اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مطالعه یعنی تبدیل ساعت‌های ملالت‌بار به ساعات لذتبخش

مطالعه کتاب و کتابخوانی روش مناسبی برای تبدیل ساعت‌های ملالت‌بار انسان‌ها به ساعات لذتبخش است، لحظاتی که به دانایی می‌انجامد.

مطالعه یعنی تبدیل ساعت‌های ملالت‌بار به ساعات لذتبخش

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، کتاب از گذشته دور تاکنون به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی مورد توجه بوده و اولیای دین نیز به پدید ‌آوردن آثار علمی و فرهنگی مکتوب توصیه‌ کرده‌اند.

امروزه حاصل تفکر و تجربه‌های اهل اندیشه و معرفت توسط کتاب در دسترس همگان قرار می‌گیرد و کتابخانه‌ها، کانون‌ها و برنامه‌های مختلف برای تحقق این امر نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

کتاب یک دوست خوب و همیشگی برای انسان‌ها است چرا که در هر شرایط و در هر زمانی در دسترس علاقه‌مندان به مطالعه قرار می‌گیرد.

تجربه نشان داده است که رشد و توسعه تمدن‌ها ریشه در رشد فکری و فرهنگی هر جامعه‌ای دارد و بدون رشد فرهنگ کتابخوانی در بین اقشار مختلف، جامعه نمی‌تواند به رشد هیچ تمدنی دست یابد.

امروز با وجود افزایش و رشد امکانات مختلف از جمله اینترنت، فضای مجازی و ... هیچ رسانه‌ای نتوانسته جایگاه ارزشمند کتاب را در رشد تمدن‌ها داشته باشد.

همچنین امروز جایگاه ارزشمند کتاب در کشورهای توسعه یافته به وضوح مشخص شده و کشورهای در حال توسعه نیز همه تلاش خود را برای ارتقای این جایگاه به کار گرفته‌اند.

افزایش میزان مطالعه و سرانه مطالعه در کشورهای در حال توسعه به وجود افراد باسواد در آن کشورها و راه‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه بستگی دارد.

جایگاه کتاب و کتابخوانی باید از دوران کودکی در مدارس مورد آموزش قرار گیرد تا کودکان در دوران بزرگسالی از اهمیت و نقش کتاب در زندگی به خوبی مطلع باشند.

البته نوع تربیت والدین و آموزش و ارج نهادن آنها به کتاب نیز در علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان و حرکت آنها به سمت کتاب از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که اگر کودکی در خانواده‌ای کتاب‌خوان و توسط پدر و مادری که دارای فرهنگ کتابخوانی هستند تربیت شود قطعا در افزایش این جایگاه نقش مهمی ایفا می‌کند.

آمار و ارقام کتاب‌های منتشر شده در سال‌های اخیر و در مقایسه با سالهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است اما باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از کتاب‌های منتشر شده کتاب‌های درسی دانش‌آموزان و دانشجویان است و چاپ آنها دلیل محکمی از علاقه‌مندی مردم به مطالعه کتاب نیست.

میزان مطالعه آزاد مردم اقشار مختلف جامعه علاقه‌مندی آنها در زمان‌های مختلف به کتاب و کتابخوانی را نشان می‌دهد.

امروزه با توجه به حجم اطلاعات و پیشرفت امکانات و راه اندازی سایت‌های مختلف برای ارائه اطلاعات و اخبار به نظر می‌رسد جایگاه و نقش روزنامه نیز در جامعه قدری کمرنگ شده است که برای ارتقای این فرهنگ نیز باید اقداماتی صورت گیرد.

با توجه به پیشرفت امکانات هنوز در بسیاری از روستاها امکان دسترسی به اینترنت نیز وجود ندارد و با این اوضاع دسترسی روستاییان به فضای مجازی و اخبار روزنامه‌ها برای مطالعه بسیار پایین است.

هر چند جایگزین شدن فضای مجازی، کتاب‌های الکترونیکی و کتابخانه‌های دیجیتال با کتاب بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند اطلاعات را از این طریق دریافت کنند اما خواندن کتاب و حتی ورق زدن صفحه‌های آن آرامش خاصی را به همراه دارد که در کتاب‌های الکترونیکی این امکان وجود ندارد.

با این حال بسیاری از مردم برای صرف وقت کمتر یا هزینه کمتر، مطالعه از طریق فضای رایانه‌ای را به کتاب ترجیح می‌دهند.

*اجرای برنامه‌های مختلف برای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه برنامه‌های مختلفی در طول هفته‌های گذشته و هفته ملی کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان زنجان برگزار شده است، اظهار کرد: این برنامه‌ها برای ارتقای سطح آگاهی و تلاش برای جذب افراد به سمت کتاب و کتابخوانی اجرا شده است.

محمد ربیع احمدخانی با بیان اینکه پنج باب کتابخانه عمومی در طول هفته ملی کتاب به بهره‌برداری رسید، افزود: این کتابخانه‌ها برای دسترسی آسان علاقه‌مندان به کتاب و قرار گرفته در محیط آرام احداث شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان به افتتاح کتابخانه عمومی «نور» شهر نور بهار از توابع شهرستان خدابنده اشاره کرد و گفت: کتابخانه عمومی نور با مساحت 160 متر مربع و زیر بنای 144 متر مربع به بهره‌برداری رسیده است.

این مسئول فرهنگی ادامه داد: این کتابخانه دارای 3 هزار نسخه کتاب دارای بخش‌های مختلفی همچون کودک و نوجوان، مخزن کتاب، نشریات، سالن مطالعه و... است.

احمدخانی با اشاره به اینکه کتابخانه عمومی «علوی» روستای یوسف آباد از توابع شهرستان سلطانیه نیز در طول هفته ملی کتاب به مرحله بهره‌برداری رسید، تصریح کرد: این کتابخانه با مساحت 150 متر مربع و زیر بنای 100 متر مربع و 3 هزار نسخه کتاب در بخش‌های مختلف کودک و نوجوان، مخزن کتاب، سالن مطالعه و... افتتاح شده است.

وی اضافه کرد: برای راه‌اندازی، تعمیر و تجهیز این کتابخانه مبلغ 300 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان به افتتاح کتابخانه عمومی «ایثار» روستای چورزق از توابع بخش مرکزی شهرستان زنجان اشاره کرد و اظهار داشت: کتابخانه عمومی ایثار با مساحت و زیر بنای 114 متر مربع و 4 هزار نسخه کتاب دارای بخش‌های مختلفی است.

این مسئول فرهنگی خاطر‌نشان کرد: برای راه‌اندازی، تعمیر و تجهیز این کتابخانه مبلغ 250 میلیون ریال  اعتبار هزینه شده است.

احمدخانی همچنین با اشاره به اینکه کتابخانه عمومی «فضیلت» روستای شیوه از توابع شهرستان ایجرود در هفته کتاب افتتاح شده است، افزود: این کتابخانه با مساحت 200 متر مربع و زیر بنای 120 متر مربع و 3 هزار نسخه کتاب دارای بخش‌های مختلفی مانند کودک و نوجوان، مخزن کتاب، نشریات، سالن مطالعه و... به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: برای راه‌اندازی، تعمیر و تجهیز کتابخانه عمومی فضیلت مبلغ 350 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان اذعان داشت: همچنین کتابخانه عمومی «امام حسین (ع)» منطقه بی‌سیم زنجان در هفته کتاب به بهره‌برداری رسید، گفت: این کتابخانه در در خیابان شهید فیاض‌بخش و مسجد حسینیه بی‌سیم واقع شده است.

این مسئول فرهنگی خاطرنشان کرد: هدف از ایجاد و راه‌اندازی این کتابخانه‌ها توسعه و ترویج امر کتابخوانی در بین اقشار مختلف جامعه است.

---------------------------

گزارش از: مریم بختیاری

---------------------------

انتهای پیام/73008/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول