اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

موافقان و مخالفان پیمان امنیتی کابل-واشنگتن-8

تهدید آمریکا به «گزینه صفر» عملی نیست

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان تهدید آمریکا به گزینه صفر را انحرافی دانست و تاکید کرد: واشنگتن بدنبال امضا پیمان امنیتی و کسب حداقل امتیاز از دولت کابل است.

تهدید آمریکا به «گزینه صفر» عملی نیست

«عبدالطیف نظری»، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه‌های افغانستان و کارشناس مسائل سیاسی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل بر این باور است، آمریکایی‎ها تحت هر شرایطی تلاش خواهند کرد پیمان امنیتی امضا شود تا آن‎ها به خواست‎های بلند مدتی که در افغانستان و منطقه دارند دست یابند و از افغانستان بعنوان منطقه استراتژیک نهایت استفاده را ببرند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا شروط دولت افغانستان در خصوص امضای پیمان، با چانه زنی دیپلماتیک قابل دستیابی است؟ افزود: شروطی که از طرف دولت افغانستان مطرح شده است اتفاقا اگر با چانه زنی‎های دیپلماتیک و خردمندانه‌ای دنبال شود از طرف دولت آمریکا پذیرفته خواهد شد.

نظری به این باور است، اگر از داخل افغانستان کارشکنی در روند چانه زنی با آمریکا صورت نگیرد، آمریکا با در نظر داشت موقعیت ژئو استراتژیک افغانستان برای حفظ نیروهای خود در این کشور تحت هر شرایطی برای باقی ماندن تلاش می‎کند، زیرا شرایط افغانستان با عراق بطور کامل متفاوت است، در عراق آمریکا فقط منافع اقتصادی را دنبال می‎کرد اما در افغانستان منافع سیاسی، اقتصادی و نظامی را همزمان باهم دنبال می‎کند.

به باور این کارشناس افغان، رئیس جمهور کرزی به خوبی از موقعیت افغانستان در نزد آمریکایی‎ها در رابطه با مبارزه با تروریسم و منافع بلند مدت آمریکا واقف است، به همین جهت تلاش می‎کند بعد از لویه جرگه مشورتی شرط‎های جدیدی را مطرح کند.

پذیرش شروط کرزی از سوی آمریکا

وی به این باور است که اگر در تیم رئیس جمهور افغانستان هماهنگی لازم وجود داشته باشد آمریکا مجبور به پذیرش شرط‎های جدید دولت این کشور خواهد شد اما تا جای که دیده می‎شود در تیم کرزی دو دستگی ایجاد شده و عده‌ای حل و فصل موضوع بدون امتیاز گیری هستند.

وی در رابطه با شروط رئیس جمهوری کرزی درباره متوقف شدن حملات شبانه، بازرسی منازل افغان‌ها و عملی شدن آن توسط آمریکایی‎ها گفت: آمریکایی‎ها برای این حرف‎ها گوش شنوایی ندارند، اما اگر دولت افغانستان بطور جدی این موضوع را تعقیب و مردم این کشور نیز از این خواست‎ها حمایت کنند، شروط گفته شده امکان پذیر خواهد شد.

وی افزود: آمریکایی‎ها به علت موقعیت خاص افغانستان مجبور به پذیرش شروط افغان‌ها در صورت اتحاد آنان و ایستادگی در مقابل خواست‌های آنان هستند.

جامعه مدنی، احزاب سیاسی بصورت مشترک از خواست‎های کرزی حمایت کند

این استاد دانشگاه افغانستان اظهار داشت مردم، دولت، جامعه مدنی و احزاب سیاسی این کشور بایستی از شروط تازه حمایت کرد تا آمریکا را مجبور به عملی کردن آن کنند، اگر آمریکایی‎ها احساس کند که با یک دولت با اراده ضعیف روبرو است آنرا نخواهد پذیرفت.

مدیر مسئول روزنامه نسل سوم در پایان خاطرنشان کرد، آمریکایی‎ها بصراحت اعلام کرده است که هیچگونه تعدیلی را در سند نمی‌پذیرد اما امکان تعدیل آن بستگی به توانایی چانه زنی دیپلماتیک افغانستان دارد تا بتوانند آمریکایی‌ها را متقاعد به انجام آن کند اما بنظر می‎رسد دولت افغانستان از چنین توانایی های برخوردار نخواهد بود.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول