اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

سفیر پاکستان در کابل:

70 درصد مشکلات بازرگانی بین افغانستان و پاکستان حل شده است

«محمد صادق»، سفیر پاکستان در کابل، در مراسم گشایش نمایشگاه بازرگانی افغانستان و پاکستان اظهار داشت که 70 درصد مشکلات بازرگانی بین 2 کشور حل شده است.

70 درصد مشکلات بازرگانی بین افغانستان و پاکستان حل شده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، نمایشگاه بازرگانی «افغان ـ پاک» امروز با حضور مقام‌های بلندپایه اقتصادی افغانستان و پاکستان در کابل برگزار شد.

این نمایشگاه به ابتکار، چهار نهاد «اتاق بازرگانی مشترک افغانستان و پاکستان»، «اتاق بازرگانی و صنایع افغانستان»، «اتاق بازرگانی راولپندی» و «اتاق بازرگانی و صنایع کابل» برگزار شده است.

براساس اظهارات مسئولان برگزاری، نمایشگاه «افغان ـ پاک» برای 3 روز به روی بازدیدکنندگان باز خواهد بود.

از مجموع 45 غرفه‎ای که در این نمایشگاه گشایش یافته، 10 غرفه آن متعلق به افغانستان است.

در این نمایشگاه، ابزارهای الکترونیکی، دوشک، نوشابه‎، زعفران، بیسکویت، موتورسیکلت، قالی، سنگ‎های قیمتی، میوه خشک و برخی دیگر از تولیدات افغانستان و پاکستان به نمایش گذاشته شده‎اند.

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه، «محمد صادق»، سفیر پاکستان در کابل، تصریح کرد که از زمان ایجاد اتاق بازرگانی مشترک افغانستان و پاکستان،  70 درصد مشکلات بازرگانی بین 2کشور حل شده و با استفاده از این فرصت پاکستان توانسته به بازارهای آسیای‎میانه راه یابد.

امنیت و صلح از روابط اقتصادی متأثر است

سفیر پاکستان، توسعه اقتصادی 2 کشور را وابسته به هم خواند و گفت که برگزاری این نمایشگاه، یکی از بهترین و موثرترین فرصت‎ها برای سرمایه‌گذاران در افغانستان است.

صادق در کابل گفت که تمام مسائل بر محور روابط اقتصادی می‎چرخد و حتی امنیت و صلح نیز از روابط اقتصادی متأثر است.

وی تاکید کرد که «نوازشریف»، نخست‎وزیر کشورش تا 2 روز دیگر وارد کابل خواهد شد و او نیز خواستار بهبود روابط اقتصادی با افغانستان است.

به گفته سفیر پاکستان، هم‎اکنون کالاهای بازرگانی در مدت یک روز از «لاهور» به افغانستان می‎رسد؛ اما با احداث راه آهن این مسیر طی هشت ساعت پیموده خواهد شد.

صادق در کابل اظهار امیدواری کرد که راه آهن بین افغانستان و پاکستان ساخته شود.

بیشترین روابط تجاری افغانستان با پاکستان است

«خان‎جان الکوزی»، معاون اتاق‎های بازرگانی افغانستان و پاکستان نیز ضمن استقبال از گشایش این نمایشگاه تصریح کرد: به هر میزانی که ارتباطات میان افغانستان و پاکستان مستحکم‌تر شود، به همان اندازه، به سود 2کشور است.

به گفته وی، تا حدی، مشکلات تجاری بین کابل ـ اسلام‎آباد حل شده است و در عین حال بیشترین روابط بازرگانی افغانستان با پاکستان است.

افغانستان یکی از بهترین بسترها برای سرمایه‎گذاری

«صلاح‏‎الدین سهاک»، معاون وزیر بازرگانی افغانستان نیز در این نمایشگاه، تأکید کرد که برگزاری چنین نمایشگاه‎هایی برای بازرگانان و مردم 2 کشور مفید و موثر خواهد بود.

معاون وزیر بازرگانی افغانستان افزود: تنها در چهار ماه نخست سال 1392 تراز بازرگانی 2کشور به 700 میلیون دلار رسیده است.

وی اظهار امیدواری کرد که چنین نمایشگاه‎هایی بین افغانستان و پاکستان در استان‌های مختلف افغانستان نیز برگزار شود و در عین حال افغانستان نیز بتواند کالاهای بازرگانی خود را در شهرهای پاکستان به نمایش بگذارد.

معاون وزیر بازرگانی افغانستان تصریح کرد که دیدار و گفت‎وگوهای بازرگانان افغان و پاکستانی در بخش تبادل تجارب بین آنان، ثمربخش بوده است.

سهاک، افغانستان را یکی از بهترین بسترها برای سرمایه‎گذاری عنوان کرد و از پاکستان خواست تا در این کشور سرمایه‎گذاری کند.

در همین حال، بازرگانان ضمن ستایش از برگزاری این نمایشگاه، آن را در راستای معرفی و عرضه بهتر کالاهای تولیدی خود، مفید عنوان کردند.

«محمد امین»، یکی از کسانی که محصولات خود را به نمایش گذاشته، به خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، گفت که افغانستان و پاکستان زمینه‎های زیادی برای توسعه اقتصادی دارند و نبایست این زمینه تحت تأثیر فضای سیاسی قرار گیرد.

وی خواستار گشایش چنین نمایشگاه‎هایی با سایر کشورهای همسایه و منطقه شد و آن را برای تولید کنندگان افغان یک نیاز جدی دانست.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول