اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک تاریخ‎نگار گلستانی مطرح کرد

دانشجویان پایه‎گذار نهادهای انقلابی

یک تاریخ‎نگار گلستانی با بیان اینکه دانشجویان پایه‎گذار بسیاری از نهادهای انقلابی در کشور بودند، گفت: جنبش‌های دانشجویی متشکل از جوانان پرانرژی و روشن ضمیری هستند که به انقلاب و نظام اسلامی عشق می‌ورزند.

دانشجویان پایه‎گذار نهادهای انقلابی

غلامرضا خارکوهی با گرامیداشت 16 آذر «روز دانشجو» در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: امید و آینده نظام اسلامی برای سازندگی و مدیریت کشور به دانشجویان معطوف شده است لذا این قشر فرهیخته باید در پیشبرد اهداف کشور نقش‎آفرین باشد.

وی با بیان اینکه سطح توقعات جامعه از دانشگاه و دانشجو بسیار بالاست، تصریح کرد: جنبش‎های دانشجویی باید با اعتماد به نفس صورت بگیرد و دانشجویان مواظب باشند که مبادا جریانات انحرافی در میان آنها نفوذ کند.

مولف کتاب سه جلدی استان گلستان در انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه 16 آذر نشان داد که دانشجویان نسبت به سرنوشت کشورشان حساس و علاقمند هستند، افزود: این قشر تاثیرگذار علاوه بر اینکه باید مسلح به آموزه‎های ارزشی و دینی باشد نیاز است تا مسلط به مباحث علمی و فنی روز بوده و نسبت به جریانات مثبت و منفی سیاسی آگاهی داشته باشد تا بتواند نقش موثر و مفیدی در سرنوشت جامعه و انقلاب ایفا کند.

خارکوهی به کودتای 28 مرداد سال 1332 که توسط سازمان سیا آمریکا انجام گرفت اشاره کرد و افزود: کودتای 28 مرداد فرصتی شد تا رفته رفته وابستگی ایران به آمریکا بیشتر شود و در 16 آذر سال 1332 نیکسون معاون رئیس‎جمهور آمریکا برای تحکیم روابط و تکمیل کودتا به تهران سفر کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه طرح کودتا با موفقیت انجام شده بود آنها برای تحکیم پایه‎های قدرت رژیم طاغوت مراقب بودند که مبادا مخالفان رژیم شاه دست به اقدامی بزنند که طاغوت سقوط کند و منجر به فرار شاه از ایران شود بنابراین آمریکایی‎ها این سفرها را انجام می‎دادند.

این تاریخ‎نگار گلستانی با اشاره به اینکه دانشجویان مخالف رژیم طاغوت با کودتای 28 مرداد موافق نبودند، ابراز داشت: این دانشجویان به عنوان قشری فرهیخته، روشنفکر و آگاه جامعه که از طبقات مختلف اجتماع برخاسته بودند با احساس تعهدی که نسبت به سرنوشت کشورشان داشتند دست به اعتراض به سفر نیکسون زدند که این مخالفت‎ها در واقع اعتراض به رژیم کودتایی محمدرضا شاه بود.

خارکوهی گفت: ماموران رژیم طاغوت با حمله به دانشکده فنی دانشگاه تهران سه نفر از دانشجویان را با اسامی «قندچی، شریعت رضوی، بزرگ‎نیا» با گلوله‎های آتشین خود به شهادت رساندند و تعداد زیادی از دانشجویان را مجروح کردند که این اقدام منجر به اعتصاب و تحصن دانشجویان شد.

وی با بیان اینکه شهادت دانشجویان تبدیل به یک راهپیمایی بزرگ سیاسی علیه رژیم شاه شد، افزود: این وقایع اگر چه در تهران انجام گرفت اما اخبار آن به سراسر کشور از جمله مردم گرگان و دشت رسید و واکنش دانشجویان این منطقه را نیز برانگیخت.

مدیرمسئول نشریه انقلاب با تصریح اینکه جنبش دانشجویی فعال و مستقل در بهار سال 1349 در گرگان و دشت به منصه ظهور و بروز رسید، اظهار داشت: استارت نخستین رگه‎های دانشجویی به صورت آشکار و فعال در سال 1349 و در مدرسه عالی جنگل و مرتع گرگان و همان دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی فعلی گرگان کلید خورد تا شاهد دور جدیدی از تحرکات و مبارزات سیاسی در این منطقه باشیم.

خارکوهی یادآور شد: این جنبش دانشجویی، تحصن دو هفته‎ای را در خرداد سال 1349 در گرگان رقم زد و چندین ماه با کش و قوس‎هایی همراه بود حتی ماموران رژیم شاه اطراف دانشگاه را محاصره و تعدادی از دانشجویان را اخراج کردند و مانع ورود غذا برای افراد متحصن در دانشگاه شدند.

وی ابراز داشت: با ورود دانشسرای راهنمایی تحصیلی گرگان به خصوص مبارزات شهید غلامرضا اسدی عرب، جنبش دانشجویی در شهر گرگان به اوج خود رسید به طوریکه در سال‎های 1356 و 1357 این جنبش به عنوان یکی از محرکان اصلی انقلاب اسلامی و مبارزه با طاغوت در این منطقه شد.

دانشجویان گلستانی برای تحقق رهنمودهای امام راحل وارد صحنه شدند

این تاریخ‎نگار گلستانی ادامه داد: «غلامرضا اسدی عرب»، «حسین امیرلطیفی» و «محمد مقصودلو راد» برخی از افراد فعال دانشجویی در منطقه گرگان و دشت بودند که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به مقام رفیع شهادت رسیدند و در حقیقت تلاش‎های قابل تقدیر دانشجویان این منطقه در داخل و خارج از استان به منصه ظهور و بروز رسید.

خارکوهی با تاکید بر اینکه جنبش دانشجویی گرگان و دشت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در وسط میدان سیاست و اجتماع قرار داشت، گفت: دانشجویان گلستانی همگام با مردم انقلابی برای تحقق رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) وارد صحنه شدند که حاصل آن شهادت بیش از 130 دانشجو را رقم زد و شمار زیادی از دانشجویان نیز مجروح شدند.

وی با بیان اینکه بخشی از دانشجویان گلستان در طول دهه‎های 1340 و 1350 در دانشگاه‎های سایر استان‎های کشور و برخی دانشگاه‎های خارج از ایران به ویژه هند و اروپا با پیوستن به جنبش‎های دانشجویی بر علیه رژیم شاه مبارزه می‎کردند.

مدیرمسئول نشریه انقلاب با بیان اینکه دانشجویان پایه‎گذار بسیاری از نهادهای انقلابی در کشور بودند، اظهار داشت: جنبش‎های دانشجویی متشکل از جوانان پرانرژی و روشن ضمیری هستند که به انقلاب و نظام اسلامی عشق می‎ورزند که لازم است جنبش‎های دانشجویی اعتماد به نفس داشته و مراقب باشند که جریانات انحرافی خارج از دانشگاه در میان آنها نفوذ پیدا نکند.

انتهای پیام/83001/ر30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول