اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شیر وارد مدارس چهارمحال و بختیاری شد

پس از گذشت سه ماه از بازگشایی مدارس، طرح توزیع شیر رایگان در سطح مدارس استان از امروز آغاز شد، با اجرای این طرح 140 هزار دانش‌آموز چهارمحال و بختیاری از شیر رایگان بهره‌مند می‎شوند.

شیر وارد مدارس چهارمحال و بختیاری شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، تحقیقات دانشمندان مبنی بر ضرورت مصرف فرآورده‌های لبنی به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی به خوبی فواید و اثرات این ماده مغذی را در رشد و سلامتی فرزندان ما به اثبات رسانیده است. دریافت فرآورده‌های لبنی به ویژه برای سلامتی استخوان‌ها در دوران کودکی و نوجوانی زمانی‌که توده استخوانی درحال ساخته شدن است، بسیار اهمیت دارد. افرادیکه رژیم غذایی غنی از شیر و مواد لبنی دارند، خطر کاهش تودة استخوانی دردورة زندگیشان کاهش می‌یابد. لبنیات دارای ریزمغذی‌های مهمی مانند کلسیم، پتاسیم، ویتامین D و پروتئین هستند که در حفظ عملکرد طبیعی بدن و سلامت بسیار اهمیت دارند.

متأسفانه با وجود تأکیدات بسیار بر فواید شیر و نقش آن در حفظ سلامت کودکان، شاهد بودیم که طرح توزیع شیر که مقرر شده بود از سوی آموزش و پرورش به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد با وجود گذشت تقریبا سه ماه از آغاز سال تحصیلی اجرایی نشده بود، اما امروز با تلاش مسئولان آموزش و پرورش بار دیگر اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفت و از امروز این طرح اجرایی شد.

توزیع 15 وعده شیر رایگان در مدارس چهارمحال و بختیاری تا پایان سال 92

معاون پشتیبانی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری پیش ازظهر امروز در مراسم نمادین توزیع شیر در آموزشگاه پسرانه بهار آزادی شهرکرد، اظهار کرد: توزیع شیر رایگان به صورت استرلیزه پیش از این در منطقه موگویی و پشتکوه فلارد آغاز شده بود که به دلیل صعب العبور بودن این مناطق و نبودن سرویس ایاب و ذهاب تا مدت شش ماه ارسال شد.

حیدر قراخانی افزود: جامعه هدف آموزش و پرورش استان در اجرای این طرح شامل 140 هزار دانش آموز است که در حال حاضر در مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی و راهنمایی و مدارس شبانه مشغول به تحصیل هستند.

وی از توزیع 15 وعده شیر رایگان تا پایان اسفندماه جاری در مدارس استان خبر داد و گفت: در صورت تأمین اعتبارات لازم به 20 وعده نیز افزایش خواهد یافت.

قراخانی با اشاره به اجرای طرح تغذیه رایگان در مناطق محروم استان، گفت: به دلیل عدم جذب اعتبارات تاکنون این برنامه اجرا نشده است، این در حالیست که در صورت تأمین اعتبارات لازم همچون سال‌های گذشته، بسته غذایی شامل خرما، بادام، کیک و کلوچه در اختیار دانش آموزان قرار داده می‎شود.

چهارمحال و بختیاری‌ها کمتر از میانگین کشوری شیر مصرف می‌کنند

معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز در این مراسم، اظهار کرد: امروزه بیش از 100 کشور در جهان برنامه تغذیه شیر رایگان را در مدارس اجرا می‌کنند، این طرح در کشور ایران نیز حدود 10 سال است که اجرا می‎شود.

علی ضامن صالحی فرد افزود: استان چهارمحال و بختیاری با اینکه یکی از قطب‌های دامپروری کشور است، متأسفانه میانگین مصرف شیر در استان پایین‌تر از میانگین کشوری است، که این نیازمند کار فرهنگی است.

وی نقش مرکز بهداشت را در توزیع شیر رایگان در سطح مدارس استان را نظارتی دانست و گفت: تغذیه شیر رایگان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی در حوزه سلامت کشور است که موجب پیشگیری از بیماری در رشد کودکان در مهم‌‌ترین سنین آنان می‎شود.

صالحی فرد ادامه داد: شیر یکی از مهم‌ترین مواد مغذی است که مصرف آن مانند مصرف سبزیجات باید بیش از پیش به کودکان توصیه شود.

شیر رایگان 2 بار در هفته در مدارس توزیع می‎شود

رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک شهرکرد نیز در حاشیه مراسم نمادین توزیع شیر در مدارس استان، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: شیر رایگان از امروز در مدارس استان توزیع می‎شود، در مناطق برخوردار از شیر پاستوریزه و در مناطق محروم از شیر استرلیزه استفاده خواهد شد.

علی چراغیان با بیان اینکه این طرح به مدت دو روز در هفته اجرا خواهد شد، گفت: مصرف شیر و لبنیات در هرم غذایی در کنار نان، غلات، گوشت و تخم مرغ، حبوبات و مواد مغذی توصیه شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از بیماری‌هایی که در سنین بالا فرد را مبتلا می‌کند به دلیل عدم استفاده از لبنیات به ویژه شیر در سنین رشد و کودکی است.

چراغیان ورزش و تغذیه مناسب را رمز سلامتی دانست و گفت: شیر حاوی ویتامین‌های A,B,C است که مصرف آن در فراگیری بهتر مطالب و حضور موثر و شاداب‌تر دانش آموزان در مدارس موثر است.

.......................................

گزارش از مریم پوراعتمادی

......................................

انتهای پیام/68006/صا40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول