اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تلخ و شیرین چرخه نشر کتاب در کرمان

چرخه نشر کتاب در استان کرمان مانند بسیاری از استان‌ها با تلخی‌ها و شیرینی‌های فراوانی همراه است.

تلخ و شیرین چرخه نشر کتاب در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، چرخه نشر کتاب در استان کرمان مانند بسیاری از استان‌ها با تلخی‌ها و شیرینی‌های فراوانی همراه است و نویسندگان و ناشران کرمانی برای انتشار کتاب باید زحمات بسیاری را متحمل شوند.

استان کرمان خاستگاه نویسندگان فاخری چون استاد سیدابراهیم باستانی‌پاریزی، هوشنگ مرادی‌کرمانی و ... است که نام آنها نه تنها در ایران بلکه در جهان پرآوازه و خوش‌آوازه شده است و هر کدام از این زرین‌قلمان کرمانی نقش بسزایی در گسترش فرهنگ این مرز و بوم دارند.

مگر می‌توان از کتاب‌های مطرح و پرتیراژ سخن گفت و نامی از نویسندگان مطرح کرمانی به میان نیاورد.

اما بازار نشر کتاب استان کرمان در حال حاضر به علت وجود مسائل و مشکلاتی مانند گرانی و البته مهمتر از آن ورود بعضی افراد به حوزه نشر کتاب به طمع دریافت امتیازهای مختلف دچار فراز و فرودهایی شده و فعالان این عرصه را با مشکلاتی مواجه کرده است.

گران بودن هزینه‌های انتشار کتاب در کرمان از جمله عواملی است که مؤلفان و نویسندگان را به سایر نقاط کشور روانه می‌کند و این امر موجب گلایه ناشران کرمانی شده است، ناشرانی که برخی از آنها به لحاظ کیفیت چاپ به برخی از ناشران مطرح ملی پهلو می‌زنند.

توزیع کتاب در کرمان خوب نیست

یکی از نویسندگان و ناشران استان کرمان نامناسب بودن توزیع کتاب را یکی از مهمترین معضلات بازار کتاب در استان کرمان برشمرد و اظهار داشت: 30 سال ممتد است که ما نتوانستیم این مشکل را رفع کنیم، زیرا در کرمان یک مجموعه یا مرکز شناخته شده معتبر برای توزیع کتاب نداریم.

محمدعلی گلاب‌زاده عنوان کرد: کتاب‌ها چاپ می‌شود و نویسندگانی که وابستگی به مجموعه‌هایی مانند دانشگاه و ... ندارند، کتاب‌هایشان در گوشه انبارها می‌ماند در حالی که مردم به این آثار نیاز دارند.

وی با گلایه از برخی کتابفروشی‌ها ابراز داشت: مسئولان کتابفروشی تصور می‌کنند که کتاب‌ها به آنها داده شده تا این آثار را بفروشند و بعد مؤلف و ناشر دنبال فروشنده بدود تا شاید پولش را دریافت کند.

این کرمان‌شناس افزود: اگر قرار است در زمینه چاپ کتاب تعهدی صورت گیرد، این موضوع به صورت جدی دنبال شود، زیرا در غیر این صورت به پهنه کتاب و کتابخوانی لطمه می‌زند.

هزینه‌های انتشار کتاب 4 برابر شده است

گلاب‌زاده بیان داشت: وضعیت چاپ و انتشار کتاب دشوار شده است، به گونه‌ای که هر بند کاغذ که سه سال قبل 28 هزار تومان بود را اکنون باید 90 هزار تومان بخریم.

وی گفت: هزینه‌های چاپ، لیتوگرافی و صحافی کتاب سه تا چهار برابر شده است و در حالی هزینه‌های انتشار کتاب طی سال‌های اخیر بالا رفته که قدرت خرید مردم پایین آمده است.

گلاب‌زاده ارائه تسهیلات مناسب به ناشران را امری ضروری دانست و تصریح کرد: در بعضی موارد شاهد هستیم که کتاب‌های با محتوای نامطلوب با امکانات فراوان به چاپ می‌رسد، اما امکان چاپ برای کتاب‌های تحقیقی و پژوهشی وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: اگر مشکلات مربوط به نشر کتاب برطرف شود، چرخه کتاب در استان کرمان برقرار می‌ماند.

پدیده کتاب‌سازی مانعی برای رسیدن به هدف‌های حوزه نشر

یک داستان‌نویس کرمانی اظهار داشت: در استان کرمان عدم حضور مؤلفه‌هایی که می‌تواند به سرعت و روشنایی حوزه نشر کمک کند، موجب شده تا بازار نشر در این خطه با مشکلاتی مواجه باشد.

سعید کوشش عمده‌ترین ضعف در بازار نشر کتاب را مربوط به حوزه رسانه دانست و عنوان کرد: حوزه کتاب در صدا و سیمای کرمان مغفول مانده است و بسیار کم دیده‌ام که درباره نشر کتاب دلسوزی شود.

نویسنده کتاب خدایان موازی افزود: نشریات ما به اهمیت جایگاه کتاب در زندگی آدم‌ها توجهی ندارد و مواردی مانند پدیده کتاب‌سازی سنگریزه‌هایی است که کار را برای رسیدن به هدف کُند می‌کند.

کوشش تصریح کرد: هر کس دلش خواسته کتاب نوشته است و معرفی کتاب به کندی صورت می‌گیرد و نقدهایی که در مورد کتاب باید نوشته شود را نداریم.

وی اذعان داشت: همه چیزی را از حوزه‌هایی مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستن دردی را از ما دوا نمی‌کند.

نویسنده کتاب سنگ ساقی عنوان کرد: اتفاق بد در حوزه نشر استان کرمان این است که ناشر توانمند در سطح ملی نداریم.

انتشار یک کتاب به ازای هر 300 هزار ایرانی 

یکی از نویسندگان دفاع مقدس استان کرمان با اشاره به اینکه در کشور ما تیراژ هر کتاب 2 هزار و 500 نسخه است، اظهار داشت: با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه می‌رسیم که به ازای هر 300 هزار نفر یک کتاب منتشر می‌شود.

عباس میرزایی افزود: کتاب‌هایی که توسط انتشاراتی‌های کرمان منتشر کردم در انبار ماند، اما یکی، دو کتابی را که با ناشران تهرانی کار کردم به چاپ‌های بعدی هم رسید.

دولتی‌ها در زمینه توزیع کتاب به ناشران کمک کنند

یکی از ناشران استان کرمان اظهار داشت: ناشران و چاپخانه‌های خوبی در استان کرمان داریم، اما با مشکل توزیع کتاب مواجه هستیم و این امر فقط به کرمان اختصاص ندارد، بلکه بسیاری از استان‌ها هم با این مشکل روبه‌رو هستند.

حسین سبزه‌صادقی با بیان اینکه باید فکری برای توزیع کتاب کرد، ابراز داشت: دولتی‌ها در زمینه توزیع کتاب به ناشران کمک کنند.

وی اذعان داشت: کتاب‌یاران خوبی در کرمان نداریم و برای ویراستاری و طراحی کتاب مشکلاتی وجود دارد.

یکی دیگر از نویسندگان کرمان هم با انتقاد از نبود توزیع کننده کتاب در استان کرمان ابراز داشت: کتاب‌هایی که چاپ کردیم در انبارها حبس شده‌اند.

مختاری با بیان اینکه مؤلف یا نویسنده ما نمی‌تواند از نشر کتاب درآمدی داشته باشد، افزود: گاهی حتی هزینه‌های انتشار کتاب به دست نمی‌آید و اگر کتاب‌ها را به صورت افتخاری به کتاب‌فروشان بدهیم، اجرش بیشتر است. 

استفاده از ناشران مشترک برای انتشار کتاب 

یکی از نویسندگان استان کرمان هم به ارائه راهکارهایی برای حوزه نشر پرداخت و اظهار داشت: به نظرم مدرسه‌های ما در زمینه کتابخانه مشکلات زیادی دارند و با توجه به اینکه پُست کتابداران را از مدارس حذف کرده‌اند این مشکلات زیادتر هم شده است.

یدالله آقاعباسی گفت: احیای کتابخانه‌های مدارس و استخدام کتابداران در مدرسه‌ها می‌تواند در زمینه ترویج کتابخوانی و حوزه نشر مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه بودن نمایشگاه‌های کتاب بهتر از نبودنش است، تصریح کرد: نمایشگاه کتاب باید برای شهر مفید باشد و نه اینکه کتاب‌هایی به این نمایشگاه آورده شود که نیازی به آنها نیست.

آقاعباسی با اشاره به اینکه ناشران استان کرمان باید تقویت شوند، افزود: نمایشگاه‌ها باید ویژه ناشران، کتاب‌فروشان و نویسندگان استانی باشد تا نمایشگاه کتاب یک اتفاق فرهنگی مؤثر به شمار آید.

وی همچنین بهره‌گیری از ناشران مشترک را برای بهبود بازار نشر استان کرمان مؤثر برشمرد و ابراز داشت: ما سعی کردیم، کتاب‌ها را با ناشران مشترک چاپ کنیم. 

کتاب خوب هرگز نمی‌ماند 

این هنرمند خواستار گرایش و توجه بیشتر مجموعه‌های فرهنگی استان کرمان به حوزه نشر کتاب شد و خاطر نشان کرد: معتقدم کتاب خوب هرگز نمی‌ماند و مخاطب خودش را پیدا می‌کند.

آقاعباسی با بیان اینکه در 40 سال قبل کتاب‌ها به صورت هدفمند منتشر می‌شد، عنوان کرد: در حال حاضر وجود برخی امتیازها در دانشگاه‌ها به واسطه انتشار مقالات و یا چاپ کتاب سبب می‌شود که افراد به سمت کتاب‌سازی بروند.

وی اذعان داشت: تولید بیشتر کتاب و مقاله برای دریافت برخی امتیازها، آدم‌ها را به تقلب و کتاب‌سازی تشویق می‌کند و نباید انتظار داشت که مردم این کتاب‌ها را بخرند.

آقاعباسی ابراز داشت: ناشران استانی باید به این موضوع توجه کنند که ناشران تهرانی کتاب‌ها را برای انتشار انتخاب می‌کنند و نه اینکه هر کتابی را بپذیرند و منتشر کنند.

===============

گزارش از: مهسا حقانیت 

===============

انتهای پیام/80019/خ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول