با طرح جف احیا می‌شوند

فرماندار ریگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در مورد مشکلات روستاهایی که در محاصره شن قرار دارند، اظهار داشت: شهرستان ریگان با توجه به موقعیت جغرافیایی و وسعت بیش از 8 هزار و 500 کیلومتر مربعی با خشکسالی‌های پیاپی مواجه شده و جنگل‌های اطراف این شهرستان خشکیده و شن‌های روان همانند سیلی به روستاها هجوم آورند.

مجید اعتمادی افزود: خشکسالی‌های پی‌در‌پی سبب شده که شن‌های روان به روستاها به دلیل از بین رفتن پوشش گیاهی و فرسایش بادی هجوم آورند و شن‌های روان در تعدادی از روستاها سبب شده که کشاورزی را از دست مردم بگیرد و درختان خرما تا کمر در زیر شن‌ها فرو روند.

فرماندار ریگان افزود: اگر در این زمینه هیچ اقدامی انجام نشود، خیلی از روستاها در زیر شن‌های روان دفن و خالی از سکنه می‌شوند.

اعتمادی عنوان کرد: با اجرای بزرگترین پروژه نهال‌کاری کشور به نام جف در اطراف این روستا و 80 روستای دیگر توسط منابع طبیعی و سازمان فائو روستا مجددا احیا می‌شود.

وی بیان داشت: در این مناطق باید نهال‌هایی کشت شوند که بومی منطقه و با این آب و هوا سازگاری داشته باشند.

اعتمادی گفت: باغ‌هایی با سن 50 تا 60 سال که اکنون بهترین زمان ثمردهی آنهاست در شن فرو رفته‌اند.

فرماندار ریگان افزود: قبلا تعدادی از روستاهای شهرستان ریگان در بخش گنبکی در محاصره شن بودند که با اقدامات منابع طبیعی اکنون این روستاها احیا و قطب تولید بهترین محصولات به ویژه مرکبات هستند.

اعتمادی عنوان کرد: از ابتدای انقلاب به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اقدامات خوبی در زمینه منابع طبیعی در شهرستان ریگان انجام شده است.

نهال‌کاری جلوی شن‌های روان را می‌گیرد

فرماندار ریگان افزود: در گنبکی ریگان که 25 روستا در محاصره شن قرار داشتند و مردم در حال مهاجرت از این روستاها بودند با اجرای نهال کاری در 6 هزار هکتار و کاشت جنگل دست کاشت از هجوم شن‌های روان به منازل و باغ‌ها جلوگیری شد.

اعتمادی افزود: در ریگان روستاهای زیادی وجود دارند که در محاصره شن‌ها هستند و طبق آمار در این شهرستان 50 روستا در محاصره شن هستند که با اجرای بزرگترین پروژه بین‌المللی جف احیا اراضی تخریب شده این روستاها از هجوم شن‌های روان در امان می‌مانند.

وی از اجرای طرح بزرگ جف که برای نخستین بار در ایران در ریگان و خراسان جنوبی انجام خواهد شد خبر داد و افزود: این طرح که طرحی بین‌المللی است با تلاش منابع طبیعی و سازمان فائو که 85 درصد اعتبار آن از طریق جمهوری اسلامی ایران و بقیه از طریق فائو تامین می‌شود و تعدادی از روستاها از هجوم شن‌های روان در امان می‌مانند.

فرماندار ریگان افزود: با توجه به اینکه این طرح هم اکنون در ریگان در حال اجراست، روند اجرایی خوبی را در این شهرستان تاکنون داشته است.

------------------------------------

گزارش و عکس از: موسی ملائیان

------------------------------------

انتهای پیام/80014/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول