اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مانوری برای مقابله با تکرار سناریوی زلزله در گیلان

وقوع زلزله تکرار سناریوی غم‌انگیزی است که اگر نسبت به آن توجه نشود خسارات بی‌شمار جانی و مالی را بر جای می‌گذارد و گیلان روی کمربند زلزله قرار دارد و مانور یکی از روش‌های مداخله در مخاطرات زلزله محسوب می‌شود.

مانوری برای مقابله با تکرار سناریوی زلزله در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از صومعه‌سرا، زلزله، سیل، طوفان، گردباد، سونامی، تگرگ، بهمن، رعد و برق، تغییرات شدید درجه حرارت، خشکسالی و آتشفشان‌ها نمونه‌هایی از بلایای طبیعی در جهان محسوب می‌شوند.

برخی از این بلایای انسانی و طبیعی خارج از کنترل کامل  علم انسان است.

ایران یکی از کشورهای قرار گرفته در گسل زلزله است که سالانه تلفات جانی و مالی زیادی را متحمل می‌‌شود.

وقوع زلزله تکرار سناریوی غم‌انگیزی است که اگر نسبت به آن توجه نشود خسارات بی‌شمار جانی و مالی را بر جای می‌گذارد و گیلان در کمربند زلزله قرار دارد. 

زلزله، فاجعه‌ای است که اگر به موقع آموزش و فرهنگ‌سازی شود میزان تلفات جانی و مالی آن کاهش می‌یابد.

اجرای مانورهای امداد و نجات برای کاهش خطرهای ناشی از زلزله بین دانش‌آموزان یکی از محورهای مهم اجتماعی برای ارائه آموزش در مدارس هستند.

اجتماع عده زیادی از نوجوانان و جوانان علاقمند به تحصیل در یک مکان گاهی خروج از محل حادثه در شرایط بحرانی و نجات از معرکه به دلیل ناآگاهی را سخت و تا حدودی امکان‌ناپذیر می‌کند.

مانورهای آموزشی باید از مدارس و بین فرزندان آغاز شود تا چگونگی نجات از آسیب‌دیدگی یا حتی مرگ تفهیم‌سازی شود.

مانورهای زلزله بالغ بر 15 سال است که در مدارس سراسر کشور و همزمان در مدارس گیلان انجام می‌شود.

هشت ارگان عضو در ستاد بحران در اجرای این مانورهای امداد و نجات و مقابله با بحران زلزله در مدارس نقش دارند.

شبیه‌سازی صحنه زلزله‌های گذشته و انجام تمرینات و مانورهای دوره‌ای و مداوم توسط آحاد مردم به‌ویژه دانش‌آموزان و نیز ارزیابی نتایج حاصله از آن و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن با بهره‌گیری از تجربیات افراد در کاهش مخاطرات زلزله بسیار موثر است.

آموزش زلزله در مدارس یکی از روش‌های مداخله در مخاطرات زلزله محسوب می‌شود.

مانور کاهش خطرها و آسیب‌های زلزله در مدارس و مانورها مقطعی و ویژه در 10 آذر هر ساله یا دوره‌ای و در راستای افزایش سطح آگاهی فرزندان در مدارس برگزار می‌شود.

*حضور «دادرسان» زلزله در مدارس

رئیس جمعیت هلال احمر صومعه‌سرا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به ضرورت برپایی مانورهای زلزله در سطح مدارس اظهار کرد: زلزله یکی از بلایای مخرب جانی و مالی و تهدیدی بزرگ برای تداوم زندگی آرام بشر است.

رضا سلیمی، با بیان اینکه مقابله با زلزله و خطرهای آن نیازمند آموزش‌ها و آگاهی است، تصریح کرد: بهترین راه آموزش‌ها برپایی مانورهای زلزله برای افراد در سنین کم و از مدارس است.

وی افزود: مانورهای زلزله در سطح مدارس صومعه‌سرا با حضور نیروهای آموزش دیده امداد و نجات جمعیت هلال احمر این شهرستان انجام می‌شود.

رئیس جمعیت هلال احمر صومعه‌سرا، مباحث مربوط به مانور بحران فراگیر، نحوه تخلیه از ساختمان، پناه‌گیری در داخل ساختمان، کمک به مصدومان و... را از جمله محورهای آموزشی مانور زلزله در مدارس این شهرستان عنوان کرد.

وی از حضور بالغ بر 20 نیروی امداد و نجات برای برگزاری مانور مذکور در سطح مدارس صومعه‌سرا خبر داد و گفت: استقبال و جدیت دانش‌آموزان در فراگیری مراحل امداد و نجات بسیار خوب است.

*تداوم فراگیری مراحل امداد و نجات در مدارس صومعه‌سرا

سلیمی، تأثیر واقعی و فراگیر مراحل امداد و نجات در مدارس را تداوم یافتن آن دانست و یادآور شد: مانور زلزله در مدارس صومعه‌سرا تنها ویژه 10 آذر نیست.

وی به حضور نیروهای امداد و نجات در سطح مدارس با عنوان «دادرس» اشاره کرد و یادآور شد: دادرسان در مدارس وظیفه ارائه آموزش‌های مقابله و پیشگیری از آسیب در شرایط بحرانی به دانش‌آموزان را دارند.

به گفته رئیس جمعیت هلال احمر صومعه‌سرا، مراحل آموزشی دادرسان در مدارس صومعه‌سرا از ابتدای سال تحصیلی آغاز شده که اکنون در مرحله پایانی قرار دارد.

وی با بیان اینکه آموزش‌های امداد و نجات در طول سال علاوه بر حوزه مدارس به صورت آزاد برای همگان برگزار می‌شود، ادامه داد: سال گذشته بالغ بر 2 هزار نفر در صومعه‌سرا آموزش دیدند.

سلیمی خاطرنشان کرد: نیروهای آموزش‌دیده صومعه‌سرا در شرایط بحرانی و نیاز به هلال احمر کمک می‌کنند.

*اجرای مانور زلزله در تمام مدارس صومعه‌سرا

معاون پرورشی و فرهنگی اداره آموزش و پرورش صومعه‌سرا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از اجرای مانور زلزله به صورت همزمان در تمام مدارس سطوح ابتدایی، راهنمایی و متوسط این شهرستان خبر داد.

حسن پیر اولیا افزود: مانور زلزله در مدارس به دلیل تصمیم‌گیری عاقلانه و منطقی دانش‌آموزان در شرایط خاص برای حفظ جان آنها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه آگاهی و علم دانش‌آموزان از زلزله و راه‌های مقابله با آن یکی از مباحث ضروری اداره آموزش و پرورش محسوب می‌شود، ادامه داد: تأثیر علوم تجربی به یقین از علوم تئوری بیشتر است.

این مسئول یادآور شد: مانورهای مقابله با زلزله در مدارس در واقع نوعی ارائه علم تجربی و عملی کارآمد به دانش‌آموزان است.

وی هلال احمر، انتظامی، سازمان مدیریت بحران، آموزش و پرورش، صدا و سیما و ... را از جمله متولیان هشت‌گانه مانورهای زلزله در مدارس برشمرد.

انتهای پیام/84003/ر30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول