اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

امامزاده جعفر (ع) بقعه‌ای متبرکه در گچساران

امامزاده جعفر (ع) بقعه‌ای متبرکه در گچساران است که همه ساله زائران زیادی به این امامزاده مشرف می‌شوند.

امامزاده جعفر (ع) بقعه‌ای متبرکه در گچساران

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، بقعه متبرکه امامزاده جعفر (ع) در مجاورت جاده دوگنبدان به بابامیدان و در دشتی وسیع در روستای امامزاده جعفر (ع) در 20 کیلومتری گچساران قرار دارد.

بقعه متبرکه امامزاده جعفر(ع) علاوه بر موقعیت ویژه استراتژیکی و اهمیت اقلیمی از جمله زیارتگاه‌های معتبر در جنوب کشور به شمار می‌رود.

در کتاب دایرةالمعارف شجره آل رسول جلد سوم در مورد این بارگاه مطهر این چنین نوشته شده است: وجود گورستان قدیمی پیرامون بقعه با لوح مزار قرون گذشته حکایت از قدمت دیرینه قومی دارد که سال‌ها پذیرای رهگذرانی بوده که قافله آنها از شوش باستانی و سایر بلاد اسلامی از جمله مدینه و عراق شاهراه مزبور را طی کرده که گاه ساعت‌ها در این زیارتگاه بیتوته و شاید هم به ‌علت خستگی راه و اجل در جوار این زیارتگاه دفن شده‌اند و چه بسا هم توانسته‌اند به مسیر خویش ادامه داده، سر از تخت جمشید درآورند.

بقعه متبرکه امامزاده جعفر(ع) در گچساران

بقعه متبرکه امامزاده جعفر(ع) یکی از مهم‌ترین محل‌های مذهبی و به اعتباری بارانداز اسکان قافله‌ها و مسافران این شاهراه باستانی است.

بنای قدیم عبارت این بقعه شامل چهار ایوان کوچک و صحن مرقد مطهر که در وسط آن قبر قرار گرفته و در وضعیت فعلی عمارت کنونی از نظر سبک‌شناسی و نوع مصالح مربوط به عصر صفویه است، لذا از کیفیت بنای اول این بقعه «قبل از دوره صفویه» به دلیل تجدید بنای آن در سال 1377 «ه.ش» اطلاعی در دست نیست.

اکنون بنای جدید این زیارتگاه در زمینی معادل یک هکتار در ابعاد 12×12 متر با نقشه جامع مهندسی توسط اداره اوقاف استان با مشارکت مردمی روستای مزبور تهیه و اجرا شده است.

شجره‌نامه امامزاده جعفر(ع) به استناد نقل قول روستائیان و اعتقادات منطقه‌ای و اسناد موجود منسوب به شجره امام موسی بن‌جعفر(ع) است.

«سر اورل استین» سیاح انگلیسی در سفر خود به مناطق دوگنبدان نسبت به امامزاده جعفر(ع) اشاره‌ای دارد که از باشت به طرف خان حماد رفتیم که مسکن طایفه گشتاسبی چرام و بابویی و احمدی است. امامزاده جعفر(ع) در ابتدای ده خان حماد واقع بوده و تا کاروانسرای دوگنبدان چهار فرسخ 24 کیلومتر است.

در همین رابطه سند موقوفه‌ای با تاریخ تحریر 1360 هجری قمری در اختیار است که این زیارتگاه و مکان فعلی آن را چنین توجیه می‌کند که امامزاده جعفر بن‌امام موسی کاظم(ع) که مرقد مطهر ایشان واقع است در قبله الموت کوه در خاک کیل‌آباد جزء بلوک رودبان موسوم به باشت بابویی از توابع فارس.

مردم روستای امامزاده جعفر(ع) و سایر اقوام آن بسیار برای این زیارتگاه احترام قائل هستند و با اعتقاد به پابوس آن مشرف می‌شوند و مراسم مذهبی و دینی خود را در این مکان مقدس با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران برگزار می‌کنند.

این امامزاده دارای هیئت‌ امنای فعال است که نظارت و کنترل این بقعه متبرکه را بر عهده دارد.

برگزاری کنگره ملی امام موسی کاظم (ع) از مهم‌ترین برنامه های فرهنگی این حرم نورانی در سال 1390 بوده است.

انتهای پیام/82001/ح30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول