اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های استان مرکزی:

بزرگ‌ترین عامل علاقه مطالعه دسترسی آسان به کتاب است

مدیرکل کتابخانه‌های استان مرکزی گفت: بزرگ‌ترین عامل علاقه مطالعه دسترسی آسان به کتاب است.

بزرگ‌ترین عامل علاقه مطالعه دسترسی آسان به کتاب است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، محمدحسین مطیعی بعد از ظهر امروز در نشست کمیته نهضت مطالعه مفید استان مرکزی با اشاره به اینکه ارتقای فرهنگ عمومی جامعه در گرو مطالعه مفید است، اظهار داشت: وجود فرهنگ مناسب مطالعه و دسترسی آسان به منابع مفید، از مهم‌ترین عوامل کتاب و کتابخوانی است که نقش مهمی در توسعه کشور ایفا می‌کند.

وی با اشاره به عوامل موثر در ایجاد علاقه به مطالعه در بین افراد اظهار کرد:  بزرگ‌ترین عامل ایجاد علاقه به کتاب و کتابخوانی در دسترس بودن کتاب برای خواننده است، برای کسی که پیوسته به کتاب‌های خوب دسترسی داشته باشد، همواره این فرصت فراهم است که به یکی از بزرگ‌ترین گذرگاه‌های فکری و تفریحی راه پیدا کند.

مدیرکل کتابخانه‌های استان مرکزی با اشاره به عوامل موثر در جلب توجه عمومی به مطالعه و ارتقای این شاخص در جامعه، بیان داشت: تدوین و تهیه کتاب‌هایی با عناوین عامه پسند، تسهیل خرید کتاب، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف کتاب و زمینه سازی دسترسی آسان آحاد جامعه به کتاب از جمله عوامل افزایش سرانه مطالعه است.

مطیعی تصریح کرد: خانواده نیز می‌تواند اثر عمیق بر عادت‌های فرد و فرهنگ ‌سازی مطالعه داشته باشد، با سواد بودن والدین، موقعیت شغلی و اجتماعی خانواده‌، مسائل اقتصادی، نوع گرایش‌های والدین، مسائل روانی خانواده، کیفیت برنامه‌ریزی‌ مطالعه، میزان دسترسی به کتاب و کتابخانه در منزل از جمله عوامل ایجاد انگیزه کتابخوانی در فرد است.

وی، ایجاد انگیزه در کودکان نسبت به خواندن کتاب از زمان کودکی و تناسب محتوای منابع مطالعاتی با نیاز مخاطبین کتابخانه‌ها را با اهمیت خواند و ادامه داد: کودکان و نوجوانان سرمایه‌های عظیم میهن اسلامی و آینده ‌سازان و پاسداران ارزش‌های دینی و انقلابی‌اند، به همین سبب ارائه کار و کتاب برای کودکان و نوجوانان اهمیت ویژه‌ای دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های استان مرکزی با اشاره به اینکه بخش کودکان در 49 کتابخانه استان مرکزی راه‌اندازی شده و تا پایان برنامه پنجم نیز در تمام کتابخانه‌های استان این بخش مجزا می‌شود، ابراز داشت: سرانه مطالعه در استان مرکزی بیش از 78 دقیقه است که در استان مرکزی این بخش رتبه 12 کشور است.

مطیعی با اشاره به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین افراد به ویژه در بین نسل جوان تأکید کرد و بیان داشت: در حال حاضر 77 کتابخانه عمومی و مشارکتی در استان مرکزی فعال هستند که از این تعداد 29 کتابخانه در شهرستان اراک و مابقی در نقاط مختلف استان قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: سالانه یک میلیون و 160 هزار نفر از کتابخانه‌های استان کتاب به امانت می‌گیرند که این تعداد باید تا پایان برنامه پنجم به یک میلیون و 700 هزار نفر برسد.

انتهای پیام/87002/ذ30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول