اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شاخص تربیت دانش‌آموزان قزوین

توسعه مدارس قرآنی بی‌تردید اصل فراگیری نهضت تربیت دینی استان قزوین را گسترش داده و بهبود می‌بخشد و این مهم شاخصی مطمئن برای تربیت دانش‌آموزان است.

شاخص تربیت دانش‌آموزان قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین نهاد آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان اصلی و پایه تربیت و ترویج تعالیم اسلامی برای اقشار دانش‌آموزان تا رسیدن به نقطه نهایی مورد تأکید و اهمیت قرار داد.

آشنایی دانش‌آموزان با فلسفه تعالیم دینی و در کنار آموزش و فراگیری انواع متعدد و کثیر علوم و فنون روز تجربی و عملی جزو اهداف و سیاست‌های بنیادین در سند چشم‌انداز چند ساله نهاد آموزشی و پرورش کشور به عنوان نهادی فعال در حوزه‌های اجتماعی و تربیتی است.

اینکه به چه نحو و با کدام تدبیر بتوان فضای مناسب برای حضور قشر دانش آموز در محیط‌های آموزشی روستایی و شهری را مهیا کرد نیازمند مباحث کارشناسی دقیق، جامع و آینده نگر است.

در سطح جامع‌تر، هدف از آموزش بی‌تردید تنها یادگیری چند فن تجربی از علوم روز نیست بلکه آنچه اهمیت‌دار است اصل تربیت بر مدار مقدسات اسلامی، آرمان‌های جامعه و فرهنگ صحیح متناسب با خواست اجتماعی است.

این اصل، یعنی تربیت بر مدار اخلاق و مقدسات و آرمان‌های اجتماعی طی سال‌های گذشته به عنوان راهبردی چراغ کشف راه و راهنمای عرصه آموزشی و پرورشی قرار داشته است.

تأکید صریح و چندین باره از سوی مقام معظم رهبری پیرامون تحقق سند چشم‌انداز، تکاپوهای این نهاد را برای تحقق این رهنمود حکیمانه و دلسوزانه معظم‌له صد چندان کرده است.

اجرای رویکرد قرآن آموزی فراگیر با عنوان مدارس قرآنی سراسر کشور جزو بنیادی و کلیدی‌ترین مباحث نهاد آموزش و پرورش برای تحقق تربیت پایدار و اسلامی بوده است.

حضور موفق و برجسته قشرهای کثیر از طیف دانش آموزان مقاطع مختلف در کلاس‌های قرآنی برگزار شده طی سال‌های گذشته به خوبی از آمادگی و اشتیاق صدچندان نوجوانان و جوانان در وادی تربیت حکایت دارد.

بنابر این سیاست فراگیر آموزش و پرورش قزوین نیز با بهره‌گیری از توانمندی و ظرفیت‌های خاص آموزشی اقدام به پرورش روحیه درونی دانش آموزان استان در روستاها و شهرهای دور و نزدیک کرده است.

تقویت فکر و اندیشه به همراه پرورش استعدادهای نهفته ذاتی دانش آموزان جزو محورهای فعالیت آموزش و پرورش استان قزوین است.

اینکه باید دانست با توجه به شاخص‌های بالای هوشمندی و استعدادهای ذاتی دانش‌آموزان قزوین نیاز به رویکردهای قرآنی در این استان بسیار اهمیت دارد.

تجربه چند ساله اصلی‌ترین نهاد آموزش و پرورشی استان قزوین در پوشش مناسب و حداکثری برنامه‌های مدارس قرآنی به خوبی از درایت و عزم و اراده انسجام یافته برای تزریق روح اعتبار دینی به قشر دانش‌آموز حکایت داشته است.

آیت الله هادی باریک‌بین در این خصوص اظهار داشت:‌ همه تعلیمات اسلامی برای تکمیل انسان است و مسئولان اداره کل آموزش و پرورش وظیفه سنگینی در این زمینه برعهده دارند.

امام جمعه قزوین با اشاره به تلاش دشمنان اسلام در خصوص ترویج تبلیغات ضددینی و سست کردن باورهای دینی جوانان عنوان کرد: معلمان و مربیان آموزش و پرورش برای مقابله با این هجمه‌ها باید سعی کنند انگیزه جوانان را به مطالعه کتب دینی برای تقویت باورهای دینی و اعتقادی آنان افزایش دهند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر قزوین با بیان اینکه عزت و سربلندی هر کشور در گرو داشتن جوانان صالح است، تصریح کرد: با توجه به اینکه مسئولان آموزش و پرورش و معلمان بیشتر از کارکنان بقیه دستگاه‌های اجرایی با جوانان سروکار دارند، باید با برنامه‌ریزی درست مانع بیراهه رفتن جوانان شوند.

نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری ضمن تأکید بر ارتباط آموزش و پرورش با مدارس حوزه‌های علمیه اضافه کرد: با توجه به اینکه برخی از دانش‌‌آموزان به دروس حوزوی علاقمند هستند، مدیران و معلمان مدارس باید این افراد را شناسایی کرده و به ادامه تحصیل در حوزه‌های علمیه تشویق کنند.

به کارگیری نیروهای انسانی کار آزموده، مربیان و فرهنگیان دینی در حوزه مدارس قرآنی در سطح مراکز آموزشی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه استان قزوین توانسته است تا در راستای پیشبرد سند چشم‌انداز قرآنی این نهاد تأثیرگذار واقع شود.

فضای قرآنی و روح حاکم بر قشر دانش آموزان استان قزوین بی‌تردید مسئله‌ای ساده و زودگذر نیست بلکه دست یابی به باور در این مسئله که تعالیم قرآنی تنها راه تربیت بر مدار اخلاق است با تحقق مدارس قرآنی به واقعیت نزدیک و نزدیک‌تر شده است.

سالار قاسمی نیز در این خصوص اظهار داشت: آموزش و پرورش در رشد شخصیت جامعه نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی با اشاره به وظایف آموزش و پرورش افزود: پرورش قوه خلاقیت و نوآوری در دانش‌آموزان یکی از وظایفی است که آموزش و پرورش بر عهده دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: برای کمک به پیشرفت و تعالی ایران همه کارکنان آموزش و پرورش باید با همکاری با یکدیگر زمینه رشد و بالندگی فرزندان کشور که آینده‌سازان این مرز و بوم به شمار می‌روند را فراهم کنند.

قاسمی تصریح کرد: تربیت دانش‌آموزان ولایتمدار، با نشاط و در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از مهم‌ترین وظایف این نهاد به شمار می‌رود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین اضافه کرد: برای رسیدن به این مهم و موفقیت در عرصه تعلیم و تربیت تمام دستگاه‌ها باید تمام قد در خدمت آموزش و پروش باشند.

قاسمی که به تازگی در دولت تدبیر و امید سکان هدایت اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین را بر عهده گرفته است، با اشاره به اولویت برنامه کاری خود ابراز کرد: ارتقای منابع انسانی بر پایه خلاقیت و حرفه‌ای بودن، توسعه عدالت آموزشی و پرورشی در زمینه‌های مختلف مانند افزایش پوشش تحصیلی و کاهش تراکم دانش‌آموزی و ارتقای برنامه‌های آموزشی از جمله محورهای برنامه کاری بنده در این سمت است.

وی ضمن قدردانی از حمایت‌های مسئولان، ارتباط با ائمه جمعه استان و مدارس حوزه‌های علمیه، بهره‌مندی از نظرات کارشناسان و روحانیون را یکی از اولویت‌های اداره کل آموزش و پرورش استان دانست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین عنوان کرد: امیدواریم در دولت تدبیر و امید با همدلی و وحدت و به دور از مسائل حزبی و جناحی بتوانیم مسائل و مشکلات معلمان و دانش‌آموزان را برطرف کنیم.

بنابر این دوره جدید فرصتی به منظور بازنگری صحیح تر و انسجام یافته‌تر در اصل آموزش و پرورش است و این راهبرد باید از دورترین مدرسه اجرایی شده تا بتوان تأثیرگذاری آن را احساس کرد.

انتهای پیام/77005/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول