اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک فعال محیط زیست:

88 درصد کشور فاقد شرایط زیستی است/ ایران دارای بیشترین زیستگاه پرندگان در خاورمیانه

یک فعال محیط زیست گفت: کشور ما 88 درصد فاقد شرایط زیستی برای موجودات زنده و تنوع زیستی است.

88 درصد کشور فاقد شرایط زیستی است/ ایران دارای بیشترین زیستگاه پرندگان در خاورمیانه

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، رمضانعلی قائمی عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل محیط زیست گلستان در تالار فخرالدین اسعد گرگانی اظهار داشت: بر اساس بررسی‎هایی که انجام شده از بین 14 کشور خاورمیانه 391 منطقه به عنوان زیستگاه کلیدی برای پرندگان در نظر گرفته شد که ایران با رتبه 105 در بالاترین جایگاه قرار دارد.

وی تصریح کرد: وجود دو رشته کوره البرز و زاگرس، جنگل‎ها وتالاب‎ها این کشور را از سایر ممالک متمایز کرده است.

طبیعت گلستان استانداردهای قابل قبولی ندارد

این فعال محیط زیست با اشاره به راه‎اندازی شبکه‎ای با عنوان مناطق حفاظت شده و تالاب‎های بین‎المللی بیان داشت: استان گلستان با وجود برخورداری از موهبت‎های طبیعی و خدادادی از وجود چنین شبکه‎ای بهره‎مند نیست.

قائمی گفت: با وجود تلاش‎ها فراوان محیط‌بانان، کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی عرصه طبیعت در استانداردهای قابل قبولی قرار ندارد.

وی با بیان اینکه گلستان به عنوان نخستین شبکه حفاظت‌شده کشور است، خاطرنشان کرد: پارک ملی گلستان بیش از نیم‎قرن قدمت دارد و منطقه جهان‎نما بعد از پارک ملی گلستان به عنوان بزرگترین منطقه است و ما به عنوان کسانی که علاقه‌مند به محیط زیست هستیم اعتقاد داریم که باید این مناطق توسعه یابد به طوری که تنوع زیستی در آن لحاظ شود.

پدیده‎های زمین‎شناسی و صخره‎ای گلستان قابلیت ثبت ژئوپارک دارد

این فعال محیط زیست با بیان اینکه گلستان با دارا بودن پدیده‎های زمین‎شناسی و صخره‎ای می‎تواند به عنوان ژئوپارک ثبت شود، خاطرنشان کرد: پارک ملی گلستان که نیم قرن قدمت دارد با خطراتی از جمله جزیره‎ای‌شدن پارک مواجه است.

قائمی تاکید کرد: اگر اجازه دهیم پارک ملی گلستان تبدیل به ساخت و ساز و فعالیت‎های انسانی مخرب شود این اکوسیستم که شهرت جهانی دارد را از اکوسیستم کشور جدا کردیم و تمام زحمات انجام شده از بین می‎رود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت جاده پارک ملی گلستان نگران‎کننده است، افزود: از سال 80 تا 81 که سیل در این منطقه جاری شد همچنان در مسیر پارک بهره‎برداری شن و ماسه صورت می‎گیرد و جاده در حال تعریض شدن است که مدیریتی در این زمینه وجود ندارد.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه پارک ملی گلستان با مشکل غذایی مواجه است، اظهار داشت: اگر سازمان محیط زیست مدیریت غذایی دو استان دیگر که مساحت کمتری دارند را به گلستان تفویض کند از بسیاری مشکلات جلوگیری خواهد شد.

انتهای پیام/83001/غ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول