اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه کاشان:

معرفت تنها سلاح مقابله با تهاجم فرهنگی است

امام جمعه کاشان گفت: معرفت، تنها سلاح مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است و آنچه که انسان را می‌تواند در برابر این هجوم همه‌حانبه دشمن حفظ کند، معرفت‌شناسی است.

معرفت تنها سلاح مقابله با تهاجم فرهنگی است

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، آیت‌الله عبدالنبی نمازی امشب در دیدار با اعضای شورای معاونین و اعضای کمیته برنامه‌ریزی آموزش و پرورش کاشان، اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی از نهادهایی هستند که کاری مهم و تعیین کننده و دارای نقش اساسی در سلامت و امنیت جامعه هستند.

وی خاطرنشان کرد: سازماندهی درست این دو سازمان در نظام جمهوری اسلامی برای تربیت نسل نوجوان و جوان جامعه نیازمند ابزارها، امکانات، فرمول‌ها و رفع کمبودها است.

امام جمعه کاشان از جوانان به عنوان آینده‌سازان کشور نام برد و افزود: نسل‌ها یکی بعد از دیگری در حال گذر هستند و با گذشت زمان فرسوده و از دور خارج می‌شوند تا نسل بعدی جایگزین شود.

نمازی، هر امتی را دارای تاریخ مصرف دانست و گفت: بعد از گذشت تاریخ مصرف هر امتی، نسل دیگری روی کار آمده و این مشیت الهی است.

وی خاطرنشان کرد: بشریت به صورت کاروان و نسل به نسل می‌آیند و می‌روند و این نسل سابق است که باید نسل جدید را خوب پرورش داده و تربیت کند.

امام جمعه کاشان با اشاره به این که بعد از آموزش یکی از اولویت‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی، تربیت فرزندان جامعه است ابراز داشت: تربیت انسان‌ها در دنیا مهمترین کاری است که باید بعد از آموزش به آن توجه شود.

نمازی، اسلام را کارخانه آدم‌سازی خواند و گفت: بعد از خانواده، ساختن انسان‌ها وظیفه مهم و سنگینی است که بر عهده معلم در آموزش و پرورش است.

امام جمعه کاشان همچنین آموزش همراه با کسب معرفت را مهم قلمداد کرد و گفت: تمامی جنایات و قتل عام انسان‌ها در دنیا توسط سران کشورهایی انجام می‌شود که همه فارغ‌التحصیل مراکز آموزش عالی هستند.

به گفته وی؛ جنایات انجام شده در سوریه توسط انسان‌های بی‌سواد انجام نمی‌شود بلکه توسط دولتمردانی صورت می‌گیرد که همه دانشمند و با سواد هستند که در رأس همه آنها سران آمریکا و اروپا و برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان و امارات هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از آموزش و تربیت به عنوان دو بحث متفاوت از یکدیگر و رسالت سنگین و خطیر معلم نام برد و بیان داشت: معلم در کار آموزش با جسم، حافظه، هوش و گوش دانش‌آموز در ارتباط است اما در بحث تربیت باید با جان و روح دانش‌آموز ارتباط داشته باشد.

نمازی، کار تربیت روح را وظیفه‌ای فنی و تخصصی دانست و یادآور شد: همانگونه که آموزش هر رشته ورزشی نیاز به مربی متخصص همان رشته دارد، کار تربیت روح  که حقیقت ناشناخته‌ای است نیازمند مربی متخصص است.

به گفته وی؛ همه در تعریف روح عاجز هستند هر چند که برخی از علما تعاریفی از روح دارند اما این تعاریف اجمالی است و حقیقت روح تاکنون برای کسی روشن نشده است.

امام جمعه کاشان، رسیدن به معرفت نفس را مشکل دانست و گفت: پیچیدگی‌هایی در وجود انسان نهفته است که شناخت آن محال است و آنچه بشر دارد معرفتی ناقص است.

وی با اشاره به اینکه، اگر کسی به معرفت کامل برسد گناهی را مرتکب نمی‌شود بیان داشت: معرفت کامل را کسی دارد که خودش را همیشه و در همه حال در محضر خداوند بداند و در محضر پروردگار گناه و معصیت نکند اما اگر انسان مؤمنی گناهی را در محضر خدا مرتکب شد به معنای این است که هنوز به معرفت نرسیده است.

وی با بیان اینکه گناه در جامعه توحیدی و حسینی ما نیز وجود دارد و بعد از اینکه از مراسم عزاداری خارج می‌شوند همان خصلت‌های ناپسند خود را رفع نکرده‌اند عنوان کرد: این امر بیانگر این است که این افراد هنوز به معرفت واقعی نسبت به ذات اقدس الهی نرسیده‌اند.

امام جمعه کاشان تأکید کرد: یکی از مهمترین رسالت آموزش و پرورش و آموزش عالی رسیدن به معرفت با بهره‌گیری از وجود حوزه‌های علمیه و علمای بزرگ است.

نمازی، معرفت‌شناسی را یکی از نیازهای امروز جامعه اسلامی ایران دانست و متذکر شد: آموزش و پرورش و آموزش عالی برای حفظ جوانان در برابر تهدیدات و تهاجمات فرهنگی دشمن باید جوانان را به معرفت‌شناسی برسانند تا آنها از گناه دوری کنند.

به گفته وی، معرفت، تنها سلاح مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است و آنچه که انسان را می‌تواند در برابر تهاجمات فرهنگی دشمن حفظ کند معرفت‌شناسی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در عین حال، لازمه معرفت‌شناسی جوانان را مستلزم کار روان‌شناسی پیچیده‌ای دانست و گفت: تربیت جوانان کار ظریفی است که نیازمند سلاح محبت و نه متوسل شدن به سلاح خشونت است.

وی اذعان داشت: عطوفت و مهربانی یکی از ابزارهای مهم و اساسی کار تربیتی است که نوجوانان و جوانان برای رسیدن به معنویت باید ابتدا معنویت را در برخورد با معلم و استاد خود مشاهده کنند.

عضو خبرگان رهبری تأکید کرد: تنها راه باقی مانده برای رسیدن به معنویت و دست‌یابی به جایگاه بلند انسانیت متوسل شدن به معارف عالیه اسلام است.

نمازی، دانش‌آموزان را امانت خانواده‌ها نزد معلمان و امین نظام دانست و ابراز داشت: رفتار، کردار و گفتار معلم و استاد باید سرشار از معنویت باشد تا بتواند برای دانش‌آموز تأثیرگذار باشد.

وی، ماهیت آموزش و پرورش و آموزش عالی حتی در زمان طاغوت را نیز متمایز از دیگر وزارتخانه‌ها دانست و متذکر شد: آموزش و پرورش و آموزش عالی در کشور از گذشته تاکنون به عنوان یکی از وزارتخانه‌های سالم در کشور مطرح است. 

انتهای پیام/2406/ذ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول