اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بیمه‌های اجتماعی کمیته امداد خبر داد

بهره‌مندی 1.5 میلیون مددجو از بیمه درمانی

مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد امام خمینی از بهره‌مندی یک‌ میلیون و 500 هزار مددجوی این نهاد در کشور از خدمات بیمه درمانی خبر داد.

بهره‌مندی 1.5 میلیون مددجو از بیمه درمانی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، با توجه‌ به‌ اینکه‌ بشر همواره‌ در معرض‌ خطر انواع‌ ‌مختلف بیماری‌ها قرار دارد، ناچار برای‌ بهبودی‌ و معالجه‌ متقبل‌ هزینه‌های‌ سنگین‌ پزشکی‌، دارو و اعمال‌ جراحی‌ و نیز مخارج‌ بیمارستان‌ می‌شود.

عواملی نظیر سوءتغذیه، عدم رعایت کامل مسائل بهداشتی و عدم دسترسی به امکانات ضروری درمانی، زمینه ابتلاء به بسیاری از امراض و بیماری‌ها را در میان اقشار ضعیف و کم درآمد بیشتر نموده است.

از طرف دیگر بالا بودن تعرفه‌های درمانی و هزینه‌های سرسام‌آور معالجه‌های پزشکی، امکان بهره‌مندی از خدمات بهداشتی و درمانی را از آنان سلب می‌کند، یکی از برنامه‌های اصلی بخش بهداشت کمیته امداد، تامین سلامت نیازمندان و مراقبت‌های بهداشتی شامل کمک به پرداخت فرانشیز، هزینه سفر و اقامت، هزینه تفاوت تعرفه، لوازم پزشکی و غیره است.

به منظور آشنایی بیش از پیش مخاطبین گفت‌و‌گویی با ناصر ایروانی‌منش مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد امام خمینی در سفر وی به استان کردستان انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

فارس: آقای ایروانی‌منش برای سئوال نخست بفرمایید در حال حاضر چند نفر از مددجویان زیرپوشش خدمات درمانی قرار دارند؟

در حال حاضر یک‌میلیون و 500 هزار مددجوی شهری در سطح کشور زیرپوشش بیمه خدمات درمانی کمیته امداد هستند.

فارس: آیا بیمه درمانی شامل مددجویان روستایی هم می‌شود؟

نه. این تعداد بیمه شده تنها مددجویان شهری زیرپوشش امداد هستند. مددجویان روستایی ما از سال 84 متاسفانه از چرخه بیمه امداد خارج شده و ما در حال حاضر تنها برای مددجویان شهری قادر به ارائه خدمت در قالب این طرح هستیم.

فارس: چه نوع خدماتی در قالب بیمه‌های درمانی به مددجویان شهری ارائه می‌شود؟

بیمه شده‌های شهری جدای از اینکه خدمات بیمه درمانی را که گستردگی خاص دارد که سایر بیمه‌ها از آن برخوردار نیستند، دریافت می‌کنند خدمات دیگری نیز به آنها ارائه می‌شود.

ما با توجه به اینکه طرح پزشک خانوار را از سال 76 اجرا کردیم، هزینه بالا رفت و در خصوص اینکه ارائه خدمات سرانه را که از دولت دریافت می‌کنیم، مدیریت خواهیم کرد.

خوشبختانه با انجام خرید راهبردی که در بحث بیمه انجام داده‌ایم، چه در بحث مراکز طرف قرارداد، تهیه داروها، تهیه تجهیزات پزشکی توانستیم هزینه‌ها را کنترل کنیم و از محل کنترل هزینه‌ها یک مقدار گسترش قابل توجهی را در بحث بیمه پایه ایجاد بکنیم، که حداکثر پوشش بیمه‌ای را برای خدمات درمانی اقشار نیازمند داشته باشیم.

در حال حاضر نیز با ارائه بیمه مکمل، کمیته امداد 100 درصد هزینه‌های بیماران صعب‌العلاج، شیمی درمانی و بیمارانی که دچار بیماری‌های خاص هستند را در اکثر موارد پرداخت می‌کند.

فارس: و مددجویان روستایی...

متاسفانه این موضوع برای مددجویان روستایی اجرایی نیست، چون سرانه درمان بیمه روستاییان را سازمان بیمه خدمات درمانی دریافت می‌کند و این خدمات بیمه پایه و هزینه‌های جانبی درمان را پوشش نمی‌دهد، از این رو در حال حاضر مددجویان روستایی ما به شدت دچار مشکل هستند.

در بحث درمان یک سری هزینه‌های درمان، همچون هزینه اسکان، ایاب و ذهاب و از این دست موارد تا قبل از منفک شدن روستاییان از سوی کمیته امداد پرداخت می‌شد و در مراکز استان‌ها نیز نقاهتگاهی برای اسکان روستاییان که برای گرفتن خدمت به شهرها می‌آمدند، راه‌اندازی شده بود و مددکاران سلامت نیز مراحل درمانی بیماران را پیگیری می‌کردند، ولی متاسفانه بعد از منفک شدن روستاییان این نقاهتگاه‌ها در اکثر مراکز استان‌ها بسته شد.

فارس: مددکاران سلامت چه خدماتی به بیماران ارائه می‌‌کنند؟

مددکار در تمام مراحل بیماری همراه بیمار هستند تا بیمار طی مسیر درمان دچار مشکل نشود و حتی یک ریال هم خرج نکند و بعد از پایان خدمات از طریق راه‌های هوایی یا زمینی بیمار را به محل سکونتش بر‌می‌گردانند و بعد از بازگشت بیمار نیز مراحل درمان این افراد را دنبال می‌کنند.

فارس: دیدگاه شما در مورد ادغام و یکپارچه شدن بیمه‌ها...

متاسفانه در بحث مددجویان روستای بعد از جدا شدن، خدماتی باید و شاید به مددجویان ارائه نشد و در حال حاضر نیز بحث ادغام و یکپارچه شدن بیمه‌ها به نحوی ما را نگران کرده است.

چراکه سئوال اساسی این است که آیا بعد از ادغام، سازمان بیمه سلامت ایرانیان می‌تواند، خدماتی که اکنون امداد به مددجویان خود ارائه می‌کند ارائه دهد یا نه؟

نگرانی ما در کمیته امداد در حال حاضر این است که تراژدی و مشکلی که برای بیمه شده‌های روستایی ایجاد شد و خیلی از آن‌ها به واسطه فقر و مشکلاتی که داشتند از ادامه درمان خود بازماندند، برای بقیه مددجویان و حتی سایر اقشار نیازمند تکرار نشود.

چراکه این افراد حتماً در بحث درمان خود نیازمند به مددکاری سلامت هستند تا سلامت آن‌ها را پیگیری کند.

فارس: چند بیمار خاص و صعب‌العلاج در حال حاضر زیرپوشش کمیته امداد هستند؟

هم‌اکنون بیش از 20 هزار بیمار خاص و صعب‌العلاج که 4 هزار و 200 نفر آن را بیمار سرطانی پرهزینه تشکیل می‌دهد از حمایت‌های کمیته امداد بهره‌مند هستند.

کمیته امداد جدای از خدمات درمانی و خدمات بیمه‌ای به این بیماران سرطانی خدمات درمان را به صورت کامل ارائه می‌کند.

تعداد بیماران سرطانی در امداد نسبت به رقم کشوری چهار برابر است، یعنی تعداد بیمه‌شده‌های ما هر چقدر باشند، چهار برابر نرم کشوری بیمار سرطانی از سوی کمیته امداد مورد حمایت قرار دارند.

فارس:‌ آیا این رقم در سراسر کشور یکسان است؟

در بعضی از استان‌ها این رقم به 16 برابر می‌رسد، یعنی 16 برابر رقم کشوری می‌رسد و باید متذکر شد هزینه کردن و پیگیری کردن درمان این بیماران مشکلات زیادی دارد.

فارس:‌ مشکل خاصی در زمینه تامین اعتبار برای حمایت از این بیماران ندارید؟

با توجه به مدیریت هزینه‌ها و خرید راهبردی که قبلا توضیح دادم، خوشبختانه اعتبارات در حوزه مددجویان شهری مشکل نداریم، عمده مشکلات امداد در بحث اعتبارات برای مددجویان روستایی است که بارها این مهم را از طریق نمایندگان مجلس و مسئولان ذی‌ربط پیگیری کردیم، اما یک سری موانع قانونی در کار است که نمی‌گذارد مددجویان روستایی خدمات را همچون مددجویان شهری دریافت کنند.

فارس: ارائه خدمات به کودکان دچار سوءتغذیه از دیگر فعالیت‌های کمیته امداد است در حال حاضر چند کودک زیرپوشش این طرح قرار دارند؟

در حال حاضر 50 هزار کودک زیر پوشش این طرح قرار دارد.

فارس: میزان موفقیت کمیته امداد در این طرح چقدر بوده است؟

براساس آمار وزارت کشور میزان موفقیت ما در اجرای این طرح در برخی استان‌ها بالاتر از 80 درصد است، به گونه‌ای که مشکلات سوءتغذیه 80 درصد از کودکانی که در قالب این طرح حمایت شده‌اند برطرف شده و این تعداد از چرخه حمایت خارج و افراد جدید، ورود پیدا می‌کنند.

فارس: توسعه این طرح در دستور کار امداد هست؟

نباید از این نکته غافل شد که تعداد کودکان که دچار سوءتغذیه هستند، بیشتر از این تعداد است که امیدوارم با تامین اعتبارات لازم بتوانیم، گام‌های راسخی در این راستا برداریم.

فارس:‌ در زمینه تامین اعتبارات در این حوزه توضیحاتی بفرمایید..

با حمایت‌های معاونت راهبردی ریاست جمهوری و وزارت دفاع توانستیم اعتبارات را در این حوزه به سه برابر افزایش دهیم که این مهم موجب می‌شود یک مقدار حجم سندهای قبلی بیشتر شود.

فارس: آیا در بحث اختصاص اعتبارات استان‌های محروم مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند؟

قطعاً استان‌های محروم در این طرح ویژه‌تر دیده می‌شوند و با توجه به ضریب محرومیتی که در مرکز تعریف شده، اختصاص اعتبارات و سهمیه برای هر استانی با توجه به سطح محرومیت تعریف شده است.

فارس: خدمات کمیته امداد در حوزه سالمندان به چه صورت است؟

دیدگاه ما در بحث حمایت از سالمندان این است که نگهداری از سالمندان و خدمات به آنها برخلاف مسیری که امروز در جامعه پیش می‌رود، حرکت کند.

سعی داریم نگهداری سالمند و خدماتی برخلاف رویه امروز جامعه که خانواده‌ها به سمت هسته‌ای شدن و جدا شدن از سالمندان پیش می‌رود حرکت و خانواده‌ها رغبت و تمایل بیشتری به نگهداری سالمندان داشته باشند. به گونه‌ای که کرامت و عزت نفس سالمندان حفظ و تجربیات بین نسلی نیز با جدا شدن سالمندان از خانواده‌ها منفک نشود.

به همین منظور سیاست امداد به این سمت حرکت کرد، که برای نگهداری سالمندان از خانواده‌ها استفاده شود به همین منظور اعتباراتی نیز در نظر گرفته شد تا جدای از ملزومات که سالمندان نیاز دارند به عنوان هزینه نگهداری به خانواده‌ها پرداخت شود تا آنها با رغبت بیشتری برای نگهداری سالمندان تلاش کنند.

فارس:‌ در حال حاضر چند نفر مددجوی سالمند زمین‌گیر از خدمات امداد بهره‌مند هستند؟

در حال حاضر بر اساس آمار، بیش از 42 هزار سالمند زمین‌گیر در بدنه کمیته امداد وجود دارد و هزینه‌های نگهداری از سالمندان و مددجویان زمین‌گیر که به هر دلیل دچار این مشکل شده‌اند به صورت ماهیانه پرداخت می‌شود.

فارس: جایگاه و خدمات ارائه شده حوزه بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد کردستان را چگونه می‌بینید؟

استان کردستان از لحاظ رویکرد و رویه کار در حوزه بهداشت و درمان استان بسیار منظم و قابل اطمینان است به گونه‌ای که عملکرد آن در بسیاری از بررسی‌هایی که در سطح مرکز انجام می‌شود، مورد تاکید بوده و کمترین مشکل را دارد.

خوشبختانه با مدیریت خوب مدیرکل امداد کردستان و سایر فعالان این عرصه وضعیت حوزه بهداشت و درمان بسیار مناسب و رتبه استان در این حوزه بالاست.

فارس: و حرف آخر...

امیدواریم درج این مصاحبه در خبرگزاری فارس بتواند گره مشکلات درمانی مددجویان روستایی را حل کرده و خدمات این نهاد در حوزه بهداشت و درمان را بیش از پیش به جامعه بشناساند.

==============

گفت‌وگو از: شیرین مرادی

==============

انتهای پیام/79002/ن40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول