اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان:

5 آذر برای روز گرگان مناسب‎تر است / به 5 آذر بیشتر توجه شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان گفت: اگر بخواهم بین 20 شهریور و پنج آذر یک روز را برای روز گرگان انتخاب کنم قطعا پنج آذر این ترجیح را دارد و می‎تواند این تقدم را داشته باشد.

5 آذر برای روز گرگان مناسب‎تر است / به 5 آذر بیشتر توجه شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حجت‌الاسلام نورالله ولی‌نژاد صبح امروز در جمع طلاب گلستان اظهار داشت: کسی را در کم‎توجهی به حادثه پنج آذر نمی‎توان مقصر دانست چون هیچکس منکر حادثه 5 آذر نیست و هیچ‎کس هم برای این روز موضع منفی ندارد.

وی ادامه داد: همه بر این باورند پنج آذر یک رخداد انقلابی در گرگان بود و اثر ماندگار و ارزشمندی داشت اما در شکل ماندگاری و برجستگی آن باید بیشتر تلاش کرد.

ولی‎نژاد با اشاره به اینکه در نمادهای این روز ما در گرگان یک خیابان و یک بیمارستان به نام این روز داریم، تاکید کرد: نیاز است تا یک المان و نمادی از پنج آذر در گرگان به عنوان نماد برجسته این روز در یکی از میادین شهر ساخته شود.

به 5 آذر بیشتر توجه شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان خاطرنشان کرد: هر ساله می‎شود یک همایش برجسته‎تر و یا یک کار کنگره‎ای را اجرا کرد که این روز را در سطح ملی برجسته و مطرح کند.

وی اضافه کرد: پنج آذر همانند 29 بهمن تبریز و 19 دی قم است و نیاز داریم به این روز تاریخی در گرگان که یک حادثه ملی است بیشتر توجه شود.

ولی‎نژاد در خصوص انتخاب روز گرگان بین دو تاریخ 20 شهریور و پنج آذر گفت: قطعا پنج آذر این زیبایی و برجستگی را دارد.

وی ابراز داشت: البته آنهایی که 20 شهریور را روز گرگان انتخاب کردند حتما دلایلی را هم دارند اما اگر خودم بخواهم بین این دو تاریخ یک روز را برای روز گرگان انتخاب کنم قطعا پنج آذر این ترجیح را دارد و می‎تواند این تقدم را داشته باشد.

سابقه تاریخی پنجم آذر

گفتنی است که یکی از رویدادهای بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی در قبل از پیروزی، واقعه خونین پنجم آذر گرگان است، واقعه‎ای که باید آن را در ردیف وقایع 19 دی قم و 29 بهمن سال 1356 تبریز به شمار آورد. پس از آنکه در 29 آبان سال 1357 دژخیمان رژیم شاه به انقلابیون پناهنده در حرم امن علی‎بن‎موسی الرضا (ع) در مشهد مقدس تیراندازی و به ساحت مقدس آن امام همام جسارت کردند، حضرت امام خمینی (ره) و سایر مراجع عظام با صدور پیام‎هایی ضمن محکوم کردن این جنایت، هفتمین روز این واقعه که مصادف با پنجم آذر بود را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کردند بنابراین به منظور اطاعت از فرمان امام (ره) صبح روز پنجم آذر سال 1357 مردم مسلمان گرگان و شهرها و روستاهای اطراف، اعم از زن و مرد در صحن مطهر امامزاده عبدالله و میدان شهدا که در کنار هم بودند گرد آمدند تا دست به تظاهرات بزنند اما قبل از هر حرکتی ماموران رژیم به سوی مردم تیراندازی کردند و آن‌ها را به خاک و خون کشیدند.

از آن پس نیز ماموران خون‌آشام تا هنگام شب در خیابان‎های شهر گشت می‎زدند و هر کس را می‌دیدند به گلوله می‎بستند، به طوری که در این روز حتی بیمارستان شهر را نیز که پر از شهید و مجروح و مردم ایثارگر بود زیر آتش خود گرفتند و مغز جوانی به نام سید نظام‎الدین نبوی را در محوطه بیمارستان متلاشی کردند.

خلاصه آنکه در این روز دژخیمان رژیم شاه حدود 8 هزار گلوله بر ضد مردم مصرف کردند که در نتیجه 14 نفر به شهادت رسیدند و بیش از 100 نفر نیز مجروح شدند اما به دلایل مختلف از جمله مصادف شدن این واقعه با اعتصاب 60 روزه مطبوعات در آن دوره، این رویداد بزرگ تاریخی در سطح کشور ناشناخته ماند و انعکاس چندانی نیافت، به طوری که حتی در کتاب‎های تاریخی نیز مهجور مانده است.

در حالی که وقایع بسیار کوچک‎تر و کم‌‎اهمیت‎تر از آن در اینگونه کتاب‎ها و کتب درسی مدارس و دانشگاه‎ها به کرات یادآوری و تشریح شده، حتی این واقعه در جدول تقویم مناسبت‎های تاریخی شورای عالی انقلاب فرهنگی و صدا و سیمای کشور نیز گنجانده نشده است.

در حادثه پنجم آذرماه سال 1357 گرگان، حسین امیرلطیفی، صدیقه پروانه، سید اسماعیل حسینی، عباس خالداران، احمد سبطی، حجت‎الله عباسی، ابوالقاسم (جعفر) علاءالدین، نرگس قصابان، حسین محبی‎راد، حسین مقصودلو، سید نظام‎‎الدین نبوی، حسینعلی نصیری و فرامرز ویزواری به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/83004/خ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول