اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده مرزبانی ناجا:

قاچاق کاروانی در مرز سیستان مهار شده است

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه قاچاقچیان در گذشته به صورت کاروانی از مرز سیستان عبور می‌کردند، گفت: قاچاق کاروانی در مرز سیستان اکنون مهار شده است.

قاچاق کاروانی در مرز سیستان مهار شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سردار حسین ذوالفقاری ظهر امروز در حاشیه سفر به گیلان در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت مرزهای کشور اظهار کرد: مرزهای کشور وضعیت متفاوتی دارد.

وی بعضی از مناطق مرزی کشور را امن عنوان کرد و افزود: مشکل ویژه‌ای در بسیاری از مناطق مرزی وجود ندارد.

ذوالفقاری با بیان اینکه موضوع تروریست، قاچاق مواد مخدر، تجاوزهای مرزی و ... در مرزهای شمالی کشور وجود ندارد، تصریح کرد: بخشی از مناطق مرزی مانند مرز عراق دارای موضوع‌های ویژه‌ای است.

فرمانده مرزبانی ناجا به کنده شدن میله‌های مرزی در دوران جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: خط مرزی در بسیاری از مناطق از بین رفته بود و مشکلاتی را برای مرزبان به همراه داشت.

وی توافق ایران و عراق در نصب میله‌های مرزی را موثر خواند و بیان کرد: مطالعات فنی صورت گرفت و خط مرزی با توافق طرفین تعیین شد.

*نصب میله‌های مرزی در مرز عراق

ذوالفقاری با اشاره به نصب میله‌های مرزی در مرز عراق، خاطرنشان کرد: تعداد 420 میله مرزی در دوران جنگ از بین رفته بود.

فرمانده مرزبانی ناجا به بحث قاچاق در بخش‌هایی از حوزه مرزی کردستان اشاره کرد و یادآور شد: مسائل امنیتی در شمال غرب و غرب کشور وجود داشت و از دو سال گذشته وضعیت بهبود پیدا کرده و دیگر درگیری به صورت مستمر و مداوم در این منطقه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برخوردهای موردی و تصادفی بین نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و گروهک‌ها مانند پژاک در منطقه مرزی کردستان اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: وضعیت اکنون نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است.

*مواد مخدر معضل مرزهای جنوب شرقی

ذوالفقاری مواد مخدر را موضوع جدی و مهم در حوزه مرزی جنوب شرقی کشور دانست و بیان کرد: بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده مواد مخدر با ایران همجوار است و این امر زمینه‌ای برای رشد شرارت و تروریست در منطقه را فراهم کرده است.

فرمانده مرزبانی ناجا درآمدهای ناشی از مواد مخدر را تامین‌کننده بخشی از هزینه گروه‌های مسلح غیر قانونی در قالب تروریست، شرارت و گروگانگیری ذکر کرد و افزود: گروهک‌ها در 10 سال گذشته در منطقه شرق کشور تحرک داشتند.

وی جریان تاسوکی، دارزین و ایرانشهر را از جمله درگیری‌ها در جنوب شرق کشور عنوان کرد و افزود: سال‌های گذشته ناامنی ویژه‌ای را در شرق و جنوب شرق کشور داشتیم و قاچاقچیان مسلح و اشرار تا عمق خاک ایران ورود می‌کردند و افراد را گروگان می‌گرفتند.

ذوالفقاری با بیان اینکه ناامنی و احساس ناامنی در منطقه زابل در سال‌های گذشته وجود داشت، خاطرنشان کرد: اوج فعالیت گروهک‌ها در جریان تاسوکی بود و از سال 80 با توجه دولت، مجلس، مجموعه نیروی انتظامی و بخش‌های مربوطه، اقدام‌های مختلفی برای بهبود امنیت در مناطق شرقی کشور انجام شده است.

*امنیت مرزی حوزه خراسان رضوی و جنوبی قابل قبول است

فرمانده مرزبانی ناجا امنیت مرزهای حوزه خراسان رضوی و جنوبی را قابل قبول دانست و اظهار کرد: مردم از وضعیت امنیت در مناطق مذکور راضی هستند و نگرانی از نظر ناامنی وجود ندارد.

*کنترل مرزها در حوزه سیستان و بلوچستان

وی به کنترل مرزها در حوزه سیستان و بلوچستان اشاره کرد و یادآور شد: تحرک اقدام‌های تروریستی در منطقه سیستان و بلوچستان نداریم و مشکل مواد مخدر وجود دارد.

ذوالفقاری با بیان اینکه قاچاقچیان در گذشته به صورت کاروانی از مرز سیستان عبور می‌کردند، تصریح کرد: وضعیت مذکور اکنون مهار شده و افراد به صورت انفرادی با کوله‌پشتی اقدام به حمل مواد مخدر می‌کنند.

فرمانده مرزبانی ناجا وضعیت منطقه سیستان را مناسب و قابل قبول خواند و بیان کرد: سال‌های اخیر اقدام‌های کنترلی مرزها را به طرف جنوب زاهدان گسترش دادیم.

وی به مرز مشترک بین ایران، افغانستان و پاکستان اشاره کرد و افزود: بخشی از ناامنی‌ها به دلیل نبود جاده در منطقه مذکور وجود داشت و مرزبانان باید در این منطقه استقرار پیدا می‌کردند.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه مناطق سراوان، میرجاوه و جکی‌گور جاده دسترسی نداشتند، یادآور شد: در منطقه سراوان 250 کیلومتر خلا مرزی داشتیم و اکنون با اقدام‌های انجام شده این موضوع تا حد بسیاری کاهش پیدا کرده و به نصف رسیده است.

فرمانده مرزبانی ناجا منطقه جکی‌گور را جولانگاه قاچاقچیان مواد مخدر در سال‌های گذشته دانست و خاطرنشان کرد: روزانه دو هزار خودرو از منطقه‌ای در سراوان تا یک ماه قبل از عید سال گذشته سوخت را قاچاق می‌کردند و مدت 10 ماه است مرزبانان جمهوری اسلامی ایران در این منطقه استقرار پیدا کردند.

وی با بیان اینکه آبرسانی به مرزبانان در منطقه مذکور پنج ساعت طول می‌کشد، اظهار کرد: حفر کانال، نصب سیم‌خاردار و احداث جاده، پاسگاه، پایگاه و ... در منطقه جکی‌گور انجام شده است اما این اقدام‌ها کافی نیست.

انتهای پیام/84001/ر40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول