اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور اعاده حیثیت از سایر نمایندگان مجلس

قادری: اسامی نمایندگان دریافت‌کننده هدیه‌های میلیونی منتشر شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به منظور اعاده حیثیت از سایر نمایندگان خواستار انتشار اسامی نمایندگانی شد که هدیه‌های میلیونی دریافت کرده‌اند.

قادری: اسامی نمایندگان دریافت‌کننده هدیه‌های میلیونی منتشر شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، جعفر قادری ظهر امروز در دیدار با اعضای جامعه روحانیت این شهر اظهار داشت: با قاطعیت در حال پیگیری این مسئله هستیم که اسامی نمایندگانی که از تامین اجتماعی یا نهادهای دیگر هدیه‌های میلیونی دریافت کرده‌اند اعلام شود تا 270 نماینده مجلس در معرض اتهام تعدادی اندک قرار نگیرند.

وی افزود: گاه نمایندگان کمک‌های متعارفی از اشخاص یا خیران دریافت کرده و آن را برای مسائل حوزه خود یا امور خیریه مصرف می‌کنند که این با دریافت هدیه از یک نهاد عمومی متفاوت است.

قادری اضافه کرد: در بحث تامین اجتماعی و مسئله تصدی آقای مرتضوی بر آن، مجلس با دولت وقت اصطکاک زیادی داشت و حتی طرح سوال از وزیر را در دستور کار قرار داد اما پاره‌ای حساسیت‌ها و شرایط ویژه زمانی اجازه نداد که مجلس از ظرفیت‌های نظارتی خود به طور کامل استفاده کند.

فضای پرسش‌گری دلیل رشد برخی استان‌هاست

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر چه فضای یک استان به سمت پرسشگری و مطالبه پیش برود امکان رشد و توسعه آن بیشتر می‌شود و به طور قطع روحانیت یکی از گروه‌هایی است که می‌تواند در ایجاد این فضا سهیم باشد.

وی خاطرنشان کرد: با ایجاد فضای پرسش از مسئولان و نمایندگان باید آنقدر فضای کار سخت شود که تنها افرادی که به واقع توان انجام مسئولیتی را دارند قدم پیش بگذارند و افراد ضعیف جرأت ورود به عرصه را پیدا نکنند.

نبود تحزب عامل چرخش‌های 180 درجه‌ای

قادری تصریح کرد: تا دیروز بیان می‌شد که شرایط کشور به سبب مسائل مدیریتی است و ارتباط چندانی با تحریم ندارد اما اکنون برخی با ایجاد توقعات نابجا، فضایی را ایجاد کرده‌اند که گویی با رفع تحریم تمام مشکلات حل می‌شود.

این نماینده مجلس بیان کرد: نظام کشور ما حزبی نیست و تک پارلمانی است در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا دو پارلمان دارند.

به گفته وی، به سبب اینکه نمایندگان مجلس ایران با رای مردم منطقه خود به مجلس می‌آیند گاه نظر تخصصی خود را کنار گذاشته و خواست مردم را ارجح می‌دانند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق خاطرنشان کرد: در دنیا یک پارلمان عوام مسئول امور مردم است و پارلمان خواص یا سنا مسئول اعمال سیاست‌های تخصصی است.

وی همچنین گفت: از سویی به دلیل این نوع انتخابات، گاه مسائل قومی و منطقه‌ای مانع از آن می‌شود که نمایندگان متخصص از یک منطقه انتخاب شوند و همین امر باعث تضعیف تصمیمات مجلس و چرخش‌های زود‌به‌زود سیاست‌ها خواهد شد.

به اعتقاد قادری، در شرایط عدم تفکیک پارلمان متعهدین با پارلمان متخصصان اگر یک نماینده بر سر موضعی ایستادگی کند دولت با یک تغییر فرماندار می‌تواند در مسیر انتخاب مجدد وی اخلال کرده و توان عمل را از وی بگیرد.

قادری اضافه کرد: در نظام‌های حزبی اینگونه نیست که با روی کار آمدن یک دولت تمام مسیر معکوس شود و تمام مسئولان تغییر کنند بلکه همواره پارلمان و مسندهای سیاسی به تناسب در اختیار احزاب است.

وی ادامه داد: در کشور ما گاه اصولگرایان بر سر کار بوده‌اند که تمام سیاست‌های اصلاح‌طلبان را ملغی می‌کنند و گاه اصلاح‌طلبان بر سر کار آمده و کل مسیر را عوض کرده‌اند در حالی که این امکان وجود داشت که کرسی‌های مجلس به تناسب بین حزب پیروز و بازنده تقسیم شود.

قادری مزیت این تقسیم کرسی‌های مجلس بین احزاب را ثبات بیشتر تصمیمات و ماندگاری قانون‌های مصوب دانست.

با پول یارانه‌ها یک‌میلیون شغل ایجاد می‌شد

وی ابراز داشت: تا چندی قبل امیدهای زیادی به طرح هدفمندی یارانه بسته شده بود اما اکنون این طرح به جایی رسیده که بسیاری خواستار بازگشت به شرایط قبل از آن هستند.

قادری گفت: سالانه 42 هزار میلیارد تومان بابت یارانه‌های نقدی بین مردم توزیع می‌شود که مجموع این رقم در سه سال حدود 126 هزار میلیارد تومان بود و می‌شد با آن یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ایجاد یک میلیون شغل به معنای رونق تولید، کاهش تورم، افزایش سرانه، بهبود فضای کسب‌و‌کار، کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و ایجاد رفاه بیشتر در جامعه بود.

به گفته وی، دولت اکنون برای پرداخت یارانه‌ها مشکل دارد و به سبب اوضاع نابسامان مالی وزارتخانه‌های نفت، گاز و نیرو نمی‌تواند ‌از طریق آنها نیاز خود را تامین کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر 45 درصد نیروگاه‌های وزارت نیرو واگذار شده و این وزارتخانه هزینه گزافی برای تامین سوخت تولید برق مصرف می‌کند.

امکان تامین پول یارانه‌ها از حامل‌های انرژی وجود ندارد

وی در ادامه اظهار داشت: برای تولید و توزیع هر کیلو وات برق 68 تومان هزینه شده که 43 تومان آن را از مردم می‌گیرند و بخشی را بابت هدفمندی یارانه باز‌می‌گردانند و در نهایت 26 تومان از هر کیلو وات برق به دست وزارت نیرو می‌رسد.

قادری بیان کرد: علاوه بر این موارد حدود 23 درصد برقی که تولید می‌شود تلفات شبکه است.

وی ابراز داشت: برای تولید و توزیع هر متر مکعب آب 900 تومان هزینه شده که تنها 17 درصد آن یعنی زیر 200 تومان از مردم دریافت می‌شود.

این نماینده مجلس افزود: با احتساب این موارد وزارت نیرو سالانه 18 هزار میلیارد تومان کسری و 23 هزار میلیارد تومان به پیمانکار و بانک و ... بدهی دارد.

وی یادآور شد: بیش از 100 هزار میلیارد تومان برای اتمام طرح‌های نیمه تمام وزارت نیرو نیاز است در حالی که مجموعه پروژه‌های نیمه تمام دولت حدود 300 هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

قادری با اشاره به بدهی 200 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک‌ها و پیمانکاران تصریح کرد: بانک‌ها چند برابر سرمایه‌شان را وام و تسهیلات داده‌اند و به همین دلیل برخی از آنها در عمل ورشکسته تلقی می‌شوند.

به گفته وی، طرح مسکن مهر اگر چه در ابتدا راهگشا به نظر می‌رسید اما به سبب عدم تامین مالی در حال حاضر حجم زیادی از آن با مشکل تامین اعتبار ساخت مواجه شده ضمن آن که از نظر زیرساخت‌هایی همچون آب، برق، فاضلاب و ... نیز دچار مشکل است.

اتحاد نمایندگان یک استان با حزب میسر است

وی در این جلسه همچنین گفت: در صورت وجود مجموعه‌هایی متخصص اگر نماینده مجلس تند‌ و‌ کند حرکت کند تشکل او می‌تواند به وی تذکر دهد و اگر نماینده بخواهد بر اساس حب‌و‌بغض شخصی با دیگر نمایندگان تعامل نداشته باشد باز همان مجموعه مانع می‌شود.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: برای توسعه یک استان مهم نیست که نمایندگان آن با دولت همراه باشند بلکه لازم است که در مواضع خود شفاف باشند.

وی ادامه داد: اگر مواضع شخصیت‌ها و نمایندگان یک استان شفاف و قاطع باشد دولت هم‌راستا از آنان استقبال می‌کند و دولت مخالف نیز در تامین رضایت مخالفی که قاطعانه ابراز نظر می‌کند، تلاش خواهد کرد.

قادری اضافه کرد: در فارس، نمایندگان و افراد سیاسی در مواضع خود محکم نیستند بنابراین در معادلات محسوب نمی‌شوند.

وی خواستار تلاش جامعه روحانیت در شفافیت مواضع نیروهای سیاسی شد و گفت: جریان چپ استان‌هایی مانند یزد و اصفهان به واقع چپ است و راست آن نیز راست محسوب می‌شود و در مقاطع مختلف تغییر رای نمی‌دهند.

سخنگوی کمیسیون مجلس بیان کرد: در مورد مسائل این استان باید از نگاه‌های قومی و منطقه‌ای گذشته فاصله گرفته و منافع کلان فارس را در نظر بگیریم.

وی ابراز داشت: امروزه دیگر مناطق از یکدیگر منفصل نیستند و آمدن یک کارخانه به منطقه‌ای در فارس بر کل این استان تاثیر می‌گذارد و وجود یک مشکل در منطقه‌ای دیگر نیز تمام فارس را متاثر می‌کند.

قادری یادآور شد: برنامه‌ریزی‌ها باید با توجه به نیاز آب برای تمام صنایع و محدودیت منابع آبی فارس باشد چرا که به عنوان مثال یک پتروشیمی مانند واحد شیراز در چهار فاز تولید خود 50 میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کند که معادل 40 درصد آب شرب این شهر است.

به گفته وی، اگر چهار واحد پتروشیمی هر کدام 50 میلیون متر مکعب آب ببرند یک قطره آب برای شیراز نخواهد ماند.

لزوم نزدیک بودن صنایع آب‌بر به دریا، ساحلی شدن فارس و تبدیل آن به مسیر ترانزیت و صادرات و واردات که احداث خطوط آهن جدید و آمدن بسیاری از شرکت‌ها و ادارات ویژه را به این استان توجیه‌پذیر می‌کند در ادامه مورد اشاره قادری قرار گرفت.

انتهای پیام/2448/صا40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول