اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آبی بر آتش بحران کم‌آبی در قروه

کار تخریب و قلع و قمع غیرمجاز خانه‌باغ‌ها در قروه کلید خورد تا آغازی برای مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی باشد.

آبی بر آتش بحران کم‌آبی در قروه

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، وجود 176 هزار هکتار دشت وسیع و حاصلخیز در شهرستان قروه، این شهرستان را به قطب کشاورزی کردستان بدل کرده است طوری‌که 17 هزار بهره‌بردار فعال در این بخش سالانه 500 هزار تن انواع محصول زراعی تولید می‌کنند که بالغ بر 70 درصد آن از زمین‌های کشاورزی آبی برداشت می‌شود.

بحران کم‌آبی یکی از مشکلاتی است که بخش کشاورزی در حال حاضر با آن روبه‌روست که این امر در کنار افزایش جمعیت و لزوم تأمین امنیت غذایی، کشاورزان را بر آن داشت تا از آبیاری سنتی فاصله بگیرند و به آبیاری مدرن روی آورند، اما برداشت‌های بی‌رویه در این منطقه همچنان وجود دارد و نیازمند چاره‌اندیشی اساسی است.

یکی از اهداف مهم جهاد کشاورزی در بخش آب و خاک استفاده بهینه از منابع آب سطحی و زیرزمینی است، تا با بهینه‌سازی مصرف آب موجب افزایش راندمان آبیاری، بالا رفتن سطح زیرکشت و در نتیجه افزایش میزان اشتغال در بخش کشاورزی شوند.

منابع آبی زمینه رشد و توسعه پایدار تولید در کشور و به تبع آن در قروه به شمار می‌رود اما 2 دشت بزرگ این شهرستان یعنی دشت‌های قروه و چهاردولی با حوزه‌ای به مساحت هزار و 994 کیلومتر مربع و وسعت دشت 586 کیلومتر مربع هم‌اکنون در زمره دشت‌های ممنوعه قرار دارند یعنی بیلان آبی در آن منفی است و در حال حاضر شاهد اضافه برداشت از آبخوان‌های این منطقه هستیم.

متوسط بارندگی سالانه در این منطقه 324 میلی‌متر است در حالی که این میزان پاسخگوی میزان نیاز آبی منطقه با توجه به دشت‌های وسیع حاصلخیزی نیست.

چندی پیش بود که در یکی از جلسات بخش کشاورزی در قروه اعلام شد، مسئله آب در این شهرستان از خط قرمزها گذشته و به مرحله بحران رسیده است و این یعنی هشدار برای مصرف کمتر آب.

از 9 دشت موجود در کردستان پنج دشت در منطقه شرق استان قرار دارد که دو دشت بزرگ به شهرستان قروه تعلق دارد و این دو دشت جزو سه دشت ممنوعه در سطح استان است.

با وجود قرار داشتن 86 درصد زمین‌های کشاورزی کردستان در شرق این استان، 83 درصد منابع آبی به منطقه غرب اختصاص دارد و تنها 17 درصد از منبع حیاتی آب در رگ زمین‌های منطقه شرق جاری است.

از این میزان 6 درصد در قروه و دهگلان است که همین عامل منجر به ممنوعه‌ شدن دشت‌های قروه و چهاردولی شده است و در حال حاضر شاهد اضافه برداشت از این آبخوان‌ها هستیم.

افت آب در دشت‌های قروه مسئله بسیار جدی است و در حال حاضر به طور متوسط 1.3 متر افت و کسری مخازن شهرستان را در سال شاهد هستیم و میانگین افت سطح آب در دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی نسبت به سال پایه مطالعات یعنی سال 77 - 76، 13.5 متر بوده که همین عامل موجب تمدید ممنوعیت دشت چهاردولی تا پایان سال 95 شده است.

هم‌اکنون یک‌هزار و 848 حلقه چاه کشاورزی مجاز به بهره‌برداری در این منطقه وجود دارد که از این تعداد 878 حلقه عمیق و 970 حلقه نیمه‌عمیق است.

برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی و کاهش نزولات آسمانی موجب شده بخش عمده‌ای از چشمه‌ها و قنات‌ها در قروه خشک شود.

در سال‌های اخیر گرایش مردم به ساخت خانه‌باغ بدون مجوزهای قانونی، بر برداشت‌های بی‌رویه آب زیرزمینی دامن زد تا دامنه حیات هر روز خشک‌تر از روز قبل شود.

خریدن باغ و ساختن خانه‌باغ برای گذران اوقات فراغت اگر چه برای روح و روان آدمی لازم است اما یکی از تبعات تغییر کاربری و کوچک شدن اراضی کشاورزی و باغات، افزایش مصرف آب است که در کاهش آب‌های روان محدود و خشک‌ شدن منابع آب زیرزمینی بی‌تاثیر نیست.

حجم بالای تولید محصولات زراعی به ویژه گندم که منبع استراتژیک غذایی است حاکی از ارزش بالای زمین‌های کشاورزی و باغ‌های این منطقه است.

این خانه‌باغ‌ها تهدیدی جدی در مناطق خوش آب و هوای قروه یعنی در محدوده مجموعه تفریحی سراب و حاشیه روستاهای ویهج، اوریه و دیگر روستاهاست که در مدت زمان اندکی قارچ‌گونه رشد کردند و علاوه بر تخریب بهترین زمین‌ها، با برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی، وضعیت منطقه را بحرانی کردند.

اما در روزهای اخیر امیدهای رونق دوباره پرآبی در دل دوستداران محیط زیست، جرقه‌ای دوباره یافته چراکه قلع و قمع خانه‌باغ‌های غیرمجاز در منطقه آغاز شده است و اولین کلنگ این قلع و قمع بر در و دیوار خانه باغی خورد که در فاصله چند صد متری سراب قرار داشت.

مدیر جهاد کشاورزی قروه در این باره می‌گوید: بنا بر تصمیم مقام محترم قضایی، برخورد با سازندگان بنا در حومه شهر و اراضی کشاورزی که از مصادیق تغییر کاربری است با جدیت آغاز شده و تا به ثمر نشستن کامل قانون در این باره ادامه خواهد یافت.

خسرو کریمی‌پناه با اشاره به تشکیل 50 پرونده تخلفاتی در همین رابطه در سال زراعی گذشته، گفت: از این تعداد که 32 پرونده حکم قطعی گرفته، اجرای آن آغاز شده است.

وی با بیان اینکه بالغ بر 30 مورد عناوین شاخص در قانون کاربری اراضی زراعی جزو مصادیق تغییر کاربری به شمار رفته است، افزود: انواع فعالیت ساختمانی در اراضی زراعی که بدون مجوز قانونی و اخذ مجوز کمیسیون تبصره یک ماده یک صورت گیرد خلاف مقررات است و با آن برخورد خواهد شد.

اولین گام مقابله با ساخت و سازهایی که سال‌هاست در حاشیه شهر خودنمایی می‌کند، محکم برداشته شده است، مردم قروه امیدوارند کلنگ ویرانی بر حصار خانه‌باغ‌های غیرمجاز محکم‌تر زده شود تا مایه حیات از این منطقه روی بر نگرداند.

...............................

گزارش: کلثوم مومنی

..............................

انتهای پیام/79009/صا40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول