اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار گلستان:

میزان مطالعه یکی از شاخص‌های مهم توسعه فرهنگی به شمار می‎رود

معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان گفت: مطالعه و میزان آن به عنوان یکی از شاخص‌های مهم ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری به شمار می‌رود.

میزان مطالعه یکی از شاخص‌های مهم توسعه فرهنگی به شمار می‎رود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، علیرضا جمشیدی ظهر امروز در همایش استانی توسعه کتابخوانی که در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ویلاشهر گرگان برگزار شد، اظهار داشت: در عصر حاضر به دلیل تنوع برنامه در شبکه‌های تلویزیونی، گستردگی فضای اینترنت و وب‌سایت‌ها و تماشای فیلم و سریال، میزان مطالعه در جوامع کاهش پیدا کرده است. 

وی افزود: تلویزیون، اینترنت، سینما و ... هر کدام به جای خود خوبند و می‌توانند در یادگیری به انسان کمک کنند اما هیچکدام از اینها نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای کتاب باشند و اصولا کتاب یک چیز دیگری است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان با اشاره به فرهنگ غنی ایرانیان در طول تاریخ یادآور شد: کشور تاریخی ما از قدیم الایام تاکنون با داشتن تمدنی چندهزارساله و مراکز متعدد علمی، فرهنگی و کتابخانه‌های معتبر، علما و دانشمندان بزرگ با آثار ارزشمند تاریخی سرآمد دول و ملل دیگر جهان بوده و در عرصه فرهنگ و تمدن جهانی، همانند خورشیدی تابناک می‌درخشد.

وی تصریح کرد: چه کسی است که در دنیا با دانشمندان فرزانه و نام‌آور ایرانی همچون ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، فارابی، خوارزمی و... و شاعران برجسته‌ای نظیر سعدی، حافظ، فردوسی، مولوی و... آشنا نباشد و در مقابل عظمت آنها سر تعظیم فرود نیاورد؟ آیا وجود این بزرگان، مایه فخر و مباهات هر ایرانی نیست؟

جمشیدی خاطرنشان کرد : تمامی این افتخارات ارزشمند، برگرفته از میزان عشق و علاقه فراوان ملت ما در طول تاریخ به فراگیری علم و دانش از طریق خواندن و مطالعه منابع و کتاب‌های گوناگون است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آمار و ارقام ارائه شده در خصوص سرانه مطالعه هر ایرانی، چندان امیدوارکننده نیست، بیان داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از این وضعیت بارها اظهار گله و ناخشنودی کرده و از مسئولان و ارگان‌های مختلف خواسته‌اند که با برنامه‌ریزی‌های شایسته، موانع و مشکلات ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه را حل و برطرف کنند، تا توجه به کتاب و کتابخوانی با وارد شدن به زندگی مردم، به یک سیره و سنت رایج عمومی و فراگیر تبدیل شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان خانه و خانواده، مدرسه و نظام آموزشی، دولت و رسانه، کتابخانه‎ها و کتابداران، ناشران و نویسندگان را به عنوان پنج گروهی که می‎توانند بیشترین نقش را در بالا بردن سرانه مطالعه و گرایش مردم، به خصوص کودکان و نوجوانان به کتابخوانی و فرهنگ مطالعه غیردرسی داشته باشند، برشمرد.

دولت و حاکمیت نگاه مثبتی به مقوله مطالعه دارند

وی نگاه دولت و حاکمیت نظام جمهوری اسلامی را به مقوله مطالعه بسیار مثبت و روبه پیشرفت عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر اقدامات ارزشمندی در حوزه تشویق مردم به مطالعه صورت گرفته است که توسعه کتابخانه‌های عمومی، برپایی نمایشگاه‌های کتاب، ارائه بن خرید کتاب به دانشجویان و راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه در اماکن عمومی از جمله این اقدامات مثبت است که می‌تواند در این حوزه بسیار مفید و موثر واقع شود.

در پایان این همایش از مربیان برتر و فعالان حوزه کتابخوانی کودکان و نوجوانان استان با اهدای لوح و جوایزی از سوی معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/2307/صا30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول