اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار یزد:

بحران آب باید در یزد حل شود / روان‌ آب‌های یزد کاهش یافته است

استاندار یزد بر لزوم رفع مشکل آب در استان یزد تاکید کرد و گفت: بحران آب باید در استان یزد حل شود و همه مسئولان باید در این زمینه تلاش کنند.

بحران آب باید در یزد حل شود / روان‌ آب‌های یزد کاهش یافته است

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، سیدمحمد میرمحمدی، ظهر امروز در جلسه کارگروه آب و کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه موضوع آب در استان یزد به یک بحران تبدیل شده است، اظهار داشت: بحران آب باید در استان حل شود.

وی تصریح کرد: آب اکنون به یک دغدغه ذهنی برای ما تبدیل شده و همه مسئولانی که در این کارگروه حضور دارند، باید برای رفع این مشکل تلاش کنند.

میرمحمدی با اشاره به اینکه آمارهای ارائه شده از سوی کارشناسان در زمینه بارندگی‌ها، روان‌ آب‌ها و منابع آبی نگران کننده است، خاطرنشان کرد: بر اساس این آمارها، میزان روان آب‌های استان یزد کاهش 48 درصدی داشته است.

استاندار یزد بیان کرد: منابع فعلی باید مدیریت شود تا هم در بخش کشاورزی و صنعت و هم در بخش شرب و بهداشت، با مشکل مواجه نشویم.

وی با بیان اینکه اگر زود اقدام نشود، حتی خط دوم انتقال آب نیز نمی‌تواند مشکلات استان یزد را حل کند، تصریح کرد: مدیریت آب و منابع آبی موجود در استان یزد بر عهده همه مسئولان استان است و همه آنها در زمینه باید احساس مسئولیت بیشتری کنند.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: پیگیری‌های مستمری برای رفع مشکل آب از وزارت نیرو در حال انجام است، اظهار امیدواری کرد: هرچه سریع‌تر برای بحران آب در یزد چاره اندیشی شود.

استاندار یزد، وظیفه آب شرب برای مردم را از وظایف حکومتی خواند و تصریح کرد: بحران آب در همه جای کشور وجود دارد اما به نظر می‌رسد این بحران در یزد جدی‌تر از سایر نقاط باشد.

وی افزود: خشکسالی، کاهش روان آب‌ها، بیلان منفی آب، کف شکنی چاه‌ها، همه از جمله عواملی است که به دلیل کمبود منابع آبی در استان صورت می‌گیرد.

میرمحمدی همچنین یادآور شد: ورود به عرصه  آب خارج از حوزه استانی، تشکیل کمیته‌های مختلف در راستای رسیدن به راهکار مشکل آب، تولید محصولات کشاورزی کم آبخواه، شیرین سازی آب در استان، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از کف شکنی چاه‌ها و ... از جمله مواردی است که باید برای مدیریت بحران آب در استان یزد انجام شود.

معاون برنامه ریزی استاندار یزد نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت مقوله کشاورزی در سطح جهان اظهار داشت: استان یزد با توجه به تمام محدودیت‌های آبی موجود، تلاش‌های خوبی در زمینه توسعه کشاورزی انجام داده که می‌توان به تولید انار، پسته، کشت گلخانه‌ای و ... اشاره کرد.

محمدرضا بابایی، میزان آب مصرفی در استان یزد را به ترتیب 90 درصد در بخش کشاورزی، هفت درصد در بخش شرب و بهداشت و سه درصد در بخش صنعت دانست و افزود: سه کمیته در حوزه‌های عمرانی، سیاسی و برنامه ریزی تشکیل و به صورت هفتگی مسائل مرتبط با آب استان را دنبال خواهند کرد.

وی همچنین بر تهیه گزارش جامع در زمینه وضعیت منابع آب و کشاورزی در استان در راستای ارائه به مسئولان کشوری تاکید کرد.

در این جلسه گزارشی از وضعیت منابع آب استان یزد و ضرورت توجه به بخش کشاورزی همچنین بررسی وضعیت کشاورزی از منظر منابع آب و خاک و با نگرش به ظرفیت‌های قانونی ارائه شد.

استان یزد به صورت متوسط، سالانه 82.2 میلی‌متر بارندگی دارد و جزو کم باران‌ترین استان‌ها و شهر یزد کم ‌باران‌ترین شهر کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/2464/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول