اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

احمد رحیمی‌فرد در گفت‌وگو با فارس:

120 تواشیح در ایام حج اجرا کردیم/ ترجمه قطعات برای ناشنوایان عربستانی

سرپرست گروه تواشیح شمیم بهشت گفت: این گروه با حضور در مناسک حج و اجرای حدود ۱۲۰ برنامه سال پرکاری در ایام حج سال ۱۳۹۲ داشت.

120 تواشیح در ایام حج اجرا کردیم/ ترجمه قطعات برای ناشنوایان عربستانی

خبرگزاری فارس ـ مهدی احمدی: گروه تواشیح و جمع‌خوانی قرآن کریم شمیم بهشت مازندران اردیبهشت‌ماه 1392 به مقام نخست مسابقات سراسری تواشیح و جمع‌خوانی قرآن کریم دست یافت و با کسب این عنوان سهمیه اعزام به حج امسال را کسب کرد، البته هر سال دو گروه تواشیح به حج اعزام می‌شدند که با توجه به کاهش سهمیه کاروان قرانی جمهوری اسلامی ایران امسال تنها یک گروه تواشیح به حج اعزام شد.

بنابر این گزارش یکی از مشکلات اساسی گروه شمیم بهشت اعزام پنج نفر از اعضای این گروه به حج بود، در حالی که این گروه از 6 نفر تشکیل شده بود و این افراد برابر با اساس‌نامه مسابقات با 6 عضو در مسابقات مختلف شرکت می‌کردند.

رایزنی اعضای این گروه با نهاد‌های مختلف مانند بعثه مقام معظم رهبری، سازمان اوقاف و امور خیریه و شورای عالی قرآن جواب نداد و در نهایت این افراد با خرید آزاد یک فیش به صورت کامل به حج اعزام و در ایام مناسک حج با اجرای حدود 120 برنامه پر‌کارترین افراد کاروان نور بودند.

به منظور آشنایی بیشتر با گروه تواشیح شمیم بهشت مازندران دقایقی با احمد رحیمی فرد سرپرست گروه به گفت‌وگو نشستیم.

 

* کمی از گروه شمیم بهشت مازندران بگویید.

این گروه سال 1381 با همت دو نفر از فعالان قرآنی مازندران و شهرستان بابل به نام‌های آقایان محمد قاسمی و مهدی شعبان‌نیا با حضور نفرات برتر مسابقات قرآن دانش‌آموزی تشکیل و از سال 1386 در مسابقات مختلف حضور دارد.

* اعضای گروه را معرفی کنید.

این گروه از 6 نفر از موشحان به نام‌های طه کبیری، مجتبی علی‌آبادیان، محمد‌رضا روح‌اللهی، محمد متولی طاهر، سیدمصطفی حسینی و احمد رحیمی‌ فرد تشکیل شده است.

 

 

* سال 1381 هنگامی که گروه تشکیل شد، اعضا همین 6 نفر بودند؟

در آن سال تعداد گروه حدود 12 نفر بود و این 6 نفر هم عضو گروه بودند و به دلیل مشکلات زندگی، تحصیل و یا نقل‌مکان از شهرستان بابل تعدادی از اعضای گروه جدا شدند و ما شش نفر حدود پنج سال است که کار را ادامه می‌دهیم.

* چه عناوینی با این گروه کسب کرده‌اید؟

تاکنون گروه تواشیح شمیم بهشت مازندران سه بار به مقام چهارم کشور در سال‌های 87، 88 و 90 و یک بار هم در سال 1392 به مقام اول مسابقات سراسری تواشیح دست یافته است.

وجوب حج یک بار است، از این رو سفر اول تکرار نشدنی است

* شما برای اولین‌بار به این سفر اعزام شدید. از حال و هوای این سفر کمی توضیح دهید.

این سفر تکرارنشدنی است، زیرا وجوب حج یک بار است و تجربه حج واجب برای هر انسان یک بار اتفاق می‌افتد و ما خدا را شاکریم که در سن جوانی این سفر را نصیب ما کرد.

حال و هوای این سفر بسیار زیبا است و قابل توصیف نیست، خصوصاً ما در جمع کاروان قرآنی بودیم و حضور در جمع قاریان و حافظان قرآن بسیار لذت‌بخش و غیرقابل وصف است.

 

 

تشریح برنامه‌های گروه در ایام حج

* برنامه‌های گروه در سفر حج را توضیح دهید.

مأموریت اصلی ما در این سفر اجرای تواشیح بود، البته بنا به ضرورت تعدادی هم تلاوت اجرا کردیم، اما برنامه اصلی ما اجرای تواشیح بود که در برنامه‌های مختلفی اجرا شد و بخش اعظم آن در جمع کاروان‌های ایرانی بود به این صورت که در هتل محل اقامت کاروان‌ها محافل انس و معرفت برگزار می‌شد و ما با حضور در این محافل به اجرای تواشیح و جمع‌خوانی قرآن کریم می‌پرداختیم.

برنامه‌های دیگر ما اجرا برای کاروان‌های سایر کشورها بود و ما با حضور در جمع شیعیان سایر کشورها مانند بحرین و عربستان به اجرای برنامه پرداختیم، همچنین اجرا در محفل مسجدالحرام از دیگر برنامه‌های گروه بود که در آنجا به اجرای همخوانی، قرآن و تواشیح پرداختیم، البته در اکثر همایش‌های بین‌المللی بعثه مقام معظم رهبری مانند؛ تقریب مذاهب، اهل‌بیت(ع)، قدس و سایر همایش‌ها به اجرای برنامه پرداختیم.

اجرای 120 برنامه در ایام حج توسط گروه تواشیح شمیم بهشت

*گروه شمیم بهشت چند برنامه در ایام حج اجرا کرد؟

گروه ما حدود 45 برنامه در مکه و حدود 70 برنامه در مدینه منوره اجرا کرد و در مجموع حدود 120 برنامه توسط گروه تواشیح شمیم بهشت در ایام مناسک حج اجرا شد.

*امسال برنامه‌های شما بسیار فشرده‌تر از سال‌های گذشته بود آیا این امر سبب بروز مشکل برای شما نمی‌شد؟

امسال به دلیل کاهش سهمیه کاروان یک گروه به حج اعزام شد، در حالی که سال‌های قبل دو گروه اعزام می‌شد، از این رو همه برنامه‌ها را ما باید اجرا می‌کردیم که این امر فشار سنگینی به گروه وارد می‌کرد، اما این امر مشکل چندانی برای ما ایجاد نکرد.

خرید یک فیش حج به قیمت آزاد برای اعزام کامل گروه

*امسال ابتدا نام پنج نفر از اعضای گروه به منظور اعزام اعلام شد، اما شما با شش نفر از اعضا به حج اعزام شدید. چگونه یک نفر حذف شده اعزام شد؟

در سال‌های گذشته گویا روال به این صورت بوده که دو گروه پنج نفره اعزام می‌شده، اما گروه‌ ما  شش نفره است و این امر با آیین‌نامه مسابقات منافاتی ندارد. کمیته اعزام و سازمان اوقاف هم با اعزام شش نفر موافقت نکردند و ما با قید قرعه یک نفر از دوستان که آقای محمد متولی طاهر بود را حذف کردیم.

اما هر چه فکر کردیم دیدیم نمی‌شود یک نفر از اعضای گروه را که سال‌هاست زحمت می‌کشد از لیست حذف کنیم، از طرفی رایزنی‌های ما با اوقاف، بعثه و شورای عالی قرآن برای کسب یک سهمیه بیشتر هم جواب نداد، البته برای ما پذیرفته نبود گروهی که طبق آیین‌نامه مسابقات می‌تواند با 6 نفر در مسابقات شرکت کند و سال‌ها با هم بوده هنگام اعزام به حج یک نفر را کم کند.

 

 

درنهایت هنگامی که رایزنی‌های ما جواب نداد یک فیش به نرخ آزاد و مبلغ سنگینی خریداری کردیم، از مسئولان درخواست کردیم که نفر حذف‌شده به عنوان عضو کاروان قرآنی اعزام شود و با کمک مسئولان بعثه آقای متولی طاهر هم به همراه گروه به سرزمین وحی اعزام شد، همچنین این امر شیرینی این سفر را برای ما مضاعف کرد.

*نهادهای اعزام‌کننده مانند بعثه، شورای عالی قرآن و اوقاف در پرداخت هزینه فیش خریداری شده کمکی به شما کردند؟

همه هزینه خریداری این فیش که با هزینه مابه‌التفاوت در مجموع حدود 28 میلیون تومان بود به صورت مساوی توسط شش نفر اعضای گروه پرداخت شد.

رضایت حجاج ایرانی و خارجی از برنامه‌های گروه شمیم بهشت

*سرپرست کاروان نور از گروه شمیم بهشت رضایت داشتند، ارزیابی شما از عملکرد گروه چیست؟

البته خود آقای احمدی حجم برنامه‌ها را به خوبی مدیریت کرد و با چینش خوب برنامه‌ها فشار کار را مدیریت می‌کرد که باید از وی تشکر کرد. خود ما هم مسئولیتی بر دوش‌مان احساس می‌کردیم که در قبال اعزام به این سفر باید حداکثر توان خود را برای اجرای بهتر برنامه‌ها به کار ببندیم، همچنین پیش از سفر تمریناتی داشتیم که هم به آمادگی مطلوب برسیم و هم کارهای جدیدی را برای اجرا در حج آماده کنیم و فکر می‌کنم اجرای برنامه‌ها در حد مطلوبی بود، زیرا استقبال از برنامه‌ها هم همین را نشان می‌داد.

*واکنش حجاج ایرانی و غیرایرانی از حضور شما و اجرای برنامه‌ها چگونه بود؟

در جمع حجاج ایرانی استقبال از برنامه‌های ما خیلی خوب بود، ما هم تلاش می‌کردیم قطعاتی که در جمع هموطنان اجرا می‌شود قطعات فارسی هم داشته باشد. از این رو حجاج ایرانی بسیار از برنامه‌های ما استقبال می‌کردند. حجاج سایر کشورها هم بسیار طرفدار برنامه‌های ما بودند. در یکی از برنامه‌های ما که در مسجد شیعیان اجرا شد یکی از حضار خطاب به سایرین گفت: اینها از برکات جمهوری اسلامی است و این گروه قطعات عربی را بهتر از اعراب می‌خوانند.

ترجمه قطعات گروه شمیم بهشت برای ناشنوایان عربستانی

*خاطره‌ای از این سفر به یاد دارید؟

خاطره‌ای که از این سفر به یاد دارم مربوط به اجرا در جمع یکی از کاروان‌های کشور عربستان بود که از قطیف آمده بودند و عده‌ای ناشنوا هم در بین آنان حضور داشتند.

در حین اجرا یک نفر مدام در حال صحبت با زبان اشاره با افراد ناشنوا بود و ما گمان می‌کردیم که وی حواسش به ما نیست و در حال صحبت با ناشنوایان است، اما بعد از اجرا ما متوجه شدیم که این فرد اجرای ما را برای افراد ناشنوای عرب با زبان اشاره ترجمه می‌کند.

 

اجرای برنامه توسط گروه شمیم بهشت در مسجد‌الحرام

 

*یکی از مشکلاتی که همواره در سفر حج برای کاروان قرآنی به وجود می‌آید، موضوع بیماری‌های ویروسی است. شما با این مشکل چطور کنار آمدید؟

در این سفر همه شش نفر اعضای گروه شمیم بهشت دچار بیماری و سرماخوردگی شدیم، اما با استراحت و رژیم‌های غذایی و مشاوره گرفتن از افراد باتجربه خود را به آمادگی رسانده و در اجرای برنامه‌ها دچار مشکل نشدیم، البته در مواقعی که یکی از بچه‌ها دچار بیماری شدید می‌شدند برنامه‌ها را پنج نفره اجرا می‌کردیم.

حضور افراد باتجربه در کاروان در اجرای برنامه‌ها و اعمال ما مؤثر بود

*از حضور افراد باتجربه مانند آقایان پورزرگری، عنایتی مقدم و احمدی‌وفا چقدر استفاده کردید؟

کاروان ما روحانی نداشت و در اجرای اعمال حج حضور این دوستان باتجربه بسیار به ما کمک کرد، زیرا ما حج اولی بودیم و تا حدودی سردرگم بودیم و فردی مانند آقای پورزرگری بسیار به ما کمک کرد. حتی این افراد در تراشیدن سر ما هم کوتاهی نکردند.

همچنین حضور این افراد با تجربه خصوصاً آقای پورزرگری که تجربه خوبی در اجرای تواشیح دارند، در اجرای بهتر برنامه‌ها کمک بسیاری به ما کرد.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول