اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور وزیر راه و شهرسازی:

دولت یازدهم تعهدات دولت قبلی را در بحث مسکن اجرا می‌کند

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: هیچ برنامه‌ای در بخش مسکن از دولت قبلی قطع و وصل نشده و وزارت راه و شهرسازی همه تعهدات دولت قبلی را اجرا می‌کند.

دولت یازدهم تعهدات دولت قبلی را در بحث مسکن اجرا می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین حسین عبده تبریزی امروز در همایش توسعه مسکن و کارآمدی در انبوه سازی که با حضور مشاور رئیس جمهور و جمعی از مسئولان در قزوین برگزار شد، افزود: جزئیات طرح مسکن اجتماعی و حمایتی در چارچوب طرح جامع مسکن بررسی و این طرح‌ها باید به صورت کارشناسی دقیق اعلام شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: در طرح جامع مسکن، مسکن به سه بخش مختلف تقسیم می‌شود، مسکن اجتماعی، مسکن حمایتی و مسکن آزاد.

وی ادامه داد: بخش اول مسکن اجتماعی برای کسانی است که توان پس‌انداز کردن ندارند که تقریبا 16 درصد خانوارها را تشکیل می‌دهند که دولت باید به این افراد کمک کند و سیاست این است تا در اسکان این افراد به نحوی عمل شود که یک جا جمع نشوند و در محدوده مشخصی نباشد و حتی در برخی کشورها مسکنی که برای اقشار کم درآمد ساخته می‌شود، در بهترین نقاط شهر است. دولت، شهرداری‌ها و انجمن‌های خیرین در این حوزه فعالیت خواهند داشت.

عبده تبریزی اضافه کرد: بخش دوم مسکن حمایتی که مربوط به طبقه متوسط جامعه است، یعنی افرادی که کار دارند و توان پس‌انداز کردن را دارند و می‌توانند از پس‌انداز آینده مسکن را تهیه می‌کنند، اما دولت هم به آنها کمک می‌کند، ما معتقدیم مسکن یک کالای اجتماعی است و از پس‌انداز گذشته تا آینده تهیه می‌شود لذا دولت‌ها در تامین و مراقبت منابع مالی این بخش کمک می‌کنند.

عبده تبریزی ادامه داد: دولت یازدهم هم از طریق صندوق‌های پس‌انداز مسکن منابع مالی این بخش را تامین می‌کند و ما معتقدیم این صندوق‌ها باید توسط همه بانک‌ها اجرا شود و بخش سوم هم مسکن آزاد است که دولت در این حوزه دخالتی نمی‌کند.

این مسئول، درباره سپرده‌گذاری‌های مسکن در بانک مسکن نیز گفت: سپرده‌گذاری‌ها همچون گذشته ادامه دارد و به این صورت نیست که چند برابر سپرده گذاری‌ها تسهیلات داده شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی درباره مسکن آزاد اظهار کرد: مسکن آزاد نیز برای دهک‌های بالای درآمدی است که نیازی به حمایت دولت ندارند اما وظیفه دولت هم جلوگیری از سفته بازی در این بازار است.

وی با اشاره به اینکه به منظور جلوگیری از سفته بازی در بازار مسکن آزاد باید دولت تدابیر مالیاتی در نظر بگیرد، گفت: مسکن کالایی اجتماعی است و باید دولت با تدابیر مالیاتی مانع از تبدیل شدن آن به کالای سرمایه‌ای شود.

مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی، از ضرورت تعریف مشوق‌های مالیاتی برای تشویق مردم به انعقاد قراردادهای اجاره بلند مدت خبر داد و گفت: اگر موجری اقدام به قرارداد سه ساله اجاره می‌کند لازم است از مالیات معاف شود.

عبده تبریزی، رکود ایجاد شده در بازار معاملات مسکن را متوجه مسکن آزاد دانست و خاطرنشان کرد: کسانی که می‌گویند در بازار معاملات مسکن رکود ایجاد شده، منظورشان بازار مسکن آزاد است، که این اتفاق خوشایندی است چراکه از سفته بازی در این بازار جلوگیری می‌شود و این درحالی است که رونق بر بازار مسکن مصرفی حاکم است.

مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی همچنین به پیش بینی وضع ساخت و ساز در سال‌های آینده پرداخت و گفت: به نظر می‌رسد روند ساخت و ساز مسکن کند شود.

عبده تبریزی، از ضرورت تعریف مدل‌های مختلف تامین مالی مسکن خبر داد و افزود: اگر در کشور ما بانکها به اندازه کافی منابع داشتند نیازی به تعریف مدل‌های مختلف تامین مسکن نداشتیم، اما کمبود منابع بانکی این ضرورت را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه شاخص‌ترین مدل تأمین مالی مسکن در دولت یازدهم راه‌اندازی صندوق‌های پس‌انداز مسکن است به بیان دلایل مخالفت برخی با این سیاست پرداخت و اعلام کرد: بهره بانکی و نیز بدهی این صندوق به بانک مرکزی از دلایل مخالفت با راه‌اندازی این صندوق‌ها است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این در حالی است که درباره بهره بانکی دولت موظف است، تفاوت سود بانکی را پرداخت کند و نقد دوم نیز قابل قبول نیست چراکه این سیاست جریان ضد تورمی است و موجب تشویق مردم به سمت پس‌انداز می‌شود.

عبده تبریزی از ضرورت تعریف ساز و کاری برای تشویق ساکنان کلان شهرها به سمت حومه نشینی خبر داد و اظهار داشت: برای تشویق مردم به حومه نشینی لازم است شبکه حمل و نقل شهرهای حومه کلان شهرها تقویت شود تا بسیاری از مردم به جای زندگی در کلان شهرهای آلوده و پرهزینه به سمت حومه‌های شهرها گرایش پیدا کنند.

عبده تبریزی خاطرنشان کرد: هیچ برنامه‌ای در بخش مسکن از دولت قبلی قطع و وصل نشده و وزارت راه و شهرسازی همه تعهدات دولت قبلی را اجرا می‌کند.

این مسئول یادآور شد: بارها درباره توقف مسکن مهر صحبت شده است اما وزیر راه و شهرسازی در اجرای کلیه تعهدات مسکن مهر تاکید و اعلام کرده که همه تعهدات دولت دهم اجرا شود.

عبده تبریزی درباره ادامه طرح مسکن مهر گفت: شاید طرحی به عنوان مسکن مهر نداشته باشیم و این واحدهای مسکونی در گذشته به صورت اسم خاص به عنوان مهر معرفی شدند.

‌انتهای پیام/2667/ش40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول