اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

پورزرگری در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

رضایت حجاج از برنامه‌های قرآنی حج امسال با وجود کاهش اعضای کاروان نور

قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به عملکرد مثبت قاریان ایرانی در حج امسال گفت: «کاروان نور» امسال 700 برنامه در ایام مناسب حج اجرا کرد.

رضایت حجاج از برنامه‌های قرآنی حج امسال با وجود کاهش اعضای کاروان نور

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس در ادامه گفت‌وگو با قاریان اعزامی به حج تمتع دقایقی را با محمد‌رضا پور‌زرگری قاری بین‌المللی قرآن کریم به گفت‌وگو نشستیم که از نظر خوانندگان می‌گذرد.

 

 

* از حال و هوای حج امسال بگویید. چطو بود؟

زیارت خانه خدا از آرزوهای هر مسلمان است تا بتواند قبله نماز خود را حداقل یک بار از نزدیک زیارت کند، همچنین زیارت مرقد مطهر پیامبر(ص) بسیار باارزش است و این محل، محل نزول ملائکه و جای زندگی بهترین عباد پروردگار است، از این رو فضای معنوی و زیبایی در شهر مدینه حاکم است.

کعبه، محل عبادت بسیاری از انبیای الهی است، این محل جای استجابت دعا است، محل نزول قرآن است. تاریخ اسلام در این دو شهر رقم خورده و هر لحظه حضور انسان در این دو شهر بسیار لذت‌بخش است. گسترش زمین از کعبه شکل گرفته و یکی از مهمترین اتفاقات تاریخی که جوشش چشمه زمزم است، در این شهر رخ داده و هزاران سال است که مردمان سرزمین‌های مختلف با نوشیدن این آب حاجات خود را طلب می‌کنند.

نماز خواندن در بیت‌الله الحرام ارزش 100 هزار رکعت نماز دارد

نماز خواندن در بیت‌الله ارزش فراوان دارد و یک رکعت نماز در کعبه ثواب 10 هزار رکعت را دارد و یا یک رکعت نماز در مدینه برابر 10 هزار رکعت است. مکه مکرمه بلدالامین و مدینه منوره شهر طیبه و مبارکه نامیده شده و خداوند وعده کرده کسی که این دو شهر را زیارت کرده فقر نمی‌بیند و بسیار تأکید کرده که خانه خدا را خالی نگذارید. از این رو، این سفر حال و هوای بسیار زیبایی دارد و ما همواره دعا می‌کنیم که خداوند توفیق زیارت این دو شهر را به ما و به همه عاشقان عنایت کند.

 

 

*دفعه قبلی که به این سفر رفتید کی بود؟

دوازده سال پیش با کاروان قرآنی به حج تمتع اعزام شدم، البته سال 1390 به همراه خانواده به عمره مشرف شدیم.

امکانات حج بهتر شده اما رفتار مأموران بد‌تر

*حال و هوای حج نسبت به 12 سال پیش چه تفاوتی کرده است؟

از نظر امکانات رفاهی تغییراتی در این دو شهر به وجود آمده و پیشرفت‌هایی حاصل شده است، اما متأسفانه در ایام حج، مسئولان سعودی با عبادات و عقاید مسلمانان برخوردهای تندی می‌کنند و به جز عقیده خود، عقاید دیگر را شرک می‌دانند، در حالی که مسلمانان با مذاهب مختلف مانند حنفی، مالکی، شافعی و شیعیان به این دو شهر می‌آیند و در مدینه رو به مرقد پیامبر(ص) با او درد دل می‌کنند و از پیشگاه ایشان شفاعت می‌خواهند، اما متأسفانه مأموران سعودی برخوردهای زشتی با زائران ایرانی و غیرایرانی می‌کنند.

این موضوع هر سال تکرار و برخوردها شدیدتر می‌شود، در حالی که مأموران حرم اهل‌بیت(ع) با مهربانی و عطوفت با زائران رفتار می‌کنند و باید قدردان این عزیزان باشیم. در مجموع نسبت به سال‌های قبل امکانات بهتر شده، اما برخوردها با زائران بدتر.

حیاط مسجد‌الحرام برای رفاه بیشتر در حال گسترش است

*طی ماه‌های اخیر شاهد تغییراتی در مسجدالحرام هستیم، شما این تغییرات را مشاهده کردید؟

تغییراتی که در مسجدالحرام در حال وقوع است طرحی برای گسترش حیاط مسجدالحرام است، از این رو رواق‌ها و فضاهایی که در اطراف مسجدالحرام است را تخریب و کم‌کم فضای حیاط را گسترش می‌دهند، زیرا در ایام حج تمتع جمعیت زیادی در مکه حضور یافته و برای رفاه حال زائران نیاز است این حیاط گسترش پیدا کند.

اخیراً دور خانه خدا یک سازه آهنی نصب شده که دو طبقه است و فعلاً طبقه دوم آن راه افتاده که این سازه ویژه معلولان است، البته این پل آهنی موقتی است و طی سال‌های آینده پس از اجرای کامل طرح توسعه برداشته می‌شود.

*امسال شما چند برنامه قرآنی اجرا کردید؟

با آماری که سرپرست کاروان قرآنی ارائه کردند فکر می‌کنم در حدود 40 روز حضور در ایام حج، کاروان قرآنی که متشکل از 15 قاری، یک حافظ و 6 نفر گروه تواشیح بود حدود 700 برنامه قرآنی اجرا کردند که در همایش‌ها و مراسماتی مانند دعای کمیل، دعای ندبه، محافل انس، محافل کاروان‌ها و محافل حجاج سایر کشورها اجرا شد، همچنین خود من در این ایام حدود 30 برنامه اجرا کردم.

*ارزیابی شما از برنامه‌های قرآنی حج امسال چگونه است؟

امسال برنامه‌های متنوع و متعددی در ایام حج اجرا شد، به عنوان مثال برنامه جزءخوانی هر روز در مسجد شیعیان مدینه و در مکه هم این مراسم در محل بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد. گروه تواشیح شمیم بهشت مازندران ده‌ها محفل بسیار خوب اجرا کرد، این گروه 5 سهمیه داشت، اما خود اعضای گروه با خریداری یک سهمیه به صورت کامل و با 6 نفر به حج آمدند و با قوت به اجرای مراسم‌ها پرداختند.

 

 

کاروان قرآنی با وجود کاهش سهمیه رضایت حجاج را جلب کرد

در مجموع کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران با وجود کاهش چشمگیر سهمیه به خوبی در همه محافل و مراسمات حج حضور یافت و رضایت حجاج ایرانی و غیرایرانی را جلب کرد، همچنین کاروان در عرفه و منا هم برنامه داشت که در منا یک محفل قرآنی اجرا شد و تواشیح اسماءالحسنی توسط همه اعضای کاروان اجرا شد.

کاروان امسال 15 حج اولی داشت، همه قاریان جوان، تحصیلکرده و باسواد بودند و این جمع به نظر برنامه‌های خوبی اجرا کرد و امیدوارم همه قاریان کشور بتوانند با این کاروان به این سفر بروند.

*امسال کاروان فقط یک حافظ داشت و شاید برخی از کشورها تلاوت تحقیق را قبول ندارند، اعزام یک حافظ قرآن کم نیست.

به نظر من این موضوع صحیح نیست که مسلمانان سایر کشورها تلاوت تحقیق را قبول ندارند. پیامبر(ص) برای دعوت مردم به اسلام قاری قرآن به نقاط مختلف اعزام می‌کرد و مردم با شنیدن نوای زیبای تلاوت قرآن کریم به سمت اسلام جذب می‌شدند، البته سایر کشورها به مقوله حفظ قرآن بیش از ما توجه می‌کنند و ما در زمینه توجه به قرآن، کشور جوانی هستیم زیرا سابقه توجه به قرآن در کشور ما بعد از انقلاب رخ داده و رهنمودهای رهبری هم سبب توجه بیشتر به قرآن شد و معظم‌له انتظار تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را از ما دارند.

در مناسک حج حافظان خرد‌سال و نوجوان بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند

در کاروان قرآنی نور، ایرادی که برخی از دوستان وارد می‌کنند کمبود تعداد حافظان قرآن است، البته باید این را درنظر داشته باشیم در محافل و برنامه‌های حج، آنگونه که تلاوت قرآن نمود دارد، حضور حافظ اثرگذار نیست زیرا خود آنها حافظ قرآن هستند، البته حفاظ نوجوان ما می‌توانند با حضور در ایام حج و اجرای برنامه مورد توجه قرار گیرند.

 

 

حفظ قرآن، موضوع مهمی است و ضروری است قاریان هم به حفظ قرآن بپردازند، اما با توجه به کاهش سهمیه کاروان نور و ضرورت تلاوت قرآن، مسئولان ناچار به اعزام تنها یک حافظ شدند.

کاروان قرآنی از 70 به 20 نفر کاهش یافته است

به خاطر دارم در سال‌های اولی که من به حج اعزام می‌شدم، کاروان قرآنی بیش از 70 نفر بودند، اما این سهمیه سال به سال کاهش می‌یابد و امسال تنها 20 نفر به حج اعزام شدند. یکی از برنامه‌های زیبای کاروان قرآنی، برگزاری محفل قرآنی روبه‌روی ناودان رحمت است که با توجه به کاهش اعضای کاروان این محفل شکوه سال‌های گذشته را نداشت، البته ساخت و سازهای حرم و آزار و اذیت مأموران هم در این امر مؤثر است، اما در مجموع با توجه به کاهش اعضای کاروان قرآنی، حضور یک حافظ کافی است، البته ضروری است مسئولان برای تشویق حافظان و جوانان، چند حافظ قرآن به همراه کاروان قرآنی به حج تمتع اعزام شوند.

*مدیر کاروان قرآنی هم حج اولی بودند، آیا وی در اجرای کار‌ها موفق بود؟

آقای احمدی یکی از دوستان قدیمی من هستند. وی از مدیران خوب و از قاریان موفق قرآن کریم است، همچنین از نظر اخلاقی یک جوان ارزشمند و بااخلاق است و سعادتی بود که نصیب ما شد که با مدیریت وی به حج اعزام شدیم.

همانگونه که گفتید این سفر اولین سفر بهزاد احمدی به حج بود و وی به خوبی برنامه‌ها را تنظیم و زمانبندی می‌کرد.

*در پایان حرفی دارید؟

از همه مسئولان و برگزارکنندگان مناسک حج تشکر می‌کنم و امیدوارم خداوند این سفر زیبا را نصیب همه آرزومندان خصوصاً جامعه قرآنی کشور کند.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول