اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امشب در خارگ برگزار شد

برگزاری شب شروه به مناسبت سالگرد شهادت امام سجاد(ع)

به مناسبت سالروز شهادت امام زین‌العابدین (ع)، شب شروه با حضور جمع کثیری از مردم در خارگ برگزار شد.

برگزاری شب شروه به مناسبت سالگرد شهادت امام سجاد(ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از خارگ، امشب مراسم شب شروه در خارگ، به مناسبت سالروز شهادت امام زین‌العابدین (ع) با همت امور فرهنگی و اداری خدمات اجتماعی پایانه‌های نفتی خارگ و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این جزیره و با حضور شروه‌خوانانی از سراسر استان بوشهر برگزار شد.

در این مراسم که جمع کثیری از مسئولان و مردم جزیره خارگ شرکت داشتند، شروه‌خوانان به اجرای برنامه پرداختند و با سروده‌های غمناک فضای حزن‌انگیزی را در مراسم شهادت امام زین‌العابدین (ع) به برنامه دادند.

در این ویژه برنامه که با اجرای صالح صلاحی همراه بود، شروه‌خوانان مطرحی از جمله حسن صداقت و کرامت قنبری از دشتستان، سعید پیشاهنگ و یاسین ابراهیمی از گناوه و کربلایی احمد ابتدایی از جزیره خارگ حضور داشتند که هم‌نوا با نی‌نوازی نوشاد شیری از گناوه، به اجرای شروه‌خوانی در وصف این امام بزرگوار پرداختند.

جنوبی‌ها شروه را مومنانه‌ترین، نجیب‌ترین و پر زخم‌ترین آوا می‌شمارند و در اکثر نقاط استان بوشهر این نوع عزاداری مشاهده می‌شود.

شروه به صورت منفرد و تک نفری با نوای سوزناک نی اجرا می‌شود که البته باید آن را با مرثیه‌خوانی متفاوت دانست. زیرا این آوای جنوبی در قالب دو بیتی‌هایی است که بیشتر عاشقانه‌اند و بوی وصل و فراق می‌دهند و گرچه در برخی ابیات محتوای این دو بیتی‌ها دور از غم است اما شکل و شیوه قرائت و خواندن آنها توسط شروه‌خوانان با ریتمی اندوهناک همراه است.

انتهای پیام/66006/غ20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول