به گزارش خبرگزاری فارس از خارگ، علی موحدی صبح امروز با گرامیداشت 111 معلم شهید و 417 شهید دانشآموز استان بوشهر، در جمع مدیران مدارس و مربیان پرورشی خارگ اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از طریق مقام معظم رهبری و رئیس جمهور به ما ابلاغ شده است که هدف نهایی آن تربیت دانشآموزانی در طراز انقلاب اسلامی است.
وی افزود: تربیت انقلابی از طریق مصونیتبخشی فکری به دانشآموزان صورت خواهد گرفت تا به مرحلهای از حیاط طیبه دست یابند و برای این کار نیاز است سه عنصر اساسی با هم همگام و همراه باشند.
معاون پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر با اشاره به سه عنصر اصلی در تربیت انقلابی تصریح کرد: عنصر اول از نظر ما مدرسه خوب است و عنصر دوم مربی محبوب، و عنصر سوم تربیت مطلوب خواهد بود و اگر این سه عنصر شکل بگیرند، میتواند دانشآموزی در طراز انقلاب تربیت کند.
وی خاطرنشان کرد: در یک مدرسه خوب، مدیر باید یک رهبر آموزشی و پرورشی باشد و کارها را با مشورت دیگران پیش ببرد. برنامهریزیهای آن باید هدفمند باشد و کارها بر اساس و اصول نظم پیش برود. بجای درصد قبولی باید از پیشرفت پرورشی و تربیتی دانشآموزان خوشحال بود و همچنین تعاملی خوب بین والدین و مربیان شکل بگیرد.
موحدی اضافه کرد: در یک مدرسه خوب معلمان و مدیران باید کارآزموده باشند و محیط و فضای مدرسه برای دانشآموزان جذاب، شاد و آرامبخش باشد و اگر ما توانستیم خود و مدرسهمان را به این موارد نزدیک کنیم و خود را با این شرایط بسنجیم، موفق عمل کردهایم.
وی با اشاره به خصوصیات مربیان محبوب عنوان کرد: تمامی مربیان، معلمان، مدیران و حتی سرایدارهای مدرسه نیز باید بتوانند در بین دانشآموزان محبوب باشند. همه باید به تمام قوانین واقف باشند و در نظر داشته باشند که به دانشآموز تحکیم نکنند، خطاهای جزئی دانشآموزان را به خود آنان گوشزد کنند.
معاون پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر ادامه داد: مربی محبوب باید هنگامی صدایش را بالا ببرد که دانشآموز کار مفید و مثبتی انجام داده و هنگامی که از دانشآموزی خطایی سر زد، آرام در گوشش نجوا کند. با هر دانشآموز با خصوصیات خودش رفتار کند.
وی با اشاره به خصوصیات تربیت مطلوب عنوان کرد: تربیتی مطلوب است که بجای اینکه دانشآموز معلومات و معرفت کسب کند، بجای اینکه به دین علم و دین علاقه داشته باشد. بجای اینکه دانای فضائل و دارای فضائل باشد و بجای اینکه وظیفه خود بداند نماز بخواند و احساس نیاز به نماز کند.
موحدی با بیان خصوصیتهای یک مدیر برتر گفت: یک مدیر خوب باید به معلمان بیشتر توجه کند تا آنها به دانشآموزان توجه بیشتری داشته باشند. کنترل مدرسه را بدست گیرد و افراد را به خوبی بکارگیری کند و به دستاوردها قانع نباشد. احساسات دانشآموز را حبس نکند و در زمان خطای او، مچگیری نکند و این نیز مهم است که از سرزنش کردن بپرهیزد.
وی موارد یک مدیرکل خوب را نیز شرح داد و افزود: یک مدیرکل خوب، نباید از بالا به افراد نگاه نکند، چراکه بین او و دیگر مدیران جدایی میاندازد و یقین بدانید اگر این موارد اجرایی شود و این سه عنصر شکل بگیرد، ما دیگر مشکلی نخواهیم داشت.
وی با اذعان به اینکه مدیر مهمترین حلقه اتصال بین آموزش و پرورش و مدارس خواهد بود، تصریح کرد: مدیر باید با دانشآموزان دوست باشد اما نه اینکه آنها را لوس کند باید مثل خورشید باشد که با زاویه و فاصلهای بتابد، که نه ذوب شوند و نه یخ کنند باید دانشآموزان با استعداد مدرسه را نیز بتواند شناسایی کند.
معاون پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر در پایان به ذکر نکات یک مدرسه خوب گفت: برای ساختن یک مدرسه خوب، همه باید یک تیم خوب باشند. همدل و همراه و همکار باشند و نباید از پرورش در کنار آموزش غافل ماند و هر دو بال با یکدیگر باید حرکت کنند تا پرواز صورت گیرد.
انتهای پیام/660006/خ30/ف4004