اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد سنندج عنوان کرد

تحقق سهم 25 درصدی تعاون در اقتصاد ملی تا پایان برنامه پنجم

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به سهم 25 درصدی بخش تعاون در اقتصاد ملی برسیم.

تحقق سهم 25 درصدی تعاون در اقتصاد ملی تا پایان برنامه پنجم

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کیومرث احمدی ظهر امروز در یک کارگاه آموزشی که با حضور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج برگزار شد، اظهار کرد: 40 میلیون نفر از جمعیت 75 میلیون نفری ایران عضو تعاونی‌های مختلف هستند.

وی با اشاره به اهمیت تشکیل تعاونی در سطح جهان افزود: تعاون در سایر کشورها نیز توانسته الگوی خوبی باشد به طوری که 37 درصد بازار کشور دانمارک در اختیار تعاونی‌هاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج تصریح کرد: در کشوری مانند ژاپن 95 درصد تولید برنج آنها توسط تعاونی اداره می‌شود.

تعاونی‌ها الگوی موفق در بحران اقتصادی کشور

احمدی بیان کرد: تعاون الگویی موفق در سطح کشور و دنیاست و طبق سهام بیمه و مسکن، تعاون کمترین نوسانات را داشته و بهترین الگو در مواقع بحران اقتصادی بوده است.

وی از راه‌اندازی بانک تعاون در سطح کشور خبر داد و اضافه کرد: با توجه به قدمت 90 ساله تعاون در کشورمان سهم تعاون در اقتصاد ملی 25 درصد است که قرار شد تا پایان برنامه چهارم توسعه محقق شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج افزود: در حال حاضر سهم تعاون در اقتصاد ملی 8.9 درصد است که قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه به سهم 25 درصدی برسیم.

190 هزار شرکت تعاونی در کشور ثبت شد

احمدی از ثبت 190 هزار شرکت تعاونی در کشور خبر داد و اظهار کرد: با وجود این تعداد شرکت تعاونی فقط یک و نیم میلیون فرصت شغلی ایجاد شده است در حالی که در کشور آلمان با وجود یک‌هزار و 100 تعاونی برای 440 هزار نفر شغل ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: در طول این مدت تعداد تعاونی‌ها در کشور 10 برابر شده اما در زمینه اشتغالزایی فقط سه برابر شغل ایجاد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با اشاره به آسیب‌های راهبردی حوزه تعاون، اظهار کرد: عدم تناسب الگوهای توسعه بخش تعاون با بافتارهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره، عدم تناسب واقعی تعاونی‌ها با مزیت‌ها و آمایش منطقه، نهادینه نشدن فرهنگ تعاون، مشارکت‌گریزی جامعه ایرانی و ساری بودن مسائل و مشکلات در بخش تعاون از مهم‌ترین آسیب‌های این بخش است.

احمدی در پایان با بیان اینکه در دنیا 130 کد رشته وجود دارد، افزود: ایران تنها کشوری است که در 102 رشته سرمایه‌گذاری کرده در حالی که در کشورهای توسعه یافته در 13 رشته سرمایه‌گذاری شده است.

انتهای پیام/‌79005/ش30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول