اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با بزرگداشت هشتصدمین سالگرد شیخ فخرالدین عراقی

نمایشگاه عکس «راویان عشق» در کمیجان گشایش یافت

طی مراسمی با حضور سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کمیجان و جمعی از هنرمندان، نمایشگاه عکس «راویان عشق» در این شهرستان گشایش یافت.

نمایشگاه عکس «راویان عشق» در کمیجان گشایش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، ظهر امروز همزمان با بزرگداشت هشتصدمین سالگرد شیخ فخرالدین عراقی، نمایشگاه عکس راویان عشق در دانشگاه آزاد اسلامی کمیجان گشایش یافت.

براساس این گزارش؛ به همین مناسبت نمایشگاه خوشنویسی با عنوان «مسلخ عشق» آثار خوشنویسی هنرمندان ابراهیم و وحید کمیجانی نیز گشایش یافت. این دو نمایشگاه‌ از امروز به مدت یک هفته برای بازدید علاقمندان دایر است.

شیخ فخرالدین ابراهیم بن بزرگمهر بن عبدالغفار همدانی، یا فخرالّدین عراقی از شاعران و عارفان ادب فارسی در سده هفتم هجری است.

وی فرزند عبدالغفار کمیجانی بود و در سال 592 - 610 هجری- در کمیجان متولد شد.

وی پس از تکمیل آموزش قرآن برای ادامه تحصیل به همدان رفته و در آنجا تحصیل کرد.

در کودکی قرآن را از بر کرد و می‌توانست آن را به آواز شیرین و درست قرائت کند.

وقتی که هفده ساله بود جمعی از قلندران به همدان آمدند و عراقی نیز به همراه آنان به هندوستان رفت و به شاگردی شیخ بهاء‌الدین زکریا موسس سلسله سهروردیه مولتان درآمد و در عرفان به جایی رسید که شیخ زکریا خرقه خویش را به وی پوشاند و بعد از مدتی با دختر او ازدواج کرد که از وی پسری آمد و به کبیرالدین موسوم گشت و بعد از عراقی خلیف او شد.

عراقی 25 سال در خدمت شیخ بهاءالدین زکریا به سر برد و پس از وفات شیخ چندی در مولتان به سر برد ولی چون مشایخ آنجا با وی سازش نداشتند از آنجا راهی حج شد و بعد به عمان و بحرین و در آخر به روم رسید و در شهر قونیه به خدمت شیخ صدرالدین قونیوی رسید و در مجالس او شرکت جست و علاوه بر آن با عده‌ایی از رجال بزرگ تصوف مانند مولوی، شمس و شیخ سعید فرغانی معاصر و معاشر بود.

امیر معین الدین پروانه خانقاهی برای او توقات ساخت و عراقی تا سال 655 - 675 هجری که معین الدین پروانه به قتل رسید در آن خانقاه به سر برد.

بعد از این واقعه چندی بیش در روم نماند و از آنجا به مصر رفت و چند گاهی پیشوایی مشایخ متصوفه مصر را بر عهده داشت.

بعد از چندی از مصر به شام رفت. شش ماه پس از اقامت وی در شام پسرش کبیرالدین به پدر ملحق شد و تا پایان حیات عراقی در ملازمت پدر ماند.

عراقی در سن 78 و یا 82 سالگی وفات یافت و در جبل الصالحیه دمشق در پشت مزار محی‌الدین ابن عربی به خاک سپرده شد اما امروزه اثری از قبر وی بر جای نمانده است.

انتهای پیام/87001/ذ30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول