اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

عنایتی مقدم در گفت‌وگو با فارس:

کاهش سهمیه کاروان نور اثر منفی در کیفیت تلاوت‌ها نداشت

یکی از اعضای کاروان قرآنی کشور در حج با اشاره به کاهش برنامه‌های قرآنی در حج امسال گفت: کاهش سهمیه کاروان نور سبب افزایش تلاوت‌ها و فشار بر روی قاریان قرآن نشد.

کاهش سهمیه کاروان نور اثر منفی در کیفیت تلاوت‌ها نداشت

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس مسعود عنایتی مقدم استاد قرآن کریم یکی از قاریان اعزامی به حج امسال است که با استفاده از تجربیات گذشته کمک خوبی به اعضای گروه خصوصاً حج اولی‌ها کرد.

* این سفر با سفرهای گذشته شما چه تفاوتی داشت؟

این سفر با سفرهای قبلی من تفاوت‌هایی داشت که برخی از آنها به برنامه‌ریزی‌های مسئولان بعثه و بخشی به ساختار شهر مکه باز می‌گردد.

برنامه‌های اجرایی کاروان نور، برنامه‌های خوب و متنوعی بود و حجاج، مسئولان و حتی کاروان‌های خارجی هم ابراز رضایت می‌کردند.

برنامه های قرآنی حج امسال کاهش یافته بود

برنامه‌های قرآنی امسال نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده بود، علت این موضوع آن است که کل سهمیه جمهوری اسلامی کاهش یافته و حجاج کمتری به حج اعزام شدند، از این رو برنامه‌های قرآنی هم کاهش یافت.

تفاوت دیگری که من نسبت به سفرهای قبل دیدم، مربوط به ساختار مکه و طرح گسترش بیت‌الله الحرام است.

 

 

* این سفر چندمین سفر شما به حج بود و چه تعداد از این سفرها در قالب کاروان نور بوده است؟

این هشتمین سفر من به حج است که همه این هشت سفر با کاروان نور بوده است.

* از حال و هوای حج بگویید.

حال و هوای سفر حج به خود اشخاص برمی‌گردد که چه دیدگاهی نسبت به این سفر دارند و چه انتظار از خود دارند تا بتوانند به اهداف خود دست یابند. افرادی که به این سفر مشرف می‌شوند پس از بازگشت متوجه می‌شوند که چه فرصتی دراختیار آنها بود و نتوانستند از این فرصت استفاده کنند، از این رو اگر کسی بتواند دومین سفر به حج را تجربه کند براساس تجربه قبلی از این فرصت دوباره بهتر استفاده می‌کند.

در مناسک حج باید صحنه‌هایی از قیامت را درک کرد

من تاکنون هر چه به این سفر رفتم نسبت به توان و بضاعتم از فرصت‌ها استفاده کرده و بهره لازم را از این سفر معنوی برده‌ام. سفر حج یک اردوی معنوی است که در آن حجاج باید تلاش کنند تا بتوانند خود را پیدا کنند و صحنه‌هایی از قیامت را  در این سفر درک کنند. اینها موضوعاتی است که نیاز به آگاهی دارد و باید حجاج با حضور در جلسات اساتید و علما از راز سفر حج باخبر شوند و از آن بهره ببرند.

 

 

* یکی از موضوعاتی که همه ساله گریبان‌گیر کاروان قرآنی می‌شود مشکل سرماخوردگی و گرفتگی صدا است. شما به عنوان یک فرد باتجربه با این مشکل چگونه کنار آمدید؟

خوشبختانه برای من این مشکل به وجود نیامد، به دلیل تجربه‌ای که از سال‌های قبل داشتم از برخی موارد که باعث مبتلا به سرماخوردگی و گرفتگی صدا می‌شد پرهیز کردم، همه موضوع بیماری در ایام حج مربوط به ویروس‌ها نیست؛ بخشی از این مشکل مربوط به تغییر آب و هوا است.

در این ایام هوای عربستان گرم است و در هتل‌ها و خودروها کولر و دستگاه‌های تهویه با شدت کار می‌کنند، اغلب افرادی که به بیماری مبتلا می‌شوند کسانی هستند که جلوی باد کولر استراحت می‌کنند و دچار سرماخوردگی می‌شوند، همچنین این افراد پس از بیماری باز هم به درستی پرهیز نمی‌کنند. به عنوان مثال؛ من بارها مشاهده می‌کردم افرادی که سرما خورده بودند اما هنگام صرف غذا از نوشابه‌های گازدار استفاده می‌کردند و یا در درون اتوبوس کولرهای قوی وجود داشت و باید حجاج از پوشش‌هایی استفاده می‌کردند که باعث بیماری نشود. خود من همه این موارد را به خوبی رعایت کردم و در طول سفر به هیچ وجه دچار بیماری و گرفتگی صدا نشدم.

در ایام حج امسال 17 برنامه اجرا کردم

* شما در این سفر چند تلاوت داشتید؟

من در این سفر در مجموع حدود 17 برنامه تلاوت اجرا کردم، البته این آمار جدا از برنامه‌های ترتیل ایام حج است.

کاهش سهمیه کاروان نور فشار کار را زیاد نکرد زیرا برنامه‌ها کم شده بود

* یکی از موضوعاتی که افراد از آن گلایه داشتند کاهش سهمیه کاروان نور بود. آیا این کاهش سهمیه، فشار کار را افزایش ‌داد؟

نه؛ به تناسب کاهش سهمیه کاروان نور، کل زائران ایران با کاهش تعداد روبه‌رو بودند، از این رو برنامه‌های قرآنی هم کمتر شد و به هیچ‌وجه فشار مضاعفی به اعضای کاروان وارد نشد. این موضوع درباره سایر کاروان‌ها و گروه‌ها هم صدق می‌کند و شاید در مجموع همه برنامه‌ها کاهش یافته بود.

 

 

* این سفر اولین تجربه بهزاد احمدی به سفر حج بود، شما مدیریت وی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آقای احمدی مدیریت خوبی داشت، وی فردی باتجربه، باسلیقه و بااخلاق است که به خوبی کاروان قرآنی جمهوری اسلامی را هدایت و مدیریت کرد و برنامه‌های کاروان را به خوبی تنظیم و تلاوت‌ها را تقسیم می‌کرد.

* امسال حدود 15 نفر از اعضای کاروان، حج اولی بودند، آیا این افراد از تجربه شما و سایر افراد باتجربه استفاده می‌کردند؟

آقای احمدی انسان متواضع و بااخلاقی است و با مشورت با ما از تجربیات گذشته استفاده می‌کرد، همچنین این کاروان روحانی نداشت که این امری طبیعی است، زیرا این هیئت 20 نفره قرآنی که در قالب کاروان نور اعزام شده بودند مانند سایر بخش‌های حج مثل امور بین‌الملل بعثه یک کاروان کامل نیست و نمی‌توان برای یک گروه 20 نفره یک روحانی و یک پزشک منصوب کرد.

افراد حج اولی برای انجام اعمال خود باید از تجربه افرادی که پیش از این به سفر حج اعزام شده‌اند استفاده کرده تا دچار مشکل نشوند از این رو من و آقایان پورزرگری و احمدی‌وفا افراد را برای انجام اعمال با خود همراه می‌کردیم تا آنها هم بتوانند به راحتی اعمال‌شان را انجام دهند.

*در پایان حرف دیگری دارید؟

امیدوارم خداوند توفیق این سفر را نصیب همه آرزومندان کند تا بتوانند از مواهب آن بهره‌مند شوند.

 

عنایتی مقدم در نشست توجیهی اعضای کاروان نور، پیش از سفر

 

عنایتی مقدم را بهتر بشناسیم

به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود عنایتی مقدم متولد 1348 اصفهان و ساکن این شهر است، وی از سن 16 سالگی اقدام به برگزاری جلسه قرآن کرد و به آموزش کودکان و نوجوانان پرداخت.

وی در حال حاضر از اساتید تلاوت استان اصفهان است که در طول هفته با برگزاری سه جلسه تخصصی تلاوت قرآن کریم از اساتید پرکار کشور محسوب می‌شود.

اولین جلسه عنایتی مقدم دوشنبه‌شب هر هفته بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه بنی‌فاطمه واقع در خیابان ابن‌سینای اصفهان و جلسه دیگر وی چهارشنبه شب‌ها در مسجد جامع شهر گرگان برگزار می‌شود، همچنین عنایتی مقدم یک جلسه دیگر شبهای جمعه بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد هاشمیه واقع در خمینی شهر میدان امام، خیابان امام‌خمینی(ره) برگزار می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول