اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فیلمساز و کارگردان مازندرانی تئاتر:

بدنه تئاتر مازندران نیاز به بازسازی دارد

فیلمساز و کارگردان مازندرانی تئاتر گفت: بدنه تئاتر مازندران نیازبه ترمیم و بازسازی دارد.

بدنه تئاتر مازندران نیاز به بازسازی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از نوشهر «مهدی صلاحی کجور» هنرجوی نوشهری که 13سال خاک صحنه تئاتر و هنر را خورد و دارای فوق دیپلم فیلمسازی و ترم آخر رشته کارگردانی دانشگاه آزاد تنکابن است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه تئاتر به دلیل دور بودن برخی شهرستان‌ها از مرکز استان‌ تاثیرات خود را نشان داد،افزود: در ساری یا بابل قدرت و غنای زیادی در تئاتر دیده می‌شود و این به دلیل نزدیک بودن به مرکز استان است که توانستند بودجه‌ها و تسهیلات دریافت و رشد کنند و اندک شهرستان‌هایی مانند تنکابن که دانشگاه در زمینه تئاتر و سینما دارند و دارای جشنواره مستقلی نیز هستند حرکت‌های نمایشی کم و بیش در آن انجام می‌شود.

 مازندران از سیستم‌های تئاتر برخوردار نیست 

فیلمساز و کارگردان مازندرانی تئاتر عنوان کرد: مازندران به نسبت کشوری،زیر مجموعه شهرهای بزرگی مانند اصفهان،کرج،مشهد و گیلان قرار دارد و این نیاز به آسیب‌شناسی از سوی کارشناسان نمایش استان دارد تا تئاتر و نمایش مازندران نه تنها در ردیف شهرهای بزرگ قرار گیرد بلکه با توجه به توانمندی‌های بسیار قوی و بالایی که دارد بتواند فراتر از این مناطق قرار گیرد.

 صلاحی کجور گفت: بیشتر سالن‌های مازندران از سیستم‌های مورد نیاز تئاتر برخوردار نیستند و ما در مازندران به معنای واقعی کلمه سالنی که اختصاص به تئاتر داشته باشد نداریم و بیشتر سالن‌هایی که در آن تئاتر اجرا می‌شود یا سالن کنفرانس و یا سالن چند منظوره هستند.

ترمیم بدنه تئاتر مازندران

 وی با اشاره به اینکه بدنه تئاتر مازندران نیاز به ترمیم و بازسازی ریشه‌ای دارد، اظهار داشت: بستر آموزشی در بیشتر شهرستان‌های مازندران بسیار ضعیف است و جز در تنکابن در هیچ جای مازندران دانشگاه ویژه تئاتر وجود ندارد البته برخی موسسات عالی آموزشی به صورت تک رشته،تئاتر را آموزش می‌دهند اما به هر صورت لازم است تا در شرق و غرب مازندران تعداد دانشگاه‌های ویژه هنر و تئاتر افزایش یابد و هنرجویان بیشتری آموزش ببینند و تربیت شوند.

این فیلمساز و کارگردان مازندرانی یادآور شد: آموزشگاه‌هایی که به صورت شخصی و فنی می‌خواهند از ریشه و بنیادی تئاتر را کار کنند باید فعالیت آنها بیشتر شود تا بدنه تئاتر شهرستان‌ها و استان حرکت پویا و رو به رشدی داشته باشد.

تفاوت تئاتر با جُنگ

وی بر تعامل بیشتر مسئولان با هنرمندان تئاتر تاکید کرد و گفت: در بیشتر شهرهای مازندران هنوز نگاهی که به تئاتر می‌شود همان نگاهی است که به جُنگ می‌شود.

صلاحی کجور ادامه داد: جُنگ در راستای خودش بسیار زیبا و مفرح است و علاقه‌مندانی دارد اما دنیای جُنگ با تئاتر فرق دارد چرا که تئاتر یک هنر انسان مدارانه و والایی است و بزرگان تئاتر نیز همین عقیده را دارند و بنابراین مسئولان ما باید یک درک درست‌تر،شفاف، زیباتر و علمی‌تری از مقوله تئاتر داشته باشند و پل‌های ارتباطی خود را با هنر جوان و هنرمندان حفظ کنند زیر بسیاری از مسائل و مشکلات تئاتر با تعامل حل می‌شود.

 این فیلمساز و کارگردان مازندرانی تئاتر خاطرنشان کرد: به طور مثال اگر شهرداری با هنرمندان تئاتر هماهنگ باشد و برای نصب بنر نمایش تئاتر هزینه‌ای از هنرمندان دریافت نشود یا یک رونوشت از یکی از مسئولان دولتی داشته باشیم می‌توانیم در جذب اسپانسر موفق‌تر باشیم.

تئاتر یک مایکروسیستم است 

وی درباره کسانی که علاقه‌مند به بازیگری هستند،گفت: بسیاری از کسانی که وارد هنر می‌شوند شناخت از هنر ندارند و براساس احساسات تصمیم می‌گیرند و تصمیماتی هم در این زمینه نمی‌کنند.

صلاحی کجور افزود: بازیگری تلفیقی از هنرهای دیگر است و تئاتر یک مایکروسیستم است و هنرهای میکروسیستم را زیر نظر خودش می‌گیرد و به عنوان مثال ما در طراحی صحنه معماری داریم یا در پردازش‌های صوتی و افکت‌ها از موسیقی استفاده می‌کنیم که این‌ها در زیر مجموعه هنر و تئاتر قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: بسیاری قبل از وارد شدن به هنر و بازیگری تصور می‌کنند که بازیگری کاری ندارد و تنها یک تکست خوانده می‌شود و ایفای نقش می‌کنند و نهایتا اگر بد بازی شد، کارگردان کات می‌دهد و دوباره بازی می‌شود در حالی که بازیگری نیاز به پرورش و سلوک روحی و روانی دارد و در کنارش بسیار جامعه مدارانه است.

 این فیلمساز و کارگردان مازندارنی با بیان اینکه باید در بازیگری بسیار صبور بود و به علوم مختلف کم کم اشراف پیدا کرد،گفت: افراد باید داستان،رمان،ادبیات‌های جهان را بخوانند و حتی خبرنگار خوب و جست‌وجوگر باشند.

نوشهر و چالوس قابلیت برگزاری جشنواره ملی را دارند

وی همچنین تصریح کرد: هنر ما هنر به شدت پرحاشیه‌ای است و من نیز منتقد حواشی هنر هستم و کسانی که وارد هنر می‌شوند باید بسیار محتاطانه عمل کنند اما گاهی دیده می‌شود که اعتیاد دامن‌گیر برخی هنرمندان می‌شود و بنابراین باید مراقب بود تا دچار لغزش نشد و ماهیت پاک و بی‌آلایش هنر زیر سئوال نرود.

این فیلمساز و کارگردان مازندرانی تئاتر با اشاره به اجرای پنج نمایش تئاتر در نوشهر در قالب جشنواره بهار در پاییز ابراز کرد: شهرستان‌های چالوس و نوشهر قابلیت برگزاری جشنواره استانی و حتی کشوری با کیفیت بسیار بالا را نیز دارند و اگر از سوی مسئولان حمایت شود این امر محقق می‌شود. 

انتهای پیام/86019/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول